Annons:
Etikettövrigt
Läst 803 ggr
Kaninlover4life
2018-08-06 15:48

Rimligt pris för foderhäst

Hej!

På min ridskola finns möjligheten av vara fodervärd på heltid på en av ridskolans hästar/ponnysar. Det blir då som min egna men den ska dock stå kvar på ridskolans stall.

Priset är 3000kr/mån och då ingår allt. 

(Kan tillägga att på anläggningen finns ridhus samt 2 ridbanor)

Så om jag skulle vara fodervärd så skulle det kosta c 3500kr/mån och man räknar med en lektion/v

Är det ett rimligt pris, vill höra med er andra som kanske har mer erfarenhet?

Annons:
Lona
2018-08-06 16:21
#1

Ingår alltså försäkring, skoning, vaccinationer, tandkoll, veterinärvård, utrustning, foder, strö etc?
Behöver du göra mer än att ta hand om just din häst (mocka, fixa foder, pyssla med hästen etc) som till exempel hjälpa till med in- och utsläpp, fodra hästarna, hjälpa till på anläggningen?
Förutsatt att allt ingår och det inte tillkommer något så kan jag tycka att det är ett bra pris (beror lite på var man bor också, nära storstad = ofta dyrare) .
Det går förmodligen att komma under 3000:- /mån om man har en hyfsat billig stallplats men det går på mer än man tror med alla kringkostnader, även om hästen håller sig frisk.
Det är även en stor fördel med att ha en fast kostnad, annars ränner det lätt iväg med en tappsko hit eller dit, någon grej i utrustningen som behöver lagas osv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kaninlover4life
2018-08-06 16:25
#2

Dom står för försäkring, skoning etc då det fortfarande står under "ridskolans ägo".

Det är full serive mån-fred och mockning finns att köpa till på helgerna.

3000kr är det fasta priset men går att få ner genom att hjälpa till i stallet med utsläpp mockning osv.

Stallmima
2018-08-06 18:48
#3

Har du hästen helt själv eller ska de gå med på ett visst antal lektioner?  Annars är det otroligt billigt om alla kostnader ingår i den summan

Zadeira
2018-08-06 19:11
#4

Om det är rimligt beror ju lite på om du själv tycker det är värt det. Men om allt ingår och du inte behöver betala något extra tycker jag 3000 låter rimligt. Kan du rida alla dagar eller går hästen i ridskola vissa dagar?

Kaninlover4life
2018-08-06 21:12
#5

Jag hade fått lite fel information, det skulle kosta 3650/mån + skoning på ca 350/mån.

Resten står ridskolan för och hästen ska inte gå med på några lektioner utom med mig.

Caf_Roy
2018-08-06 22:25
#6

Det är billigare än vår stallhyra! De flesta stall där jag står tar uppåt 5000 kr i månaden, så 4000 i månaden inklusive häst är löjligt billigt!!!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Upp till toppen
Annons: