Annons:
Etikettridning
Läst 1441 ggr
[Kotten123]
7/29/18, 11:12 AM

Hoppsits

En sak jag börjat grubbla mycket över senaste tiden är min hoppsits. Den är bra tills att hästen viker in bakbenen och landar efter hindret, för just då bara stelnar jag till. Det är svårt att förklara. Jag följer med fint tills att man är på den högsta delen. När hoppet avslutas, landar jag alltid i lätt sits, jag viker liksom inte in rumpan och lutar mig bak o ”flyter med”, när det går ner efter hoppet. Supersvårt att förstå kanske, men jag landar i princip i den sitsen som jag har på högsta delen av hoppet. Hur ska jag höra för att liksom följa med efter ”hoppet”? Ska försöka leta fram video/bild, så att det hela kanske kan bli något mer lättförståeligt.

Annons:
misswilma
7/29/18, 3:52 PM
#1

Ett tips som funkar för mig är att jag pratar högt om vad jag ska göra. Så när jag rider och har svårt för nått så pratar jag med mig själv vad jag ska tänka på när jag gör det svåra momentet. Funkar nog inte för alla men funkar för mig. Annars kan du prova rida för ridinstruktör någongång så man kan luska ut vad du ska ändra/tänka på. :)

Bjallstal
7/29/18, 8:28 PM
#2

Beror nog på lite hur högt man hoppar. Just det där med att följa med och luta sig bakåt så det känns, ska man hoppa lite högre för. Är det någon som kommenterat detta? På lägre höjd är det mer som att man rätar upp sig. Det bästa är ju att ha instruktör som tittar och kan hjälpa dig att korrigera din sits om den är felaktig

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Caf_Roy
7/29/18, 8:35 PM
#3

Prova att hoppa studs och tänk att du ska hålla samma vinkel mot marken hela tiden, det är bara hästen som byter vinkel under dig.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
7/29/18, 8:42 PM
#4

När hästen hoppar av är det alltså inte du som lutar dig framåt på hästen utan hästen som lutar sig uppåt under dig. Samma vid landningen, det är inte du som ska luta dig bakåt. Du ska stå kvar i samma vinkel mot marken medan hästen lutar sig neråt under dig. Håll din balans i stigbyglarna ovanför hästen. Sen är ju inte det hela sanningen men ett bra knep att tänka för att få bukt på ditt problem.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lona
8/1/18, 2:47 AM
#5

Samt en grej som är viktig när man hoppar; hälarna! Har du inte ner hälarna i korrekt position så är det nästintill omöjligt att få en bra hoppsits.

Gäller för all del i dressyr också, men där är det inte alltid lika påtagligt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: