Annons:
Etikettridning
Läst 1169 ggr
BokDuvan
2018-06-22 11:09

Hästen drar i tyglarna

Hej, har väl kommit till det stadiet i ridningen att jag kan få hästarna avspända. Problemet med ridskoleponnyerna är att de börjar dra i tyglarna då. De drar ner huvudet, upplever det inte som om de är elaka utan att de liksom söker sig ner. Vet dock inte riktigt hur jag går vidare härifrån? Hur får jag hästen att gå i en stadig form och sluta gå och dra med huvudet? T.ex på uteritt så började den heta och spända ponnyn slappna av och dra i tyglarna, men vet inte vad jag ska göra sedan? Hjälp uppskattas :)

Annons:
Mooniq
2018-06-22 11:16
#1

prova att släppa efter så de slutar "dra" - om det bara betyder att de vill slappna av. Vill de åt grästuvorna så är det stopp såklart. 

Nu var det många år sen jag hade häst men hon drog tills hon kände sig "fri" då slutade hon och skrittade lugnt o sansat med rejält sänkt huvud. När jag plockade in tyglarna så höjde hon huvudet och skritten ökade utan att jag begärde det.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zadeira
2018-06-22 11:49
#2

Det är lätt att glömma bort bakdelen när hästarna börjar dra i tyglarna, vad händer om du tex driver den mer framåt och ser till att den får mer energi bakifrån?

Fuanteina
2018-06-22 14:25
#3

Börja med att kontrollera varför de gör så. En häst jag red tidigare gjorde ofta så, det berodde på att hon ville ha "frihet". Jag brukade släppa taget och tyglarna och låta henne gå på långa tyglar en stund.

Det finns många anledningar till att hästen drar ner huvudet, det kan bero på att den försöker slippa arbetet, känner sig obekväm eller bara vill komma åt gräs. Det är svårt att bedöma utifrån det du har skrivit. Vad säger deras kroppsspråk?

BokDuvan
2018-06-22 15:00
#4

#3 det är inte förrän i slutet av passet de börjar dra och upplevde på uteritten att hon var avslappnad till skillnad från i början när hon var väldigt spänd. Upplever det alltså som att de är avslappnade och de jobbar på bra med

Travis D
2018-06-22 15:08
#5

Nysve drar i tyglarna om dom är för korta :)

Om den slappnar av och drar i tyglarna vill den nog att du ska släppa på dom. Då vill den ha långa tyglar så den kan gå avslappnat. Och med utsträckt hals

BokDuvan
2018-06-22 15:13
#6

#5 men grejen är ju att jag fortfarande behöver jobba ponnyn, kan inte bara sluta mitt i lektionen?

Annons:
Travis D
2018-06-22 15:48
#7

#6 då om hästen drar i tyglarna och du inte kan rida dom på långa tyglar så får du hålla tillbaka tyglarna när dom drar.

[RC1393]
2018-06-22 17:33
#8

Håller man emot hamnar man lätt i en dragkamp, och den förlorar man. Hästar är vansinnigt starka och kan dra dig ur sadeln om de vill det, så håll inte emot. Sitter du i dragkamp ofta så riskerar du även skador på dig själv. Släpp efter ett ögonblick för att tala om hur du vill ha det- börjar du dra så svarar hästen med samma mynt. Driv även på hästen, anledningen att de hänger sig är oftast att de inte är helt genomsläppta och då vill du ha mer påskjut bakifrån. När de är ordentligt lösgjorda med bra undertramp så kommer även bärigheten.

Lona
2018-06-22 17:49
#9

Om det är när du rider lektion, fråga ridläraren?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: