Annons:
Etikettdressyr
Läst 2115 ggr
shia
8/6/18, 11:00 PM

Dressyrtävling huva

Hej, nu när galoppen sitter blir det dressyrtävling om två veckor :) (även tränat bort martingal!!) Grejen är att jag inte vet hur jag ska göra(med mycket haha) men främst huva. Vet mkt väl det står i tr man ej får ha bomull, (från tr dressyr) 8.5. Öronhuva får användas vid tävling/framridning och får vara av ljuddämpande material. Öronpluggar är endast tillåtna vid prisutdelningar/ceremonier. Öronhuvan får endast täcka hästens öron och panna. Ögonen får inte täckas. Öronhuvan ska ge utrymme för fastsättande av nackstycke och pannrem och får inte fästas i nosgrimman. Med ljuddämande material, får man ha gummihuva?(tänk "travhuva", är gummiöron på den jag brukar ha ibland) då behöver han inte ha bomull. Får man isånafall ha en tyghuva utanpå eller så??(är världens fulaste haha) Om nu inte man får ha gummihuva, så kmr jag behöva ha bommul under huvan i öronen, då han är travhäst osv har proppar i lopp å då ja, ni fattar. (från tr dressyr) 8.6. All övrig utrustning inte nämnd i moment 211, är förbjuden och dess användande leder till avstängning ur klass/klasser om den orsakar hästen obehag eller skada. Ryttaren kan även tilldelas muntlig tillrättavisning, skriftlig varning eller straffavgift enligt TR I moment 191. Så vi säg jag har bomull i öronen på honom, de kollar honom efteråt å finner dem. Blir vi avstängd från klassen då? Menar det gör ju ingen skada på honom eller obekvämhet.

Annons:
Caf_Roy
8/7/18, 12:25 AM
#1

Som jag tolkar det är gummihuvan tillåten men öronproppar förbjudna. Bättre att rida med en ful huva än att inte få starta pga otillåten utrustning.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

tiger tok
8/7/18, 8:12 AM
#2

Är du säker på att han verkligen behöver bomull. Jag har haft och göra med flera travare, ingen har behövt bomull, inte heller på nya platser. Min medryttarhäst sa fd ägaren var den värsta hästen han hade, att han knappt gick att hantera, att man behövde bomull i öronen bara man skulle ut ur stallet. Det stämde inte riktigt, och vi har aldrig haft bomull i. Träna på att inte behöva bomull, pay and ride kanske är ett bra träningstillfälle? Jag skulle tagit gummihuvan.

shia
8/7/18, 10:18 AM
#3

Ok så gummihuva är tillåtet tolkar jag det som??? (utseende bryr jag mig inte) Ja, han behöver bommul. Han är fortfarande travhäst samt står i travstall å tävlar i trav osv. Hör han musik = tävling= full fart. Glömde he i bomull några v sedan å hade endast tyghuva, gick knappt rida hans huvud flög upp å ned. Red tbx, satte i bummul-kolugn. Vi red pay and ridw förra året, men hade då gummihuva samt bomull och martingal :) tänkte mest denna dressyrtävling som roligt äventyr för oss båda då ingen av oss tävlat på riktigt tidigare(jag endast ridskole) och få bedömning, sen är det ngn pay and ride här sen inna hemmatävling i oktober tror jag,(där är det tävling, haha satsar på vinst till dessXD

shia
8/7/18, 10:19 AM
#4

Men skulle ksk funka med gummihuva utan bomull

Upp till toppen
Annons: