Annons:
Etiketthästbloggar
Läst 911 ggr
Ulvelin007
2018-08-08 20:31

Ridlärare som Är på

Idag på mitt ridläger så va en av ledarna jätte på när vi red. Det kändes som om att såfort jag gjorde nåt för att kontrollera hästen tex en halvhalt så blev det du kan gå på lite med hästen. I stallet va det värst, vi skulle gå ut med hästarna i hagen och säger ordningen. Sedan ber hon första hästen att gå ut (vi skulle spola av hästarna) så jag ställer mi redo i boxdörren med hästen . Då s’utbrister hon ”Varför står du där?” Jag har inte sagt åt dig än så jag bara jaha så gick jag in i boxen och band upp hästen igen . Efter det så va det tydligen problem med att boxdörren inte va stängd (viket den inre va innan) och så fortsatte det! Sedan när vi gjorde fler saker så va det som om hon gick och kolla på mig hela tiden. När vi skulle ut och tömköra en häst så frågade jag lite försiktigt om jag skulle kratsa hovarna (tänkte liksom att ngn hade gjort det) och så blir hon sur och säger att jaaa det måste man ju alltid göra hästen kan ha trampat på en sten eller någon’t som är viktigt att få bort! Visst får hon förklara det men inte med den tonen! Nu Har panik ångest över morgondagen och vill verkligen inte dit lägre😰 vad ska jag göra? Imorrn har vi dessutom långritt. Förlåt om det blev rörigt men har verkligen panik över att åka dit igen

Annons:
[134643]
2018-08-08 21:05
#1

Tyvärr är det så att man ibland kan ha problem med ledare, lärare eller chefer. Det kommer du nog märka av längre fram i livet också. Du får känna efter lite själv hur du vill hantera situationen, antingen så kan du konfrontera människan och förklara hur du känner, försöka ignorera den eller fly och strunta i att åka dit. Jag tycker personligen att det är en jättedum idé att inte åka dit, det är bra ibland att bli satt i situationer som är jobbiga eller svåra. Själv hade jag försökt att vara den större personen och rätta mig efter henne, men sagt till om jag tycker att hon är orättvis. Det går alltid att ifrågasätta på ett schysst sätt varför någon gör som de gör. Funkar det inte och du fortfarande känner ångest över att åka dit finns det kanske en vuxen i din närhet som kan hjälpa dig att prata med henne?

Tyst
2018-08-10 09:02
#2

Oj, jag tycker inte att de saker du tar upp är så farliga. Jag tycker att det är viktigt att ridlärare håller på säkerheten. Stängd boxdörr när du är där inne med hästen = big nono. Att man alltid alltid skall lyfta hovarna och kolla om hästen behöver kratsas även om någon gjort det innan, det spelar ju ingen roll. Sedan att hon är på och engagerad på lektionen är ju bara bra, värsta som finns är oengagerade . Är det så att du tex gör en halvhalt med någon tanke bakom och hon samtidigt ber dig få hästen att gå fram, är det bästa att tala om att du gjorde en halvhalt för att… då kan läraren förstå att du hade en tanke och kan förklara varför hon tycker att hästen bör gå fram. Jag hade ridlärare när jag var mellan 8-21 som var precis lika petiga eller till och med mer petiga. Kom man på lektionen med en spånflinga i svansen var det bara att gå upp till stallet och borsta om. Hade man inte kratsat eller kollade om man behövde kratsa var det bara att ordna det - och så fick alla en lektion i hovskötsel och ansvar. Använde man spö fel fick man ett halvårs spöförbud och ibland tog de bort stigbyglarna några lektioner framåt, och sedan fick alla en lektion i spöhantering. Men oj vad jag lärde mig, alla möjliga saker och jag lärde mig utomordentlig säkerhet ansvar och mycket sådant som få får lära sig idag. Till exempel hur man använder ett spö på ett bra och effektivt sätt istället för att bara slå. Jag tycker du skall hålla hårt i den där läraren

Rafflan
2018-08-11 00:54
#3

Åk tillbaka och ge det en ny chans, om du känner dig ledsen/nere imorgon också prata med läraren om hur du känner så kanske hon kan tänka mer hur hon uttrycker sig :)

Ulvelin007
2018-08-11 08:51
#4

Tack det gick bra❤️

Upp till toppen
Annons: