Annons:
Etikettfoder
Läst 1600 ggr
Rafflan
7/16/18, 5:02 PM

Foder nu när betet är torrt?

Nu har värmen drabbat även oss, bete finns men det är gult, torrt och tråkigt. Lär ju inte innehålla någe näring. Hur ska jag välja foder/kraftfoder/mineraler då det inte går att göra analys på det torra betet? :/

Annons:
Stallmima
7/16/18, 6:32 PM
#1

Du får titta på hästarna hur de ser ut i hullet och vad de gör. Tränas eller inte

Rafflan
7/16/18, 6:33 PM
#2

#1 jag tänker mest ang näring och mineraler :)

Stallmima
7/16/18, 6:37 PM
#3

Ge mineraler om du tycker det, en viktig sak är även salt nu när det är varmt. Även om de bara går och vilar, det är inte farligt att ge mycket salt till hästar

Rafflan
7/16/18, 7:02 PM
#4

#3 dem har saltsten och natursaltsten fritillgång som dem slickar på :)
Men vilka mineraler ska man ge? tex ska man ju ge mineraler baserat på grovfodret, men då grovfodret i det här fallet är torkat bete borde hästen behöver få i sig alla mineraler och vitaminer genom tillskottsfoder?

Tex funderar jag på Krafft röd
http://krafft.nu/produkt/krafft-miner-rod/

Det verkar innehålla mycket av allt men frågan är om det blir för mycket :/

Lona
7/16/18, 7:09 PM
#5

För våra islänningar är det på sätt och vis bra att det inte växer så mycket i hagarna, vi har ändå haft en del grönt som de kunnat gå och pilla med.

Som vår instruktör sade häromdagen, hon har aldrig sett så många islandshästar i lagom hull under betesperioden som i sommar…

De får i princip inget kraftfoder men mineraltillskott + salt.

De flesta hästar slickar inte tillräckligt på sina saltstenar ens i vanliga fall och nu har de som sagt extra saltbehov. Eventuell saltbrist kan också påverka hur mycket de dricker och deras allmäntillstånd.

Våra får salt även vilodagar nu och extra mycket om de rids, de svettas ju floder. Om man är väldigt om sig och kring sig (och har god ekonomi) är det inte helt fel att ge dem någon form av elektrolytbalans om man tränat/ridit rejält.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Stallmima
7/16/18, 7:10 PM
#6

Tror Krafft har foderrådgivare man kan kontakta

Annons:
Rafflan
7/16/18, 7:18 PM
#7

#5 ja min häst har börjat tappa hull men är fortfarande lite betes tjock, så ännu behövs inte foder för hullets skull, men mineral/näringsbrist tar ju längre tid innan det syns på hästen, och när gräset är gult kan man känna sig säker på att det är ganska fattigt på mineraler/näring :/

Ja jag har funderat på att ge elektrolytbalans nu när det är så varmt :)

#6 okej, kan prova mejla dem, men lite anti foderföretag då deras uppgift är ju egentligen att sälja sina produkter, finns ju fler märken än krafft, kanske något annat märke är bättre liksom, därför jag frågar här :)

Upp till toppen
Annons: