Annons:
Etikettislandshästar
Läst 1843 ggr
Kaninlover4life
2018-07-18 19:25

Hoppa islandshäst

Hej!

Jag ska börja lära min islandshäst att hoppa.

Han har 3 tydliga gångarter (+ tölt). Galoppen är fin och 3-taktig.

Vad bör jag tänka på vid hoppning, efter det är en isl? 

Några bra övningar också kanske?

Inte basic som "börja lågt" eller så.

Annons:
Rafflan
2018-07-19 00:46
#1

Så länge du hoppar i galopp är det ingen skillnad på islandshäst och andra grova ponnysar i hoppning. Dem är inte byggda/avlade för att hoppa så dem behöver bygga rätt muskler och mycket grund träning för att klara av att hoppa som man vill, dem är även ofta tunga i förhållande till sin storlek och då hoppning är slitsamt för kroppen så bör man hoppa med försiktighet så hästen inte får bestående skador.
Ska man hoppa i trav är det viktigt att hästen har en säker trav så den inte plötsligt byter till tölt eller liknande :)

WornOut
2018-07-19 05:03
#2

Börja med att lära den travhoppa med en hjälpbom på ca 100-120cm (beroende på hur stort steg den har). Var noga med att inte störa den eller hjälpa för mycket innan hindret. Även att rida på framåt efter det. Övningen ger hästarna styrka, kvickhet, b judning och självförtroende. Som vi gör i början av denna video.

Kaninlover4life
2018-07-19 09:59
#3

Okej tack för bra svar! :)

Lona
2018-07-21 10:56
#4

Ta det lite varligt eftersom han bara är sex år. Nu syftar jag inte på dig, men folk har fått så bråttom med att rida in och träna sina islandshästar, förr började man inte förrän de var fem år - numera är det många som börjar sitta på dem på hösten när de är tre. Den förra islänningen jag red växte åtminstone tills hon var sju, året hon skulle fyllt åtta var hon "färdig". Löshoppning är bra, hästarna lär sig själva att bli bekanta med hindren, att taxera och så vidare. Dessutom är det givetvis mindre belastning än att hoppa med ryttare. Använd gärna krysshinder i början för att hjälpa hästen att komma mitt på hindret, det ser även mer inbjudande ut än ett rättuppstående. Som ryttare är det definitivt lättare att börja träna en häst i hoppning om den redan har kontroll på sin kropp, känner sig säker på hindren och rent allmänt vet vad den ska göra. (I synnerhet unghästar kan vara väldigt vingliga i början, att en islänning dessutom har fler gångarter underlättar inte precis även om de är väl separerade.) Träna mycket markarbete så att du kan vända lätt, göra volter, få hästen att lyssna på dina hjälper och förhållningar. Öva gärna mycket tempoväxlingar, i synnerhet i galoppen! Det blir så mycket lättare i hoppningen om det sitter utan hinder först. Använd gärna mycket bommar och cavaletti - det sliter naturligtvis mindre på en unghäst än "riktiga" hinder. När du sedan börjar hoppa så var extra noga med gångarterna! Jag vet att jag tjatar om dem men det är jätteviktigt. Om du har flera hinder så se till att du har rätt gångart mellan hindren - om inte så lägg en volt och hitta rätt takt mm igen. Ett hinder som står på spåret är lättare än ett som står mitt på ridbanan så börja gärna med det. Tex ett kryss mitt på ena långsidan, helst med en bom framför. Sen kan du lägga till ett hinder på andra långsidan; hoppa första hindret i trav, hitta galoppen, gör en stor volt vid kortsidan, räta upp och ta andra hindret i galopp. Tänk på att byta varv ofta och att hoppa lika mycket åt vardera hållet! Så småningom kan du lägga till ett hinder som står snett på mittlinjen; hoppa ena långsidan, vänd snett igenom och ta hindret på diagonalen, hamna i andra varvet, hoppa hindret på andra långsidan. Träna då först att hoppa bara hindret på mittlinjen, det är svårare eftersom du måste hålla om hästen ordentligt så den inte bryter ut. Ha eventuellt bara en cavaletti där först. Studshopp är också nyttigt, både för dig och hästen. Börja med ett hinder några gånger, lägg till ett eller två och var noga med avstånden. Små, enkla kryss i början - det är jobbigt med studs! Se till att tekniken sitter ordentligt innan du börjar höja hindren eller lägga till fler, vare sig det gäller studs eller kombinationer. Tänk på att det här är jobbigt både fysiskt och mentalt för hästen så kör korta, positiva pass! Utnyttja gärna terrängen också, sväng runt träd, hoppa små stockar, öva gångarts- och tempoväxlingar, gärna även att öka och minska längden på galoppsprången. Det här kanske var lite väl basic, jag vet inte riktigt hur mycket du kan?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: