Annons:
Etikettfoder
Läst 7282 ggr
jen
7/4/18, 4:34 PM

Höpriser

Förra året höjdes höpriserna rejält. Och nu verkar de höjas ännu mer pga denna extrema höbrist. Vad får ni betala för hö i år? Själv får jag betala 4kr/kg för småbalshö mot förra årets 2kr/kg

Annons:
[Wijnja]
7/4/18, 6:26 PM
#1

Blir mycket dyrare än så jag har hört man får lägga mellan 200-600 kr för hö

Travis D
7/4/18, 6:46 PM
#2

1 kr/kg har jag för mig att det är hos oss

[Wijnja]
7/4/18, 6:50 PM
#3

Oj vart bor du vet du hur man gör när man beställer hö

Lona
7/4/18, 6:51 PM
#4

Nu betalar vi superlåga 1,25/kg för hö på storbal inklusive leverans. Det lär väl skjuta i höjden till hösten, jag hoppas att "höansvarig" har tänkt på att tinga hos vår bonde. Det lär inte bli lätt att få tag på grovfoder kommande vinter :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Wijnja]
7/4/18, 7:30 PM
#5

Blir svår vinter jag har ju marsvin går det inte köpa från utlandet

Vrilen
7/4/18, 8:23 PM
#6

#5 Visst går det men för oss hästmänniskor kommer det bli extremt dyrt med tanke på att dom äter mycket mer än gnagare. Våra hästar äter upp en storbal på ca 500 kg på 4-5 dagar under vintern.

Annons:
[Wijnja]
7/5/18, 5:13 AM
#7

Stakars er med hästar

Tiktak697
7/5/18, 11:37 AM
#8

Jag betalar 4kr med leverans för dunder grovfoder. Sen har vi hö till lunch DV 4 kg ovh de ville idioterna ha 12kr kg det är absurt hur de utnyttjar och deras hö är så dåligt gentemot kvaliten

Mvh Tiktak

jen
7/5/18, 12:57 PM
#9

Har hört vissa som får betala 8kr/kg Jisses 😱 Men det ä ju så att det kostar lika mycket o skörda lite hö som mycket 😢 Måtte det komma regn nu så man kan ha de på bete länge i höst

Rafflan
7/5/18, 10:58 PM
#10

Bönderna höjer inte priserna för att utnyttja, dem får in mindre hö, mindre säd, mindre av allt, men har samma utgifter, så dem måste få in lika mycket pengar som vanligt fast dem säljer mindre = högre pris på det lilla dem får in.

Rafflan
7/5/18, 11:00 PM
#11

Tips är att blandar ut höet med tex halm för att hästen ska få tillräckligt att äta/tugga, och sen stödfodra med tex lusern och mineraler och liknande vid behov. Så går det inte åt lite mycket hö, dock finns det även risk att det blir halmbrist i år.

[Wijnja]
7/6/18, 10:24 AM
#12

Hörde att många hästar har fått fång

Vrilen
7/6/18, 10:44 AM
#13

#12 Har inget med foderbrist att göra.

Annons:
Gronstedt
7/6/18, 10:54 AM
#14

#13: I viss mån har det det, eftersom många tvingas gå på mindre lämpligt bete.

#11: Det lär blir svårt/dyrt att få tag på kraftfoder och lucern också.

Gronstedt
7/6/18, 10:57 AM
#15

Den som har kaniner, marsvin och andra smådjur kan nog göra klokt i att försöka samla gräs och örter själv och torka. Smådjuren behöver ju inte så stora mängder, men när det blir brist i vinter kommer nog de som beställer storbal att få sitt före dem som köper påsar i vanliga affärer.

[Wijnja]
7/6/18, 11:04 AM
#16

Jo marsvin måste ha hö det är deras bas födda

Gronstedt
7/6/18, 11:06 AM
#17

Så mycket större anledning att samla nu då.

Rafflan
7/6/18, 4:11 PM
#18

#14 då det finns kraftfoder/lusern som tillverkas utomlands där man inte har samma problem som vi i Sverige har just nu kommer det inte vara något problem, det är ju bäst att alltid köpa svenskt foder, men kan man inte det finns dem utländska fodrerna, så tror verkligen inte vi kommer få brist på kraftfoder/lusern till hästarna :)

#16 hon skrev ju "samla gräs och örter själv och torka", gräs och örter = hö ;)

Gronstedt
7/6/18, 4:20 PM
#19

#18: Det är ingen konst att få tag i vare sig kraftfoder eller hö om man vill och kan betala tillräckligt. Men det lär bli dyrt.

powerade
7/6/18, 4:40 PM
#20

Vårat hö ingår i stallpriset som tur. Förra året hade vi otur med hästen att bönderna framförallt hösilage/ hö inte kunde ta en sista skörd pågrund av regn. Första skörden i år var liten pågrund av torka. Men tror det börjar växa bättre då det kommit massa regn å små skurar då och då. Vi får hoppas på en bra höst i år.

Annons:
[Wijnja]
7/6/18, 7:47 PM
#21

Gräs är inte huvud födda till nån gnagare utan fö

Bjallstal
7/6/18, 8:50 PM
#22

1,5:-/kg för hösilage och 3:-/kg för hö i småbal. Men är nära kontakter och många års köp. Vi beställde och betalade redan i april

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Vrilen
7/6/18, 10:55 PM
#23

#21 Torkat gräs är hö..

Sugar Mist
7/6/18, 11:59 PM
#24

#21 Vad tror du hö är gjort utav egentligen? 🤔

-

Rafflan
7/7/18, 1:24 AM
#25

#21 vad tror du hö är egentligen? hö är gräs som har torkat :)

shia
7/8/18, 1:09 PM
#26

Nu är inte jag den som fixar hö.eller sådant, men varje år beställ han som har hästarna allt hö från en bonde. Förra året vat det flera han kände som hade ont så de fick köpa lite av honom, men så visade de sig att han som "tillverkar, skördar vad dey nu het" höey hade fått mindre än vad vi trott, så vi har behövt hushålla men verkar som vi klarar oss tills vi kan hämts årets hö, men vi vill inte byta hö slutet på juli/början på augusti då det är kriteriet osv. Just nu går det inte så mkt hö- endast fyra i stallet, resten av dem 9 är på bete. Men med 13 hästar i stallet lär det gå åt mkt hö.. Men hoppas verkligen på bättre skörd nästa år, annars blit det väldigt knapert och dyrt. Tyxk synd om dem som har och betalar för sina hästar å deras hö som ksk inte har så mky pengar över i vanliga fall.

shia
7/8/18, 1:09 PM
#27
Annons:
Lona
7/8/18, 11:02 PM
#28

#20, Dock kan ju hyran höjas rätt saftigt om höet kostar mer att köpa in.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jen
7/9/18, 9:39 AM
#29

Ang ökad fång så kan det bero på att det är så torrt och då blir sockerhalten i gräset högre.

powerade
7/9/18, 2:09 PM
#30

#28 våra stallägare fixar maten själv. Dock hösilage och halm.

Upp till toppen
Annons: