Annons:
Etikettstallet
Läst 1090 ggr
Arakris
7/6/18, 10:30 PM

Lämnar min häst ute själv :(

Hej! Jag har direkt ingen fråga utan behöver bara skriva av mig… Jag står i ett stall tillsammans med två andra tjejer i vuxen ålder. En av dem har 2 hästar och den andra har en häst. Dessa två samarbetar med in- och utsläpp och önskar inte någon hjälp av mig så jag får sköta in- och utsläpp av min häst själv. Idag fick jag ett sms när jag var hemma, att dem ska ta in sina hästar NU för att dem ska ut och rida, en timme innan dem brukar ta in sina hästar. När jag kom till stallet stod min häst ute helt själv :( den ena tjejen sa ”att det gick bra hon sprang bara lite” Är det verkligen ok att lämna en häst ute själv? Ok, jag förstår att dem har ingen skyldighet att ta in min häst, men hur lång tid tar det att ta in en endaste häst.

Annons:
Stallmima
7/6/18, 11:51 PM
#1

Vem ansvarar för stallet?   Är det ni tillsammans eller har ni en ansvarig "hyresvärd"?

_Fisken
7/6/18, 11:51 PM
#2

Vi hade alltid hästen  ute "själv".  Stalldörren stod alltid öppen mot hagen o han stod aldrig inne. 9 gånger av 10 stod han ut eller gick runt.  Nån enstaka gång stod han inne å tittade ut genom dörren när vi kom.

Rafflan
7/7/18, 1:22 AM
#3

Tror inte din häst mår dåligt av att vara ute själv en kort stund, folk som har eget stall har ju ibland bara 2 hästar och är man då iväg och rider/tränar ena hästen är ju den andra hästen ensam.
Men tycker du att det är ett problem prata då med dem andra att du inte vill ha din häst ensam i hagen, eller prata med stallägaren om den har något ansvar i stallet :)

[RC1393]
7/7/18, 7:16 AM
#4

Jag hade personligen inte brytt mig om någon av mina hästar stod ute själv nån timme (de måste de göra i vilket fall när jag tränar och tävlar), men tycker du att det är ett problem så ta upp det med häst-/stallägaren. Om inte annat kan du kanske föreslå att hon som har två lämnar den ena ute så tar du in den och din egen sedan?

axa
7/7/18, 10:09 AM
#5

Min kan gå ensam oavsett hur lång tid (sen gillar han det inte särskilt mycket alltid - men han accepterar det om sällskap för stunden inte finns) , men jag respekterar att andra inte vill ha sina hästar ute själva. 

Har alltid stått på stall med väldigt hjälpsamma och snälla personer, så alla hjälps åt. På betet exempelvis, om alla hästar är inne utom ens egna och någon annans - då tar man in båda så att ingen blir kvar ensam, hagen är stor och öppen och en bit ifrån stallet så de ser inga andra hästar där. 

De som vill ha sina inne nattetid under betet samarbetar med att ta in och ut från hagarna och betet. Är ju inte så svårt eller mycket begärt.

Jag är mån om trivseln för främst min häst, men även mig själv. Skulle jag inte fått någon som helst hjälp under en dag när de tar in tidigare än vanligt och som du beskriver låter det inte trevligt - då hade jag flyttat. 

Men att få in sin häst kräver då att man gör något i gengäld - som ett kollektiv, eller bara att alla kan räkna med varandras hjälp :)

Upp till toppen
Annons: