Annons:
Etikettövrigt
Läst 1587 ggr
Horselover02
7/6/18, 8:16 AM

Vad göra?

Har kollat runt på olika ponnyer på Hästnet, då vi planerar eventuellt köp. Jag hittade en otroligt vacker skäck som jag föll för. Då det är första ponnyn så är jag otroligt kritisk till allt, då jag vet hur många som har blivit lurade pga ”dålig kunskap” osv. Det är lätt om man är ny och okunnig, tänker väl oseriösa säljare. I vilket fall, jag är som sagt väldigt kritisk och googlar allt som kommer i min väg, heheh. Söker upp personen som lagt ut annonsen - hittar henne på tdb, YouTube och Instagram. Tyckte det lät rimligt. Verkade som att hon själv tävlade och inte höll på med någon smyghandel, eller vad jag kunde tänka mig skulle försegå. Går in på hennes Instagram och ser en skäck, dock inte den från annonsen. Ser att det är samma paddock och allt, men ej samma ponny. Inget konstigt, de kan ju vara syskon eller något. Väldigt lika men ej samma täckning. Jag söker på runt lite på YouTube och hittar samma häst som hon red på sin Instagram (obs ej den från annonsen, men samma stall osv) men riden av annan ryttare. Ser då att det är Madeleine el Hanafi som är säljare av den ponnyn. Det är samma ponny och miljö, samma stall som den från annonsen. Vet att man kanske inte ska vara sådan spion som jag verkar vara, men jag vet vilket rykte el Hanafi har. Det är inte samma person som utger sig sälja den ponnyn jag har tittat på, men jag tänker att de samarbetar de två- Madeleine och hon. Jag kanske överdriver lite, men vad skulle ni gjort? Det är första ponnyn så är väldigt rädd för att ”göra fel”. Det var en så fin ponny, men ja. Vad ska man göra?

Annons:
tiger tok
7/6/18, 11:33 AM
#1

Låter lite osäkert. Jag skulle letat vidare, och köp inte hästen efter utseendet. Jätte bra att du är kritisk.

Horselover02
7/6/18, 1:13 PM
#2

#1 Nej då, köper inte utefter utseendet. Ville bara påpeka att det var en skäck. Den såg väldigt fin ut - i rörelser, hantering och just det man såg på bilderna/filmerna. Och leta vidare - jo, jag får väl göra det trots allt:( Lite synd då det verkligen syntes vara en ponny för mig i vad som stod om den och så. Dock vet väl säljare vad många vill ha…

Vixxen
7/7/18, 12:13 AM
#3

Är det ok att sätta ut namnet på någon sådär och ifrågasätta ryktet?

Rafflan
7/7/18, 1:28 AM
#4

#3 med tanke på att el Hanafi är dömd och har suttit i fängelse så är det ju inte bara rykten utan fakta.

Vixxen
7/7/18, 1:36 AM
#5

#4 Så alla som blivit dömda i domstol får man ifrågasätta  offentligt efter det? Säger lagen att det är ok? Då har man ingen rätt till integritet fortsättningsvis?

Rafflan
7/7/18, 2:15 AM
#6

#5 el Hanafi är dömd för bokföringsbrott, har även framkommit att hon förfalskat veterinärintyg på hästarna hon sålde, och förfalskade vaccinations intyg på hästarna hon sålde, sålt sjuka/skadade hästar, mm.
Hon har även själv öppet gått ut och berättat om sin historia, vad som hände, om hennes fängelse straff, mm. Så tror inte hon bryr sig om integritet.
Om man sedan tar beslut att köpa häst från henne eller inte är helt upp till köparen.
Men då hon själv valt att gå ut och vara öppen med vad som hänt så är det inga rykten.

Annons:
Vixxen
7/7/18, 2:22 AM
#7

#5 Tycker ändå inte det är okej.

hallonet_
7/7/18, 8:44 AM
#8

#7 Om man tycker något är suspekt måste man ju få fråga, right? Jag skulle inte vilja köpa av en hästhandlare som jag vet har dålig historia, dömd eller ej.

Horselover02
7/7/18, 10:17 AM
#9

#7 Min mening är inte att ifrågasätta ett rykte. Rykte är det inte, det hon blivit dömd för. Såklart jag blir nojig när jag ser att hästen jag har intresse i verkar, vad jag då antar, säljas av el Hanafi eller någon i hennes kontakt. Jag skulle aldrig skriva ut namn om det vore en person som inte är dömd, som ej själv gått ut med något eller liknande. Det finns en massvis med trådar som ifrågasätter just el Hanafi, vilka hon i viss mån besvarat själv. Det är upp till en själv om man vill lite på henne, anser jag. Min mening var i vilket fall bara att presentera en konflikt som pågår i mitt huvud, vilken är om jag bör stödja en sådan handel hon har fört eller ej.

[nevamisse]
7/13/18, 11:06 PM
#10

Jag skulle ha letat vidare utan tvekan. Hittar jag minsta tveksam sak, så letar jag vidare. Bra att du kollar upp allt du kan, det är viktigt att göra vad man kan för att minska risken att bli lurad.

Lona
7/14/18, 5:17 PM
#11

Instämmer, är du det minsta tveksam så skippa affären. Det handlar inte bara om pengar heller, det blir en hel del känslor inblandade och man fäster sig givetvis vid hästen.♡ Förr eller senare hittar du ponnyn med stort P där ALLT stämmer!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
7/14/18, 10:12 PM
#12

Kolla upp ägare o.s.v på hästen . ( idag är ju pass ett krav vart ägaren finns med). Är det samma ägare och samma säljare känns det ju kanske lite bättre.

Scintilla
7/16/18, 5:21 PM
#13

Bra jobbat med din research, keep it up så går du nog i mål snart! :D

Annons:
[Göstage]
7/16/18, 5:38 PM
#14

För min del hade jag nog väntat med hästköp oavsett säljare med tanke på hur det ser ut på foderfronten. Det väntar ett tufft år, och är man i den lyckliga situationen att man har tillgång till foder för det närmaste året så finns det chanser att handla hästar till annat pris inom en rätt snar framtid. Har man inte tillgång till foder kanske man skall ta sig en funderare över om det är rätt tillfälle att köpa häst. Bara en tanke…

Upp till toppen
Annons: