Annons:
Etikettövrigt
Läst 1212 ggr
Travis D
2018-08-08 01:11

Idag gjorde vi...

Tänkte göra en tråd där man kan berätta om vad man gjort varje dag och hyr det gått o.s.v hoppas fler än jag kommer använda denna tråd 😁

Annons:
Travis D
2018-08-08 01:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag antar att jag börjar ♡ Jag och min kompis red ut med Nysve och Karin barbacka. Tills vi tar ut en sadel makare så kommer vi inte rida med sadeln då hon inte trivs med den. Vi ska testa en annan sadel imorgon ♡ Vi red barbacka längs åkern i sol nedgången ♡ super mysigt dock så tog det tid då vi stannade och betade lite ♡

tiger tok
2018-08-08 11:19
#2

Bara stödfodra. Han går på vila, men betet är så dåligt att hästarna magrar av.

Travis D
2018-08-08 12:31
#3

Är påväg ut till stallet och vårt gräs har växt så bra! Vi har ca 10 cm gräs i hagen ( vissa ställen mindre men ändå) Och det är grönt överallt :D Regnet var verkligen vad vi behövde! Nysve har börjat bli smalare men nu äter han som vanligt och alla hästarna verkar lyckliga <3

Sasha W
2018-08-08 20:46
#4

har tittat på hästsaker hela dan…(har ingen häst)

shia
2018-08-08 23:30
#5

Red först femåringen. Han går bara ridning nu mellan starterna och är lite speciell Xd men börjat tycka han är rolig att risa nu ändå, när jag börjar förstå honom mer och är med på noterna, ibland. Så svårt för man måste hela tiden hålla honom sysselsatt å ha plan b å c. Pigg så han kryp ur skinnet å är superfin ena sekunden för att nästa stå på bakbenen…. Öronen frammåt å tyck det är skitkul å testa heeela tiden. (i lopp kan han vara jättebra, för att i nästa sekund bli sur över ngt å tvärvända upp till staketet i 50 km/h å ja… (han har tjorvat bort me rän hälften av sina starter, haft otur i flera men vunnit tre st iaf Xd.) Red sen min passis på gräset på innerplan. Övade nedsittning pä honom. (ska starta dressyr med han om två v) vart bättre å bättre!! La upp stigbyglarna å kämpade med övergångar. Haha, om han var lugn för han var mjuk å smidig eller ägnade allt åt att försöka få mig i balans Xd. Nejmen han var jättefin, övade även galoppfattningar för första gången utanför ridbanan!! Å i höger är han riktigt fin nu. Så var nöjd med båda:) på fredag blir det liknande visa skulle jag tro, blir även ayt rida femårskallblodsstoet. Syrran ska fota. Hon är tillsalu så ska se om vi får ngn bra bild. Hon är jättehärlig med bommar! Andra gången jag red henne var det bara å trava mot bommarna så svävade hon över alla direkt. (första gången jag red henne skrittade vi Bara) å tredje gången hade vi upphöjda på ena sidan som tog halvår för min passis att kunna kliva över svävade hon :) tror hon kan bli bra hopphäst hon. Sen i höst blir det två till att rida in, haha:) mkt jobb XD Men älskar verkligen att rida in å utbilda å se framstegen å lära känna dess olika sidor. För att sen sätta mig på en ridskolehäst(rider fortfarande på ridskola en gång/veckan) å känna hur det kännsXD haha även fast jag ger upp 600 ggr så saknar jag till hästryggen så fort jag suttit av XD

shia
2018-08-08 23:30
#6

Red först femåringen. Han går bara ridning nu mellan starterna och är lite speciell Xd men börjat tycka han är rolig att risa nu ändå, när jag börjar förstå honom mer och är med på noterna, ibland. Så svårt för man måste hela tiden hålla honom sysselsatt å ha plan b å c. Pigg så han kryp ur skinnet å är superfin ena sekunden för att nästa stå på bakbenen…. Öronen frammåt å tyck det är skitkul å testa heeela tiden. (i lopp kan han vara jättebra, för att i nästa sekund bli sur över ngt å tvärvända upp till staketet i 50 km/h å ja… (han har tjorvat bort me rän hälften av sina starter, haft otur i flera men vunnit tre st iaf Xd.) Red sen min passis på gräset på innerplan. Övade nedsittning pä honom. (ska starta dressyr med han om två v) vart bättre å bättre!! La upp stigbyglarna å kämpade med övergångar. Haha, om han var lugn för han var mjuk å smidig eller ägnade allt åt att försöka få mig i balans Xd. Nejmen han var jättefin, övade även galoppfattningar för första gången utanför ridbanan!! Å i höger är han riktigt fin nu. Så var nöjd med båda:) på fredag blir det liknande visa skulle jag tro, blir även ayt rida femårskallblodsstoet. Syrran ska fota. Hon är tillsalu så ska se om vi får ngn bra bild. Hon är jättehärlig med bommar! Andra gången jag red henne var det bara å trava mot bommarna så svävade hon över alla direkt. (första gången jag red henne skrittade vi Bara) å tredje gången hade vi upphöjda på ena sidan som tog halvår för min passis att kunna kliva över svävade hon :) tror hon kan bli bra hopphäst hon. Sen i höst blir det två till att rida in, haha:) mkt jobb XD Men älskar verkligen att rida in å utbilda å se framstegen å lära känna dess olika sidor. För att sen sätta mig på en ridskolehäst(rider fortfarande på ridskola en gång/veckan) å känna hur det kännsXD haha även fast jag ger upp 600 ggr så saknar jag till hästryggen så fort jag suttit av XD

Annons:
tiger tok
2018-08-08 23:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hälsade på finaste Bellman vid hans gravplats idag! Vi hade picknick, och myste i solen. Saknar honom så, världens bästa ponnyplutt!

Vikan
2018-08-09 21:50
#8

#7 Åh vad söt❤️

Idag lasttränade jag min 4åring. Nyfiken i en strut, även fast han åkt för nåt år sen. Han var superduktig, gick sakta men säkert upp och stod sen och njöt i transporten när jag kliade honom. Ut gick han hur duktigt och lugnt som helst

shia
2018-08-09 22:37
#9

på söndag kommer ettårshingstarna tillbaka :) samt en treåring som varit på bete med några märrar. 

haha, så blir fem till i helgen, längtar till varmlodsstoet på ett år också kmr tbx från bete :) 

dock så kmr femårskallblodsstoet säljas, pratat med en spekulant idag per telefon så ska skicka video/bild på henne imorgon så får vi se sen. förhoppningsvis hamnar hon på ett bra ställe. hon är så fin å trygg. 

usch, avskyr bara när folk ska provrida… även fast jag bara varit med en gång. förra året när det var tänkt min passis skulle säljas… var två personer som kom(tränare samt den som ville köpa) då och vi tre gick ned till ridbanan. usch, var så jobbigt då. rann tårar nedför mina kinder hela tiden.  men var glad jag fick vara själv med dem då. lyckligtvis gav dem ett så lågt bud att han som äg honom, (travtränaren) bara skrattade å la på. så fick han stanna, då han ansåg det är bättre han står kvar här än far till ngn som knappt kan betala för hästen. och om två veckor ska vi tävla :) så kan säga det var på håret jag miste honom, 

iaf har jag inte hållit på med hon som ska säljas nu så mkt så ej hunnit knyta band, (hon kom till stallet i höstas, men var då till en som var i stallet då som fick leasa henne, i juni sa han upp henne så ridit in henne under den tiden å även kört henne en del och hon är superfin, samt har jag vetat ett tag nu hon ska säljas/först på kön till att fara) fast hade varit roligt om jag fått se hur långt hon kan gå inom hoppning då hon är super med bommar! men samtidigt… när det blir fullt i stallet kmr vi ej hinna med henne så…. och finns fler som ska ridas in nu i höst som kmr vara kvar ett tag.

tiger tok
2018-08-09 22:40
#10

#8 eller hur? ❤️

powerade
2018-08-10 09:47
#11

Det enda vi gör om dagarna är att beta och mysa då han har hälta fram och bak men kommer troligtvis bakifrån:(

Travis D
2018-08-10 11:40
#12

#11 onej hur fick han hälta både fram och bak? 🤐😮

tiger tok
2018-08-10 12:04
#13

#12 det kan vara så att om hältan kommer bakifrån så avlastar hästen bakbenen/där det gör ont, vilket ger en fel/över belastning på frambenen.

Annons:
powerade
2018-08-10 20:08
#14

#12 jo han har förmodligen överbelasta fram för att lindra bak. Men bak var inget dom såg på dom två första besöken hos vet. Men trädde fram vid tredje besöket när frambenet blivit bättre 8 veckan med vila nu. Lagom less :( Nu får han inte ens gå på promenader utan hagvistelsen ska räcka:(

shia
2018-08-10 23:00
#15

Red först min passis uppvärmning under montésadeln(inte använt den sen förra sommaren, då jag red två ggr på banan 1/2 varv men var då endast 14 så fick eg inte åldersmässigt ens då Xd) På rakbanan 4*800 m, (3.6 km) sen red jag lätt sista 2*800 m Xd innan mina ben gav upp Xd då fick han gå snabbjobb för vagn. Haha, kanske blir start på Sön nästa v för honom i trav, å 6 dagar senare dressyr. Red sen femårsstoet varav syrran filmat som nu skickats till en som är intresserad av henne. Usch, känns typ hemskt att hon ska säljas… Men har samtidigt vetat hela tiden samt så ja. Men känns som jag velat se hur långt jag kunnat utbilda henne :9 jaja, kmr ändå inte ha tid för alla sen i höst… När ettårshingstarna (4) kmr tbx från bete, (samt ettårstoet) sen så ska två treåringar ridas in, jag går sista året innan gymnasiet osv. Sen är ju detta ett travstall såå, för många ridhästar är väl ksk inte optimalt… Där får nog min passis vara kung.

powerade
2018-08-23 19:32
#16

I tisdags var vi till Boden för hältutredning. Skada på yttre böjsenan. Nu är det medicin och skritt 15 min 3 gånger i veckan. Liniment 2 gånger per dag. Nu är vi på g. Skönt att veta vad problemet var!

powerade
2018-08-23 19:32
#17

I tisdags var vi till Boden för hältutredning. Skada på yttre böjsenan. Nu är det medicin och skritt 15 min 3 gånger i veckan. Liniment 2 gånger per dag. Nu är vi på g. Skönt att veta vad problemet var!

shia
2018-08-23 20:28
#18

i tisdags var det dressyrträning med min passis! gick superbra, berättade för ridläraren jag skulle tävla i helgen med min passis så fick en hel del tips. (haha hon var typ som en dressyrdommare hela resten av passet, vi var bara två st så fick mkt tid)
visade exakt hur hon menade när hon sa jag skulle fixa till handställningen, påminnde mig hela tiden samt en komisk sak, när han är pigg å stark blir jag nästan som stum i handen å har svårt att lätta ur, det min ridlärare kom på då var att medans jag travade /skritt övergångar på volt pratade hon med mig, frågade mig saker så jag hade ögonkontakt med henne å svarade osv samtidigt som hon sa det ska vara lätt lätt lätt hela tiden. ("tänkte" då inte på hur jag skulle rida, mjukna osv utan jag bara red och slappnade av och ja. hon sa det att när jag hade ögonkontakt ngn annan stans, så slappnade jag av i handen och kunde mjukna osv samt så ja. ngt sådant. så hon sa när jag rid på lördag på typ framridningen tänka jag pratar med bokstaven A, kolla runt på omgivningnen osv. ¨

låter sjkt konstigt(tycker jag) att jag för att mjukna ska tänka på annat osv, men det funkade super hahaXD 

(en rolig sak, haft henne som ridläare typ  hela mitt liv(sen jag var fem, men bytt några gånger beroende på vilken grupp jag hoppat till) men typ alltid varit livrädd för henne. alltså, jag vet inte men knappt våga prata. (haha roligast ttyp när vi ville byta häst med varan på ridskolan, vi var tre, å diskuterade vem av oss som skulle fråga, ingen vågade men vi gick tillslut ihopp ngn skulle våga prata, då satt ridlärarna(vet ej om hon var med där, men iaf) å såg ut som de skrattat XD de sa "det är inte första gången ngn vill byta häst" byt ni bara XD
(de hade alltså hört våran diskussion)

men iaf, var typ blyg osv ibörjan på våren, men kan nu(å kunde även de sista gångerna i våras, börja prata mer å mer å fråga samt svara tbx osv. och känns som jag lär mig så mkt mer, då jag vågar fråga hur hon menar osv. 

är så taggad på lördag!! vi är 12 st i klassen,(LC:1) varav de andra 11 även startar LB:1. samt tävlat mkt förut…..(vi helt nybörjare på tävling (riktig alltså) 

red igenom programmet idag (satte inte på martingalen över huvud taget!!) och han skötte sig super!! vänster galopp funkade ej första fattningen, började då om från början å då funkade den, vi kom iväg bra(å hyfsat lugnt) å satt ned i galoppen å kunde bryta av sen å han var lugn, göra halt, trava å sen höger varv galopp och gick super bra där!!! så vi klarade programmet!! 

på lördag blir min svåra uppgift sitta ned i traven, (funkar bara jag inte ger upp, då studsar jag men kämpar jag syns det knappt jag skumpar, samt när han är lugn å ej spänd)) samt få till galoppen.

är inte så nervös än, men kommer vara på lördag säkert. brukar ta tills 5 min(när jag startat ridskoledressyr) innan jag ska in som jag blir nervös.

shia
2018-08-23 20:39
#19

dock så far hon jag ridit in nyligt imorgon…. prövade galopp första gången förra veckan(onsdags) två st i båda varven å gick superbra å hon skötte sig å fattade nästan direkt!!

var typ sjunde gången jag red henne då(räknar ej med de jag skrittade kort i vintras) (8 e gången hon vart riden) 

sen provred en i fredags, å bestämde sig för å köpa på lördagen. sen började skolan och har inte ridit henne ngt sen förra onsdagen, tror inte jag skulle klara det. då hon nu är såld "har jag ingen anledning att rida henne". vill inte fästa mig med henne mer än nödvändigt… 

känns ändå bra hon får ett hem nu hos ngn som har mer tid(vi har varken tid eller plats, då det nu är fem ettåringar osv och går mot vinter å jag å syrran går i skolan å är typ 13 i stallet samt 2 på ett annat stall(vi har nio boxar sååå…:)

har som ändå haft inställningne sen jag började rida in henne att jag kmr rida in henen, så hon blir fin att rida så ngn annan sen kan utvecklas med henne. 

försökt se det mer som ngt jag ska göra, utbilda sen ska hon säljas. har haft jättesvårt att skiljas från de jag hållt på med tiidgare så…

shia
2018-08-25 22:08
#20

Tävlat idag för första gången p en "riktig" tävling =) och är supernöjd, om än poängen kunnat varit mkt bättre(47%) så var inte procenten målet idag utan målet var att ta oss igenom banan samt fixa minst en av galoppera och sitta ned mestadels hela tiden XD Å överleva utan martingal(red försts gången helt utan på länge i torsdags) Dagen började 4, kvart i fem i stallet då syrran fick köra honom 1,5 mil. Knopp 40 min samt bada, sedan lastade vi halv sju å befann oss på tävlings platsen halv nio. Gick runt, kollade första starten å satt sedan upp. Red fram en stund i ridhuset. Min ridlärare sa om han var spänd å het skulle jag strunta i galoppen på framridningen. Å bara ta den på banan(han blir upphettad efter galoppen å vill baaaara galoppera om å om igen, men samtidigt behöv man fatta ngn gång för att han ska förstå han får galoppera. Kändes fin, lite spänd men ändå lugnare än jag trott. Fick inte till vänster galopp när jag skulle pröva, å vill då inte stressa fram ngt så tog två tre st i höger varv å travade sedan å skrittade. Red fram sista stunden ute. Faktum var jag var kolugn under framridningen, men sen när vi kom in på banan, hej XD han vart åhå vad ska vi göra nu, å vartdå själv spänd pga nervositet å då även han vilket blir typ omöjligt p sitta ned i hans trav då(funkar när han är avslappnad p jag med) sen kändes ridbanan Vääääääldigt liten!!!! Tänkte hur ska det gå, endast galopperar ute på utebanan(en gång i ridhus innan) å den är typ 40*80. Början gick bra men mitt fokus på att rida försvann helt XD p kommer nog få kommentarer om min hand å arm på tisdag på träningen… =) allt jag tänkte vr typ dit jag skulle. Men så kom v galopp, provade - han vart spänd å "tappade" benen så tog tillbaka han å red lätt i traven på volten, för å få han avslappnad till nästa moment(dock försvann mkt poäng där, tre moment var galoppen varav 1 p på alla. Sen halten efter ville han inte stå still(vilket han är bra på normal, men han vart så taggad) så 1 p där med…. Men vi satte höger galopp! Haha mi tanke där var dock inte jag ska få ut storleken utan "oj, kommer jag hinna svänga XD men bröt av lite tidigt pga visste ej om han skulle lyssna direkt, vart dock tgd efter så vart dubbla spår halva halv cirkeln men avslutet vart bra å den halten perfekt XD. Ridit bättre men är stolt vi klarade det, känns rolig jag nu ridit in utbildat(under utbildning) samt tävlat honom! Travbanans enda dressyr å travhäst XD

Annons:
shia
2018-09-08 11:45
#21

Ridskoledressyr idag =) red lotus för första gången, gick superbra trots hon var lite spänd. Fick till det mesta i traven, samt längningarna samt galoppen. Lite spänd efter galoppen i traven men vi kammade ihop 68% vilket ledde till seger =

Lona
2018-09-08 21:07
#22

#21, Grattis!☆ Vi har haft kurs i centrerad ridning idag, det är SÅ häftigt att se hur man kan påverka hästarna med helt andra hjälper än man brukar använda. Hästarna svarar så fantastiskt på den här typen av ridning, love it! Jag rider ju inte för närvarande men är helt slut efter att ha tränat andra rörelser och dessutom gått med instruktören på varje pass. Man lär sig otroligt mycket av det också och nu är jag jäkligt sugen på att komma tillbaks till stallet mer permanent och att börja rida igen.♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: