Annons:
Etikettridning
Läst 1000 ggr
Signe06SL
2018-06-29 15:55

Hoppa med islänning

Jag e fodervärd på en jätte fin islandsvalack som jag provade hoppa med för några veckor sen. Han tyckte veklingen det var superkul och lärde sig snabbt tekniken. Dock har han en vanlig "islandshästsadel" och jag undrar om man hoppar runt 50/60 om han skadar ryggen då? Tacksam för svar

Annons:
[Wijnja]
2018-06-29 16:01
#1

Börja lite lägre hinder i början han är inte van hoppa

Fuanteina
2018-06-29 21:03
#2

Ärligt talat vet jag inte, men om du planerar att börja hoppa på rutin bör du införskaffa en hoppsadel. Sadlar är trots allt designade efter specifika grenar.  Jag tror en hoppsadel skulle göra det mycket bekvämare för både dig och din häst när ni hoppar.

Vrilen
2018-06-29 23:07
#3

En allround sadel skulle nog funka bättre eftersom man kan använda den till annat också. Plus att dom jag har sett har varit billigare än en hoppsadel.

elladora
2018-07-03 11:56
#4

En hoppsadel är en ganska onödig investering om man inte ska hoppa på hög nivå. En allroundsadel funkar alldeles utmärkt att hoppa med. :) Så länge både häst och ryttare trivs så spelar det egentligen ingen roll vad man har för sadel, speciellt när det inte är några höga hinder någon enstaka gång. Det är om du vill fortsätta hoppa lite oftare som du borde skaffa en allroundsadel. (Finns ju allroundsadlar med inriktning mot hopp) :)

Lona
2018-07-03 20:38
#5

Om du köper en ny sadel, tänk på att islänningar ofta är lite speciella exteriört. Använd heller inte en hoppsadel till gångartsridning. Om man bara hoppar lite lägre hinder ibland så tycker jag att man lika gärna kan göra det i den vanliga sadeln. Det är definitivt bättre att hoppa i en väl utprovad islandssadel som passar både dig och hästen än att rida i en allround- eller hoppsadel som inte ligger helt korrekt!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Bjallstal
2018-07-05 21:39
#6

Min lillasyster har startat flertalet pay and jumps på ca 60 cm på två islänningar. Då kör hon i samma sadel som hon tävlar keppnir(stavning?6”) med. Sen kör hon hoppsadel på sin egen ponny(tävlar hoppning) och på ponnyn hon utbildar och tävlar hoppning med. Själv tävlade jag lokalt på min första d-ponny i hoppning med min dressyrsadel tills vi hittade en hopp som passade. Det är en vanesak, ska man inte upp och tävla högt så kan du absolut hoppa med er vanliga sadel

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Upp till toppen
Annons: