Annons:
Etikettövrigt
Läst 893 ggr
[Kotten123]
7/2/18, 4:42 PM

Första ponnyn

Jag har ridit en ponny i ett halvår som nu förmodligen kommer att säljas. Har blivit så kär och fäst i honom, så det gör så ont. Särskilt då han verkar tycka om mig. Det säger jag ej för att skryta eller något alls, utan då han alltid har haft svårt att låta människor göra saker med honom, som jag får göra. Ägaren har frågat om jag vill ha honom nu, vilket då är problemet. 1. Jag älskar honom och allt, men jag vet inte om den första ponnyn kanske ska vara mer av en läromästare. Han kan vara svår i hantering och så och är han ganska ung samt sent inriden. Borde jag sumpa chansen att köp honom för mitt hjärtas skull och istället följa hjärnan och tryggheten? 2. Jag är en hopptjej, jag älskar att hoppa. Jag menar, han kan hoppa, men han är långt från en stabil hopponny. Ska jag gå på en som följer det jag vill ridmässigt så att jag kan nå mina mål, eller gå efter mitt hjärta och kanske komma ut på lite lägre tävlingar bara för skojs skull? 3. Skulle jag inte köpa honom vet jag ej vem som kommer göra det. Det skulle göra så ont att se honom försvinna ur mitt liv. Jag har aldrig fäst mig så vid en häst någonsin, så jag vet inte hur jag skulle kunna gå vidare. Jag vill inte låta fördomsfull eller självisk, men jag tror inte att han får det så bra om han nu flyttas till något annat ställe. Han har varit bråkig i hela sitt unga liv och äntligen har han kommit i fas. Ska jag ändå låta oss gå skilda vägar? Så mycket tankar och så få svar, det hör så ont i hjärtat. Någon som har svar eller möjligen gått genom det samma?

Annons:
Tyst
7/3/18, 12:38 PM
#1

Det är väldigt svårt ibland när hjärtat säger något som hjärnan tvivlar på.

Jag hade inte köpt ponnyn, jag tycker personligen att första hästen helst skall vara enkel och okomplicerad så att man får en riktigt rolig introduktion till hästlivet. Så i ditt fall hade jag rekommenderat att hitta en läromästare som också är trygg och stadig inom hopp. Det kan ju hända att du vill tävla senare.
Jag tror inte heller att det måste bli så att din älsklingsponny kommer till ett sämre ställe, det kan lika gärna bli bra eller till och med bättre. Speciellt om ägaren är noggrann med vem hon säljer till.
"Nya" hästen kan du ju faktiskt också bli lika kär i, om du har tålamod och letar noggrant 😉

Å andra sidan, så kan det bli bra om du köper älsklingsponnyn och den kan stå kvar eller om du står i ett stall med möjlighet till MYCKET hjälp. Om du kan lägga hoppning på hyllan och verkligen, verkligen vill lägga ner och uppoffra massor med tid, pengar, blod, svett och tårar för ponnyn. Ponnyn kan ju bli en tryggare individ som du kan ha kul med även om du aldrig kommer kunna ändra dens personlighet. Du måste också vara beredd då på att ponnyn även kan bli svårare eller fortsätta vara så svår den är nu - med allt vad det innebär i engagemang från dig. 

Själv har jag med stor sorg lämnat tre hästar som alla varit lite för mycket för mig men som avgudade mig och jag avgudade dem. Vi hade ett speciellt band precis som du och den här ponnyn och jag saknar dem ofta. En är död och hade det hur bra som helst hos nya ägaren, en går tyvärr och skrotar i en hage (men blir bra omhändertagen), och en har fått det miljoner ljusår bättre än jag ens kunde drömma om att han skulle få det. 
Men det kommer nya hästar att älska och ha kul med, även om det bara är vissa individer man verkligen fastnar så där stenhårt för.

Lite tankar bara 🙂

Agnes.stoltzz
7/4/18, 6:58 PM
#2

Svårt val. Jag hade nog köpt på ponnyn för jag låter hjärtat bestämma, men som förstaponny är det bäst med en läromästare. Så läromästare skulle nog vara böttre.  

Ägaren är nog väldigt mån om var ponnyn hamnar så va inte rolig över det, och far det inte föör långt iväg kan du ju alltid hälsa på, och kanske tom bli medryttare på den :)

Caf_Roy
7/4/18, 8:31 PM
#3

Säg till ägaren att lägga ut honom till försäljning och sälja honom om hon hittar ett riktigt bra hem, men om hon inte hittar en köpare hon är trygg att han kommer få det bra hos så vill du köpa honom.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

tiger tok
7/5/18, 8:41 AM
#4

Jag följer helst hjärtat, om det är möjligt. Jag är 170 cm lång, men när den lilla B ponnyn som jag lärde mig rida,köra och hantera hästar genom skulle slaktas för att ingen skulle vilja ha honom var valet självklart. En gammal, extremt känslig fångponny med ganska speciell personlighet är det inte många som vill ha. Han fick flytta till oss, och jag har aldrig ångrat det. Det blev massor av turer till hästklinik, och betalningar för det, men det sparade honom två år i livet, de åren då han verkligen visade sitt riktiga jag, och var lycklig, på riktigt. Med detta sagt, så om du känner att du KAN hantera hästen, så skulle jag köpt den.

Upp till toppen
Annons: