Annons:
Etikettridning
Läst 1224 ggr
Kaninlover4life
8/7/18, 1:23 PM

Ridskola el fortsätta privat?

Okej jag behöver hjälp, har beslutsångest.

Rider i dagsläget en häst privat med ett stall ca 15min ifrån mig. Får rida honom varje dag vilket jag också gör, har honom som min egen. Betalar ingenting då hon behöver hjälpen. (supersnäll)

Eftersom det är privat och endast hennes hästar i stallet så är det lite ensamt och man saknar lite alla människor som finns på ridskolan.

Dock har hon ingen ridbana/ridhus så får hyra det när jag vill rida där. 50kr/gång. Man kan inte heller hyra det hur ofta som helst.

Därför rider jag mestadels ut i naturen på vägar skogar ängar osv, vilket jag inte har några problem med. Dock finns det inga lysen på några vägar alls där, vilket gör att i vinter blir det pannlampa på och kanske inte så mycket ridning.

Det är även en islandshäst så att tävla i dressyr & hoppning kanske inte är det mest aktuella då han inte är så jätte bra på det. Bortsätt från det extremt fin och snäll häst, har själv hoppat in honom.

Nu kommer då frågan om jag ska fortsätta rida som jag beskrivit ovan, eller om jag ska gå tillbaka till min ridskola. c 20min med buss.

Där skulle jag rida en ordinarie lektion i v, samt i en special hoppgrupp. Dvs man hoppar endast i den gruppen och man får även åka ut och tävla i både hoppning/dressyr om man vill det.

Vanlig lektion är 170/v och hopp 200/v.

Skulle även då vara medryttare 3 dagar i v. Man får då endast rida dressyr, ibland ut. Det skulle vara en bra chans för mig att få chansen att åka ut och tävla.

Att vara medryttare kostar 60kr/dag.

(Mina förädlar skulle så för de vanliga lektionerna samt medryttarkostnaden, jag själv skulle betala för hopplektionerna då jag vill bidra)

Går jag tillbaka till ridskolan kommer det att kosta mer, men det ger mig en bättre chans att utvecklas som ryttare genom att rida lektioner, samt det ger mig möjlighet att åka ut och tävla. Kommer även kunna rida mycket oavsätt årstid då det finns 2 ridbanor + 1 ridhus.

Rider jag kvar där jag gör nu har jag en mysig häst att ha som min egen, men kommer inte uppnå mitt mål att åka ut och tävla. 

Hjälp mig med för och nackdelar, hur hade ni gjort?

(är 16 år, ridit i c 6år)

Annons:
BokDuvan
8/7/18, 2:33 PM
#1

Är ditt mål att tävla och det du vill göra tycker jag ridskolan erbjuder bättre möjligheter för dig. Du får även större chans att utvecklas, klart det kan vara tråkigt att lämna din medryttarhäst, men i längden kommer det nog att bli bättre. Personligen skulle jag valt ridskolan om jag haft dina tävlingsambitioner

KPD
8/7/18, 3:05 PM
#2

Det finns inget objektivt rätt i det ena eller det andra; det måste vara det du själv helst vill. Vill du utvecklas som ryttare, är det det du bör välja. Egentligen har du nog redan själv besvarat din fråga: ”Rider jag kvar där jag gör nu har jag en mysig häst att ha som min egen, men kommer inte uppnå mitt mål att åka ut och tävla.” Alla mål har ett pris, och i detta fall tycks priset vara att behöva sluta rida som du gör nu. Om du ändå tvekar, kunde du kanske rida lektion en gång i veckan och i övrigt fortsätta rida nuvarande häst?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Rafflan
8/7/18, 6:15 PM
#3

Varför inte rida på ridskola men ha kvar hästen du rider ni istället för att skaffa medryttarhäst på ridskolan? så kan du fortsätta som nu samtidigt som du tränar och utvecklas på ridskolan  :)

Kaninlover4life
8/7/18, 8:09 PM
#4

Tack för svar!

Ser ut som att jag nu i början iallfall kommer rida lektion +hopp på ridskolan, och fortsätta med min medryttarhäst utanför. Klickar jag med nån ponny på ridskolan som jag vill satsa på och tävla med så byter jag över till den ;)

KPD
8/7/18, 8:11 PM
#5

#4 Det låter klokt. Lycka till!


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[nevamisse]
8/8/18, 9:51 AM
#6

#4 Låter bra, jag skulle ha behållt islandshästen och ridit lektion en gång i veckan på ridskolan.

Annons:
Kaninlover4life
8/22/18, 10:03 PM
#7

Jag gjorde så att jag rider en lektion/v på ridskolan samt ska va medryttare 3 dagar/v på en fin dressyrponny. På helger och lov eller när jag har extra tid så kommer jag åka och rida islandshästen, men inget regelbundet!

Upp till toppen
Annons: