Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1553 ggr
Winstona
7/26/18, 12:33 PM

Hantering på marken

Hej! Hur mycket hanterar ni hästen från marken? Läser en bra bok från Katrin Wallberg och inser att jag nästan alldrig ser hästhantering från marken. Det är klart att många longerar men inte i utbildningssyfte utan som motion och hästen brukar då inte jobba rätt. Jobbar ni mycket med ställning och form från marken eller ledarskap? Hur gör ni det och har ni några tips? På mitt stall får hästen inte vara lös någon annanstans än i hagen. Hur är det för er?

Annons:
Gronstedt
7/26/18, 12:39 PM
#1

Ungefär hälften av tiden är jag på marken bredvid, framför eller bakom hästen, resten av tiden är det ridning eller körning.

Från marken gör vi allt från lös sprallgalopp till töm- eller reiningarbete med krav på ställning och spårning till hinderövningar till Trail … plus lite trick.

Sommarek
7/26/18, 1:03 PM
#2

Jag gjorde i princip allt från marken med min förra häst, långt innan jag började överväga att rida honom. Vi tränade mycket NH, så det var nog så det började (finns gott om tips på iFokus egna NH-sida om man är sugen).

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Winstona
7/26/18, 1:35 PM
#3

Tack! På min ridklubb är det ju som sagt inte alls vanligt men ska se om jag kan iaf köra lite grundläggande med min ena medryttarhäst som är tag hög och inte så bra hanterad och i princip aldrig hanterad vi hand. Hur lärde ni er?

Winstona
7/26/18, 1:40 PM
#4

Ranghög skulle det vara

Sommarek
7/26/18, 1:51 PM
#5

#3 Vi fick hjälp av en instruktör, och så läste jag på som tusan.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gronstedt
7/26/18, 2:05 PM
#6

Jag har läst en hel del och trixat själv tillsammans med hästarna.

Annons:
misswilma
7/26/18, 2:41 PM
#7

Har en travare som jag i början fick arbeta från marken hela tiden. Hästen blev dock bättre efter många timmar från marken så nu arbetar jag från mark när jag orkar samt när det inte är dövarmt.😂 Hade även en shettis innan och då blev det mer från mark än körning.

Winstona
7/26/18, 4:02 PM
#8

Tack! Det blir till att läsa nu i sommar då😁 Det är ju så varmt så man orkar ju ändå nästan inget annat.

Caf_Roy
7/26/18, 6:17 PM
#9

All hantering av hästen när du inte sitter på den är hantering från marken. Jag brukar inte ha så mycket specifika träningspass för det utan gör det i den dagliga hanteringen. När jag leder ska hästen gå bredvid mig på den sida jag vill i mitt tempo och stanna, backa och svänga med mig. När jag ska spola hästen ska den backa in i spolspiltan utan att jag behöver röra vid den och kunna stå kvar utan att bli uppbunden. Ska jag gå och hämta något ska hästen kunna stå lös i en öppen box/på gången utan att gå iväg. Sätt förväntningar på hästens uppförande från marken och upprätthåll dom, det är enklaste sättet att träna hantering från marken.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Winstona
7/26/18, 9:30 PM
#10

Jag menar inte så mycket just den hanteringen för den tycker jag att alla hästar ska tränas i. Respektera mig och inte inkräkta på mitt personliga space och så. Men sen är det ju även longering, tömkörning, arbeta hästen så att den bär sig rätt och jobbar i rätt form. Det kan man ju göra både på ryggen men även från marken och det är där jag känner att jag inte kan mycket. Jag kan longera men inte mer än bara till motion. När det gäller den dagliga hanteringen är det många i stallet och jag som är noggranna med. Men det är ju mer beteendet och det känns som många jobbar med det medan typ öppnor och sånt från marken inte är lika vanligt eller är det bara vad jag har uppfattat?

Rafflan
7/27/18, 12:19 AM
#11

Tränings mässigt så tömkörde och longerade jag endel när hästen var yngre, nu på äldre dar går vi mest hobby ridning i skogen och tränar inget direkt så då tränar vi inget från marken. 
Men all hantering som leda in från hagen, göra i ordning i stallgången, uppsittning, ibland när det är kallt hoppar jag av och går bredvid när jag skrittar av för att inte jag ska börja frysa. Och all sån hantering av hästen är ju markhantering.

Jag fokuserar inte på ledarskap utan kommunikation, att hästen ska vilja göra det jag ber om och ser positivt på det, hästen kan följa mig löst in från hagen, stå löst i stallgången, stanna, svänga, backa, följa mig löst ute när jag går med honom, mm.

Travis D
7/27/18, 12:42 AM
#12

Varje dag i stallet så hanteras Kakan och Nysve från marken. Allt från att gå i grimskaftet (t.ex. att inte stanna och äta utan lov/ dra iväg) till att gå banor med övningar som volter (dom Kakis behöver träna på mkt) och ryggningar, trav, små hopp o.s.v. longerar/tömkör inte så mycket av dom skäl att jag inte känner att det är det som just nu behöver stärkas/ tränas på mest. I gamla stallet med boxar tränade vi att jag ska kunna gå iväg med boxdörren öppen men Nysve kände väl till att det fanns 3 hinkar med morötter runt hörnet så han stannade inte en sekund medans Karin stod helt stilla och stack ut huvudet för att kolla vad man gör. Tränar även lite roliga trix som t.ex. puss och sånt (lättare trix) ♡

tiger tok
7/27/18, 2:53 PM
#13

Min medryttar häst var väldigt ouppfostrad när han kom. Klev över en, drog iväg, kastade sig hit och dit, ville gå framför en osv osv. Men efter mycket om och men, samt att vi var väldigt konsekventa, är han mycket mysigare att gå med nu, utstrålar en helt annan glädje och självsäkerhet, och inte minst så är han inte lika farlig för människor att hantera. Jag tömkör mycket och gärna, tycker det är väldigt kul och har gjort många år, körning ligger mig mycket nära hjärtat och då är lydnad ett måste. Självklart så ska hästen bära sig och gå i form ordentligt under tömkörning, jag vill se glädje och framåtbjudning. Den ska kunna backa när jag tömkör utan att jag behöver gå fram, och den ska stå still tills jag ber den gå. Annars tricktränar vi ibland, det är kul, men jag är inte så kunnig på den biten än, så blir bara ibland.

Annons:
Upp till toppen
Annons: