Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 946 ggr
[Kotten123]
6/29/18, 12:25 PM

Förkylning?

De senaste dagarna har ponnyn frustat mycket. Det trodde jag inte berodde på förkylning eller liknande utan på grund av välbehag, då han kommit ut på bete. Däremot när jag gick ut till honom i morse hostade han tre gånger. Han frustade sedan när han åt igen och jag såg att det då rann ut dubbelsidigt genomskinligt snor ur näsborrarna. Vad ska jag göra? Kan jag bara låta honom vara, då han äter och dricker som vanligt? Vila?

Annons:
Gronstedt
6/29/18, 12:55 PM
#1

Kolla hans temperatur för det första.  Klart näsflöde brukar inte vara så mycket att oroa sig för, men fortsätt att hålla koll. Var framför allt uppmärksam på om han andas tyngre eller lättare blir andfådd eller trött.

Många hästar reagerar en del på pollen, det kan vara en orsak. Speciellt om det kommit i samband med att han gått ut på bete.

Caf_Roy
6/29/18, 7:47 PM
#2

Säger som #1, har han inte feber behöver du sannolikt inte oroa dig. Kan vara ganska mycket pollen och damm (när dom rullar sig ffa) på betet som gör att dom hostar och snorar lite utan att det behöver betyda något. Det kan också vara så att det dammar mer när du är ute och rider nu på sommaren som också påverkar. Vi har en häst i mitt stall som har som ett myggnät framför näsborrarna när han rids på sommaren för att han inte ska bli så hostig av väg(/ridbane)dammet.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lona
6/30/18, 2:44 PM
#3

Troligen pollen/damm som de andra skrev, men om snoret blir tjockare eller gultgrönt eller allmäntillståndet sämre så kontakta veterinär. Ponnyn KAN ha fått in något i nosen som irriterar och tyvärr går det fortfarande kvarka på en del ställen. Kvarka är smittsamt och kan bli allvarligt, vid minsta misstanke så ring veterinär!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: