Annons:
Etikettridning
Läst 683 ggr
HejsanALLA
7/23/18, 6:17 PM

Ingen framåtbjudning längre

Hej! Min häst var innan lat. Sen under vintern med massa arbete så lyckades jag slutligen. Han älskade arbete. Han kunde göra glädjesprång nästan varje dag men helt plötsligt har han tappat allt. Det gick stegvist från slutet av februari två veckor framåt. Sen tappa han hela sin framåtbjudningen. Varför? Vad hände? Jag varierar mer nu och rider han bra. Någon gång så bytta jag bett då jag hade råkat ta ett jätte starkt tävlingsbett. Men nu rider jag istället på gummi. Jag vill inget hellre tillbaka till min busponny.

Annons:
HejsanALLA
7/23/18, 6:18 PM
#1

Glömde säga att jag vet inte när jag byttade betet. Kan ha varit redan i december.

Gronstedt
7/23/18, 6:39 PM
#2

Hur klarar han värme? De flesta hästar blir sega när de är varma, en häst som inte reglerar värme korrekt genom svettning blir seg så fort den blir varm.

Annars låter det som om han antingen har ont eller har tråkigt.

HejsanALLA
7/23/18, 9:45 PM
#3

#2 Han har fin kondition och tappa framåtbjudningen innan det blev varmt väder. Jag skulle inte förstå varför han skulle ha tråkigt. Testar just nu fält mycket och lite WE kan man säga och blir aldrig ett vanligt dressyrpass

misswilma
7/23/18, 10:20 PM
#4

Han kan ju tappat suget lite. Prova olika grejer men en detalj man lätt glömmer är att hästar också behöver vila. Min häst fick 3 veckas semester under vintern. Detta gjorde att han fick ett nytt sug till att göra det jag bad han om. Samt kan hästen ha växt eller något och som gör att ex.sadel klämmer? Svårt att säga. Kan ju även sitta spänningar i hästen, tips kan ju vara att kalla ut massör. Vissa hästar kan ju bli ledsna över att inte gå med hagkompisar om de gått med det innan. Det är ju svårt att säga vad det är man man inte riktigt känner hästen. Men du som känner hästen får försöka läsa av hästen. Möjligheten finns ju att den har ont

Gronstedt
7/24/18, 8:58 AM
#5

#3: Om kroppens temperaturregleringssystem inte fungerar optimalt  blir han varm så fort han rör sig, utan att det har med vädret att göra.

EDIT: En annan sak som kan göra en häst seg, utan att det behöver synas som hälta eller allmänpåverkan, är ömma fötter. 

Vad säger veterinären?

powerade
7/24/18, 9:54 AM
#6

Prova sätta han på vila någon vecka och testa igen. Annars kanske det är dags att se över munnen. Musklerna alternativt om det ligger en hälta och spökar.

Annons:
Winstona
7/24/18, 12:07 PM
#7

Jag red en ponny som var seg i början. På han funkade det att vara tydlig med när han gjorde rätt och då berömma mycket samt att inte göra för svåra saker. Din häst kanske tycker det är för svårt?

Lona
7/24/18, 1:19 PM
#8

Hur gammal är han? Hur länge upplevde du att han var pigg i våras och hur länge var han "lat" innan?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: