Annons:
Etikettövrigt
Läst 999 ggr
shia
2018-07-14 18:56

Tips ridövning 3 olika hästar

Hej, tänkte höra om ngn vet ngn bra ridövning, gärna med bommar som fungerar bra. Rider för tillfället tre st nu, Häst 1 varmblodsvalack 6 år gammal, riden 1 1/2 år, höstas pay and ride ld:1 under vt dressyrttäningar för tränare en gång/veckan, samt satsar mot tävling slutet på augusti Lc:1/Lb:1 kan höger galopp väldigt bra, börjat kämpa bra i vänster galopp. Pigg, försöker alltid, ruskig med huvudet när han är pigg/inte förstår Häst 2 valack, 5 år, "ridit" honom två år men första halvåret tre ggr, sen 1 gång/varannan månad typ, men from mitten på våren försökt rida han en gång/veckan, nu när det är sommarlov 2-3 ggr/veckan. Lat, (grejen är att smackar man, stäng han av öronen. Men tjoar men å låt glad, typ ja, kom igen nu! Å pratar så å högt å glatt spetsar han öronen, blir superglad å håller ett bra tempo(och man själv måste vara energist. Galopperat några gånger, i vintras galoppintervaller samt tre ggr på ridbana, men funkar bara när han ät pigg. älskar bommar och studsar över. Häst 3 börjat rida in, och ska rida första gången på ridbana imorgon. Kallblodssto på 5 år, härlig luftig skritt(endast skrittat rvå ggr på henne) obrydd och tuff och frammåt, stel samt måste öva högerställning samt rakt(ställ åt vänster när man kör) Så ngn har några bra tips på övningar :) häst 3 ska så fort hon är inriden lite mer, syrran rida i skogen å bygga muskler å jag på ridbanan ovh jobba med henne. Alla har bra kondition och blir "aldrig" trött(häst 1, skulle behöva loåp på 5000 mxD gick intervaller i backe i vintras, medans de andra hade 80 i puls, hadd han 40-45 XD

Annons:
Lona
2018-07-16 19:27
#1

Kika lite på caprilliövningar (googla 😉), där finns en hel del att hämta. Man behöver ju inte ha hopphindren som hinder utan bommar på marken/cavaletti. Ett tips för att få upp bommarna från marken är att köpa billiga plastpottor(!) på tex IKEA. Funkar suveränt!👍
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30193163/
Variera gärna olika höjder på bommarna, likaså att det är högre i ena änden (potta under ena änden av bommen, andra änden ligger på marken). Det får hästarna att tänka till lite och lyfta ordentligt på hovarna.

Man kan ju ofta göra samma basövning med olika hästar men anpassa gångarten och kraven på form mm efter hästens utbildningsnivå.

En rätt kul grej vi gjorde med en av våra instruktörer var med en massa koner, hon kallade det för "Hela havet stormar". Man slänger helt enkelt ut konerna hipp som happ i paddocken/ridbanan och sen rider man i lite halvplanerade kringelikrokar och svängar i lämplig gångart.
Låter förmodligen lite vrickat men både vi och hästarna tyckte att det var kul, lite extra jobb dessutom för våra islandshästar som inte kunde grisepassa i övningen, utan självmant tog tölt eller trav efter alla svängar.

Man kan ju faktiskt lägga ut några bommar/cavalettis i olika serier, ställa ut några koner lite här och var och sedan improvisera ihop en övning/bana, beroende på hästens utbildningsgrad. Variera gångarter och tempo, stoppa in svängar och halter och kanske skänkelvikning mm eller olika böjning och ställning.

En sak som inte alls har med saken att göra egentligen men som piggar upp lite - rid till musik! Om du har en gammal hederlig "bergsprängare" med kassettband så är det super, annars borde det väl funka med någon slags mp3 + högtalare, antar jag (hjälp, vad jag känner mig gammal och oteknisk nu!😃). Borde ju gå med vanlig radio också, ställ in lämpligt program, gör lugna övningar till lugna låtar och lägg på mer kräm när det är fartiga låtar. Är det reklampaus så låt hästen vila lite i skritt på långa tyglar.
Däremot rekommenderar jag inte att man rider med hörlurar, man bör ha ordentlig koll på omgivningen vilket inkluderar hörseln. Dessutom piggas även hästarna upp av lite musik.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

shia
2018-07-16 21:43
#2

Tack för tipsen! Vart så att den 6 åriga valacken fick vila igår pga lyckats trampa sig på bakhoven(oturligt nog otursdrabbad med skador på skador, men "turligt" nog har han otroligt läkekött:) för några v sedan fixk han spark i hagen, benet svullna upp så han fick vila några dagar/red han i skog osv för svullnaden skulle gå ned. Sen fick han ngn reaktion från ngt schampo eller så, å vart jättetorr på insidan av frambenen, så fick fara på bete en vecka då å så nu igår skada han sig igen(i våras fick han också en spark, samt ngt annat) Men idag tog vi en tur på gräset och han var superfin, kunde sitta ned mjukt i traven på honom å eida serpentiner med volt i varje bågr osv å göra övergångar bra! Så avsluta med tre galopper i höger varv på ridbanan(tyckte underlaget inte var så bra så avstod vänsterl Med femåringen(som tävlar imorn i trav,) red jag först på ridbanan men fick han inte fram, så tänkte jag prövar på gräset ist(innerplan på en travbana) och vips, han vart dunderladdad. Och fick för första gången hoa åt honom Xd så han var auperfin, haha, dock när jag skullle börja trava så fick vi se en hare skutta i full fart så han hoppade fram lite. Sen så vsr jag så inne i ridningen jag ej märkte en fiskmås som flög just vid huvudet på oss, och han vart överaskad, hoppade ffam, åtsidan å sen studsa lite uppår XD(Fick på film haha) Femåriga stoet red jag två varv runt en liten skogsväg i skogen. Syrran släppte efter typ 20 m(andra gångrn inom "några månader) och hon var superfin, svår å göra halt med ibörjan, men efter några st räckte det jag sa hoo å satt lite tbx så stanna hon blixtstilla direkt. Ställer lite åt vänster(gör så ivagn) så fick jobba med å rakställa. Hon har otroligt skön skritt!(kallblod med lååång man å mastig skritt) övade lite travövegångar å även där kunde hon ganska snabbt trava i ridfart å bryta av med minsta lilla tryck. Så henne ska det blir roligt att utbilda, planen är hon ska bygga ryggmuskler så travtränan sa jjag ksk sen bäe hon börjar kunna galopp kan rida galoppintervaller osv(haha, innan jag" 'börjar" med nästa gångart så vill jag hästen ska vara mjuk, lyssna direkt, samt vara lugn å gå i tempot jag vill med frammåttänk. Haha, som ex han på 6 år nu var hemsk ibörjan med huvudet, så först när han kunde skritta ordentligt med fokus på mig började jag jibba med traven(travat innan osv i skog) å först i våras prövade vi galopp, men kändes som övergångarna gått bra och att han var förberedd. Hoppas nu på en bra sommar, å att de ska vara friska(hafr en del skit i stallet senaste månaden) och ska försöka njuta varje dag, då jag lärt mig att den häst man älskar mest av allt kan vara borta nästa dag. (speciellt då jag inte äger) men samtidigt njuta av vare unik häst man får träffa.

Upp till toppen
Annons: