Annons:
Etikettövrigt
Läst 1253 ggr
Travis D
2018-07-27 23:13

Gangster bruden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Får ångest då jag varje vecka köper nya grimmor och grimskaft åt min Gangster brud Karin. Hon har på 2 månader gjort av med 2 flughuvor, 3 grimmor och 4 grimskaft, därav har ingen av flughuvorna hittats och såhär (se bild) ser den senaste grimman som hon fått av sig ut. 
Hon tar av sig flughuvorna och grimmorna och till slut kom jag på den perfekta idén. Jag sätter grimman över flughuvan så får hon inte av sig den  😂 idag så var flughuvan försvunnen och grimman som ni ser på bilden låg på marken.  Den ser nästan avskärd ut! Jag håller på och överväger att ha henne i hagen utan grimma.. (för er som inte vet så springer hon gärna iväg från än i hagen tror faktiskt att hon leker men det tar typ 20 min hon springer iväg och när man går efter så fortsätter hon sedan när man stannar så väntar  hon på än och sedan springer hon igen) 

jag har helt slut på grimmor har bara en repgrimma kvar och ett grimskaft.. Måste handla en ny grimma igen! Jag får damp på min gangster princessa. Det tar inte än sen dag innan den är av.. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. 

Det är helt omöjligt att få på henne en grimma när hon tagit av sig den då min retsticka alltid tar upp huvudet. Så då får jag leda upp henne i grimskaftet (hon går jätte fint som vanligt när man leder)

Vad skulle ni gjort, ska jag låta henne gå utan?  Eller ska jag bara fortsätta köpa grimma efter grimma tills hon tröttnar?

Annons:
Vrilen
2018-07-27 23:26
#1

Hon kommer inte tröttna. Har aldrig grimmor på i hagen pga skaderisken. Speciellt när dom försöker få av sig dom då dom lätt fastnar och skadar sig ordentligt.

[nevamisse]
2018-07-27 23:42
#2

Vi har aldrig grimmor på i hagen pga skaderisk och jag ser ingen mening med att ha det, våra hästar har alltid kommit när vi ropar.

misswilma
2018-07-28 00:01
#3

Svårt att säga vad som är bäst för din häst. När min pålle höll på att plocka av sig grimman varje dag så fick jag sätta på nya grimmor hela tiden. Han är en sån häst som måste ha grimma i hagen, annars tror han att han är fri och springer iväg…. men lärde mig sedan att kan kunde bli irriterad på huvan som var på. Iband kunde han tycka den var onödig. Han ville inte heller ha flughuva med nos eller sådan med fransar. Så han har ju lärt mig vad han vill ha. Så nu sitter huvan och grimman på utan konstigheter. Men om det verkligen inte funkar att behålla huva eller grimma så kan jag tipsa om sådan halsrem som vissa hästar kan ha. Vet en häst innan i mitt stall som plockade av sig grimman och hon hade halsrem för det var det som stannade på. Men behöver inte hästen grimma så plocka av grimman. Det är ju du som avgör men finns inget rätt eller fel beroende på häst :)

Travis D
2018-07-28 00:14
#4

#1 #2 hon kommer inte in annars.

#3 ja samma här typ hon springer runt som en vild häst och busar när man ska fånga i henne (tills man lyckas få på grimskaftet då är hon lugn) Hennes ögon blir rinniga och röda av alla flugor (irriterade) så hon behöver den liksom..

Är ganska lugnt så oroar mig inte riktigt för att någon ska fastna i den..

Vrilen
2018-07-28 00:24
#5

#4 Räcker med att hon kliar sig mot något för att fasta. Ännu värre att hon kliar sig i ansiktet med en hov och fastnar med den i grimman..

Travis D
2018-07-28 00:33
#6

#5 mm..

Annons:
BokDuvan
2018-07-28 10:30
#7

Lär dig fånga henne i hagen. finns många tips på nätet hur du kan arbeta med henne för att fånga henne i hagen

Sollar
2018-07-28 22:46
#8

Absolut lämna henne utan grimma i hagen. Och angående flughuva, har du provat olika sorter? Min häst kastade av sig alla flughuvor som inte har vitt nät men nu när han har det så får man inte röra huvan knappt.

Travis D
2018-07-28 23:48
#9

Har testad ganska många både huvor och pannband.pannbanden sitter kvar men hjälper henne inte. Ska testa ett med vitt nät

HejsanALLA
2018-07-29 19:43
#10

Angående fånga din häst i hagen… kan säga att otroligt många ryttare fångar sina hästar i hagen på ett sätt som uppmanar till lek. Nu kanske ni tänker "aa men min häst hen är bara busig" vilket är en vanlig undanflykt när något ej har gått som man tänkt sig. Men hästen är så pass hanterad så den har lärt sig att vi icke är farliga och den ska göra vad vi vill när vi ber om det. Å alla beteende kommer av en orsak. Finns ett väldigt förklarande avsnitt om detta. Var typ från Tobbe camp eller ponny akuten. En ridskole ponny och en tjej med mörkt hår var det som hade problemet. Tror någon av de hete Stella. När det kommer till grimman finns det medel att ta på vilket gör att det blir en besk smak om ponnyn t.ex tuggar av sig grimman. Annars kan du träna bort detta med lite träning. Använd dig av godisbitar. Visar hästen att den inte gillar grimman och vill smita från den så dra lite i grimskaftet. När den slutar släpp efter o ge en godisbit. Kanske är svårt om ponnyn gör detta i smyg men aa. Eller så har den skav, utrustningen är irreterande eller är det en gammal vana från långt tbk i tiden

Travis D
2018-07-29 21:53
#11

#10 när man är med henne låter hon än snällt sätta på henne den och låtsas som ingenting sen så hittas den nästa dag på marken.. Så när man har med henne och hanterar henne så bryr hon sig inte. 

Men nu så går hon utan grimma och hon verkar som vanligt. Vi letar överallt men hittar inte grimmorna eller flughuvorna! Dom är helt försvunna.. Så jakten fortsätter hahah

Vi lekte en lek med hästarna då som får dom att komma :) Vi tog med oss en ganska stor morot. Och ropade på Nysve (i hagen fortfarande) och så kom han och kakan går efter nyfiket som vanligt. Sen så får han en mumsbit av den och då börjar leken (då han vill ha mer) då springer vi och han travar efter och alla dom andra hästarna satte av i "full galopp" (dom stod en bit bakom) och vi sprang till stallet (genom hagen) där vi sedan öppnade grinden. Så att Nysve som var först kunde komma in. Sen stannade alla för vattenpause och jag ropade på kakisen att hon skulle komma och så "klättrade" hon förbi dom andra och kom in och som belöning fick dom sin müsli med en morots halva i (leken var att dom skulle komma och så får dom busa m.m) Och så samtidigt så tycker dom det blir roligare och roligare att komma på kommando då dom vet att det blir något gott om dom kommer! Så snart (inom 100 år) så kommer förhoppnignsvis dom komma helt på kommando <3 (då slipper vi grimm problemet i hagen) 

Vi kommer ha träningarna i paddocken och träna där så får vi samtidigt vänja henne vid att dom andra inte alltid är med m.m <3

Travis D
2018-07-30 01:29
#12

#10 och det här med att hämta hästen i hagen,

Jag går fram till henne (gömmer grimskaftet bakom ryggen nu då hon annars springer iväg) och sätter fast henne. I hagen får man inte på grimman om man inte fått grimskaftet runt halsen.  Tror inte jag uppmanar till lek när jag bar går fram till henne. Och Tobbe camp är väl för hästar / ryttare med problem :) ? (menar inget illa bara att dom får ju som special hjälp där då dom har problem med sina hästar)

tiger tok
2018-07-30 15:56
#13

Fast att du inte kan fånga henne i hagen är ju ett problem?

Annons:
Travis D
2018-07-30 21:26
#14

#13 dock inget problem man skulle ta till Tobbe Camp? Jag får ju in henne och lyckas fånga henne det ända problemet är om hon misstänker att man ska fånga in henne när hon inte har lust liksom..

hallonet_
2018-07-31 08:55
#15

Men att hästarna tar av sig grimman m flughuva i hagen och kommer i hagen är ju olika saker? Tar hon av sig grimman och flughuvan just på grund av att hon inte vill komma in? Eller hur menar du? Som sagt prova en flughuva med ljust mjukt nät! Jag hade en flughuva i ”hårt” material som tryckte över ögonen, den tog min häst av sig nästan hela tiden då han är väldigt känslig runt ansiktet. Då bytte jag till en som är uppbyggd för ögonen, och sen dess har han inte tagit av sig den någon gång alls faktiskt!

hallonet_
2018-07-31 08:56
#16

Men att hästarna tar av sig grimman m flughuva i hagen och kommer i hagen är ju olika saker? Tar hon av sig grimman och flughuvan just på grund av att hon inte vill komma in? Eller hur menar du? Som sagt prova en flughuva med ljust mjukt nät! Jag hade en flughuva i ”hårt” material som tryckte över ögonen, den tog min häst av sig nästan hela tiden då han är väldigt känslig runt ansiktet. Då bytte jag till en som är uppbyggd för ögonen, och sen dess har han inte tagit av sig den någon gång alls faktiskt!

Travis D
2018-07-31 10:47
#17

Den är utbyggd för ögonen så den inte för dom eller pannan. Det spelar ju ingen roll om hon tar av sig grimma in hagen om hon ändå kan komma in utan. För då behövs dem inte. Ska testa vitt nät. Men hon tar av sig grimman med som utan flugnät

powerade
2018-08-03 06:28
#18

Min häst rev sönder grimman i haken. Han försökte gå iväg när man kom med grimman. Tränade från marken att han ska komma till mig eller iallafall en bit. Så började jag ta grimskaftrunt halsen och sen på med grimman. Ofta finna det att köpa begagnade billiga grimmor. Men alltid bäst att vara utan:) Varför köper du nya grimskaft? Vad händer med dom?

Travis D
2018-08-05 00:05
#19

#18 dom går sönder. 2 grimskaft trampade hon sönder och ett ryckte hon sönder när hon satt fast så blev hon rädd och började rycka och så och så gick det av. dom hon trampade sönder var 2 ggr hon skulle beta (höll i henne då vi var utanför hagen) och så trampar hon på grimskaften och rycker upp huvudet så då måste jag köpa nya. Har gjort så att jag satt på grimskaftet runt halsen och sen grimma vilket fungerar utmärkt. Nu går hon utan grimma i hagen och så får det nog fortsätta då hon verkar nöjd.

BokDuvan
2018-08-05 13:05
#20

Låt inte grimskaftet dingla på marken så trampar hon inte på dem? Att aldrig låt grimskaft o linor osv ligga på marken är grundläggande kunskap.

Annons:
Travis D
2018-08-05 15:28
#21

#20 Tror du att jag medvetet låter henne trampa sönder dom? Kommer inte förklara för dig för jag tycker du borda fatta lite mera än vad du verkar. Jag är häst kunnig till skillnad från dig. Jag VET att man inte låter hästen trampa på dom med flit 🤓

Snälla skriv inte dumma eller självklara Kommentarer. Hon blev rädd för hundar och slet sig när vi var ute och gick (som jag tror att jag skrivit i tidigare inlägg?) iallafall så gick den sönder och så trampade hon på en på åkern när hon betade då jag hade får långt grimskaft.

Stallmima
2018-08-06 20:37
#22

Pröva halsrem

Travis D
2018-08-06 23:32
#23

#22 halsrem i hagen??

Vrilen
2018-08-07 11:45
#24

https://www.bole.se/halsrem-i-lader-full

Jag hade inte använt det men kanske är ett alternativ för dig.

Stallmima
2018-08-07 17:30
#25

#23 Ja den är lite svår att tappa, klä av sig

Travis D
2018-08-08 00:38
#26

Tror jag kommer fortsätta utan grimma i hagen både säkerheten och att det fungerar bra ♡

Upp till toppen
Annons: