Annons:
Etikettislandshästar
Läst 1377 ggr
Kaninlover4life
2018-07-18 11:15

Dressyr/hoppning

Hej!

Undrar ifall man verkligen kan rida en islandshäst som en "vanlig ridhäst"?

Dvs träna dressyr som vilken annan häst som helst?

Hoppning vet jag oftast inte är deras bästa egenskap, men är det skadligt att småhoppa och lära den?

Annons:
Gronstedt
2018-07-18 11:21
#1

De har inte världens flashigaste rörelser jämfört med ett gasellbyggt halvblod, men i övrigt är de hästar som alla andra, bara med några extra funktioner 🙂.

Kaninlover4life
2018-07-18 11:26
#2

Åh okej!

Vill bara inte va rädd att typ ta sönder dom eller så, men då kan jag alltså rida som vanligt 🙂

Lona
2018-07-18 15:58
#3

Man kan absolut rida dem som "vanliga" hästar, kruxet är väl dels att de inte har så flashiga gångarter som #1 var inne på, dels att de ofta är mer "svårväxlade".
Långt ifrån alla islänningar har de tre grundgångarterna naturligt utan man kan behöva träna på att tex få en ren, fin trav. Många femgångare har svårt att få en rund, tretaktig galopp och att bära sig ordentligt, den blir fyrtaktig och utan samlad häst.

Det krävs alltså ofta "mer" från ryttarens sida att kunna rida dressyr på en islänning, det är inte självklart ens att den kan trava på en volt.
Beror givetvis mycket på hästen och hur bra gångarter den har, men om man håller sig till vanliga islänningar som inte kostar multum så får man räkna med att det blir mer jobb.
Å andra sidan tycker jag att det är roligt att pilla med gångarterna men det blir ju lite speciellt.
Rider man för instruktör kan det vara en som har vana vid islänningar, just för att man får jobba så mycket med gångarterna och där kanske en vanlig instruktör inte har tillräckligt med kunskap.
Men kort sagt; ja, du kan rida en islänning som en "vanlig häst" utan att du förstör något. Däremot brukar de "tappa" tölten om man inte tränar den regelbundet men den finns där fortfarande även om det är lite pill att träna upp den igen (förutom de som inte har tölt alls, men de är inte så vanliga).

Vad gäller hoppning så kan man hoppa med en islänning men svårigheten ligger även där i gångarterna. Det är betydligt svårare att få till bra språng när galoppen inte är så rund och fin och det kan vara jobbigt för hästen att hålla ihop sig på en bana med svängar mm.
Våra islänningar löshoppas rätt mycket, men de har svårare att taxera själva så man får se till att de hinner räta upp sig och komma rakt på hindret. Att vända upp snett mot ett hinder kan vara jättesvårt för dem.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kaninlover4life
2018-07-18 18:16
#4

Tack för bra svar!

Hästen jag rider är bara 6 år, 4gångare. Har faktiskt en väldigt fint 3-taktig galopp, Känns som att sitta på en "vanlig" ridhäst nästan.

Alla 3 gångarterna sitter där lixom, planen är att lära honom hoppa samt träna lite mer dressyr 😃 Rider just nu mest ut men ska bli mer bana nu.

Upp till toppen
Annons: