Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 969 ggr
Travis D
7/27/18, 12:52 AM

Tränare

Hej Jag ska få rida för tränare för att hen ska hjälpa mig utvecklas med Karin o.s.v och förhoppningsvis få mig att kunna rida alla gångarter tillslut. Dock så snålar grannstallet med Ridhuset och Paddocken kan man inte rida i enligt mig då den är precis bredvid hagen och hästarna stressas och påverkas av dom andra och kan nt koncentrera sig. Vi rider mest ut men mitt mål med ridningen är inte skogsmulle utan faktiskt mer hobby ridning. Men vi funderar på att rida till något annat ställ i närheten och fråga om vi får rida på deras ridbana. Dock så har jag ett problem. Jag rider bäst på gummifleece (vet inte om det heter så men det kallas det iaf) eller i ridhus. Kan inte rida nå bra på grus / sand underlag då det känns osäkert och jag (som hatar att få ont/man smärt) inte så vill falla av och jag rider mer safe (och vägar nt lika mycket) jag vet ju dessutom att jag kommer falla av vilket gör att jag inte vågar rida så mycket på grus/sand Helt enkelt. Ska vi rida till närmsta gård med ridhus/gummifleece ridbana och fråga om vi får låna den även om det är längre bort eller ska jag bara helt enkelt försöka på första möjliga ridbana och i detta fall då rida mer safe (fegt)? Vad skulle ni gjort om ni var i mina skor?

Annons:
Travis D
7/27/18, 12:54 AM
#1

(Försöker dela en video när jag rider min kompis ponny på gummifleece)

Travis D
7/27/18, 12:54 AM
#2
Travis D
7/27/18, 12:54 AM
#3

Som inte gick att dela tyvärr

Lona
7/27/18, 1:04 AM
#4

Gummiflis. 😉🙂
Hur menar du att de är "snåla med sitt ridhus"? Ofta är det ok att hyra paddock/ridhus för en slant när de ändå inte används men det varierar förstås. En del vill inte ha främmande hästar/folk på sin anläggning och det får man ju förstå.
Finns det ens en paddock med gummiflis i närheten?
Jag kan i och för sig tycka att det är minst lika viktigt att du känner dig trygg på Kakan oavsett underlag, så även om du rider sämre på grus/sand så kanske det är en vits med att rida lektion och träna på just den biten?
Där tror jag att du har mycket att hämta för hittar du den säkerheten och tryggheten så har du vinning av den hela tiden sen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
7/27/18, 1:20 AM
#5

#4 dom vill inte låna urt sitt ridhus då dom är arga på våra stallägare av någon anledning.. Skulle kunna fråga om vi kan hyra för en slant 🤔 Vi red färbi ett stall med gummiflis bana dock så var det en bit bort (ca 20 min..).. du har faktiskt rätt i att vi kandle borde rida på grus / sand. Grann stallet är precis bredvid så det är bara att leda ner för en 30 sekunders Stig så är vi vid ridhuset men dom är som sagt sura på våra stallägare p.g.a att dom brukade få låna deras mark till något men sedan behövde våra stallägare det till något och "tog" tillbaka det och då ville dom inte att vi red l ridhuset (som dlm äger) mer..

Lona
7/27/18, 5:02 PM
#6

Att man inte får använda manege och paddock gratis är inte så konstigt, snarare tvärtom. De kostar både att anlägga och underhålla och det finns ingen anledning att "sponsra" grannstallens ryttare medan de som står på själva anläggningen betalar via stallhyran. Men som sagt, att träna på grus eller i er paddock jämte hagen kan vara väl så nyttigt och viktigt, så att ni hittar förtroendet och samarbetet trots störningar. Trots allt är det inte så stor idé att träna andra grejer för en instruktör om du ändå inte kan öva mellan gångerna. Bättre då att ni får en bra grund så att ni kan öva var ni vill. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[nevamisse]
7/27/18, 11:52 PM
#7

Fördelen med att rida för en tränare i paddocken där hästar bredvid stör, är att du kan få hjälp med det problemet. Synd att ha en paddock så nära som man inte kan rida i.

Travis D
7/28/18, 12:15 AM
#8

#7 ja..

Hon har inge problem när dom andra är uppe men när dom går ner i hagen så blir hon stressad och vill inte bli kvar. Dock om dom är nere så bryr hon sig inte..

Upp till toppen
Annons: