Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2134 ggr
jagga-ewe
2018-07-16 12:04

Sadelfunderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en islandshäst som älskar att hoppa. Min dotter har lite planer på att träna upp hoppningen mer, och att kanske tävla lite smått. Problemet är sadeln. Den sadel vi har är en islandssadel, mest lik en dressyrsadel. Anpassad för låååånga stigläder, inget stöd för hoppning. Överväger därför att köpa en sadel till, just för att ha när det ska hoppas. Då är frågan, är det bäst att köpa en ren hoppsadel eller en allroundsadel?

På bilden hoppar de ca 65cm, men det är en bra bild på sadeln vi har. Den är inte anpassad för hoppning men underbar att rida i.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Naiz
2018-07-16 12:06
#1

Jag hade nog valt att köpa en hoppsadel :)

Lona
2018-07-16 13:12
#2

Ta ut en sadelprovare som har erfarenhet av islandshästar. Jag förmodar att ni främst rider skritt/trav/galopp när ni hoppar? För tölt och även pass blir en allround/hoppsadel fel. Jag TROR att det är lättare att hitta en allroundsadel än en hoppsadel som passar men som sagt, ta ut en sadelprovare. Även om det inte blir så bra att hoppa med dressyr/islandssadel så är det definitivt bättre att använda den om den är väl utprovad än att ta en random allround/hoppsadel.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[nevamisse]
2018-07-16 22:29
#3

Jag skulle provat ut en allroundsadel. Skulle man hoppträna enormt mycket kanske jag skulle välja en hoppsadel, men är det bara lite lagom på hobbynivå så skulle jag köpa en allround.

jagga-ewe
2018-07-17 12:24
#4

Ja, det blir mest trav o galopp vid hoppning. Det är mest trav i vilket fall, om den här märren får välja. Tölt är jobbigt… ;)

Problemet med hoppsadlar är att de tenderar att inte finnas i vida modeller. Solan är ganska bred över manken, som många islänningar.  Men den sadel vi köper kommer mestadels bara användas vid just hoppning. Ja, o markarbete inför hoppning såklart. Uteritter och dressyr blir den vanliga sadeln just för att den passar henne så himla bra.

Så, nu ska vi hitta en lagom lång, vid sadel med bred kanal. Som är lämplig för hoppning. Det blir inte självklart…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

powerade
2018-07-23 08:47
#5

Sadelprovare. Sen skulle jag rekommendera en hoppsadel då dom är byggda för bättre stöd vid hoppning. Men då ska man ju hitta en. Annars funkar allroundsadel utmärkt. Idag finns det MÅNGA sadlar med utbytbara järn o.s.v så nån av dom borde ni nog kunna hitta:)

jagga-ewe
2018-10-04 10:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sent om sider är jag in här igen. Det blev en hoppsadel, en Lippo Allegria. Hittade en sadelprovare i grannbyn, visste inte att hon fanns. Så nära och bra, fick kanonbra hjälp. Ahlins hästeri, kan rekommenderas!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Upp till toppen
Annons: