Annons:
Etikettridning
Läst 528 ggr
Nea00
2018-08-07 19:06

Rätt språng i hoppningen

Hej! Hur gör ni för att få till ett perfekt språng till hindret? Det jag menar med ett "perfekt språng innan hindret" är att hästen inte tar ett extra steg och inte tar ett alldeles för stort steg innan hindret. Och sedan så behöver jag hjälp med en sak till, hästen jag rider på ridskolan brukar RUSA så fort hon inser att hon ska få hoppa ett hinder. Jag försöker att sitta tungt ner i sadeln och samla in henne mer. Men hur skulle ni gjort? Tacksam för svar! :)

Annons:
tiger tok
2018-08-07 21:32
#1

Angående att påverka avhoppet, pröva att lägga en bom på lagom avstånd framför hindret, för att förenkla till hästen. Blir hästen på ridskolan ännu mer stressad när du försöker sakta ner henne?

Nea00
2018-08-09 10:36
#2

#1, hon är en väldigt känslig häst av sig, och inte så många rider henne på min ridskola pga att hon inte ska ha för många olika ryttare. Hon lyssnar inte så bra på mig när jag ber henne sakta ner, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra

akvarium123
2018-08-09 11:02
#3

Oj såhär har vi det på min ridskola. 

Det jag kan tipsa om som vi gör med den hästen vi har på ridskolan är att göra volter och försöka trava till hindret. För oss så kunde hästen ändå inte trava längre än kanske 5 meter innan hindret för att sedan fatta galopp och då gav vi tygeln. Då hästen bara blev mer pigg när man hade en "dragkamp". Efter hindret så hade hon en väldigt hög fart och det är bl.a. då vi gjorde en volt på henne. För där orkar hon inte galoppera lika fort och man kunde kontrollera henne bättre. 

Vid en bana så tog vi ett hinder i taget för att sedan när hon inte orkade springa mer så kunde vi kontrollera henne och galoppera med henne över varje hinder.

Upp till toppen
Annons: