Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1427 ggr
Kaninlover4life
2018-06-21 00:28

Fjording- täcken?

Hej!

Kommer eventuellt snart införskaffa mig en fjording, och undrar ifall ni använder täcken på era fjordingar? Isåfall vilka täcken behöver jag införskaffa mig.

(vet att det är väldigt individuellt men vill ha andras åsikter)

Det är tänkt att hästen kommer stå i utebox.

Det jag iallafall hade tänkt skaffa är

-fleecetäcke

-regntäcke

Annons:
tiger tok
2018-06-21 08:54
#1

Hej! Ska du klippa hästen på vintern/hösten tycker jag du ska köpa ett fodrat täcke också. Fleece täcke eller stalltäcke till kalla vinter nätter är bra. Köp gärna två regntäcken om ni inte har väldigt bra torkmöjligheter, oftast hinner inte täcket torka om man tex bara hänger upp det i stallet över natten, så om det regnar flera dagar i sträck är det bra om man har åtminstone två regntäcken att varva mellan, så man inte tar på ett blött täcke redan innan hästen är ute i hagen.

Gronstedt
2018-06-21 09:22
#2

Fjordingarna i mitt liv har varsitt regntäcke, som de har vid regn och snöfall (inte så mycket för att de fryser, utan mest för att det tar en evighet för fjordingpäls att torka), varsitt fleecetäcke som de har om de stallas in regnblöta, och varsitt insektstäcke. De brukar vara klippta på halsen när de har vinterpäls.

Det är smidigt att ha ett regntäcke och ett insektstäcke i reserv, ifall något går sönder.

Kaninlover4life
2018-06-21 11:12
#3

Åh tack för svar!

Det är tänkt att han ska gå oklippt! :)

Rafflan
2018-06-21 11:26
#4

fleecetäcke, jag älskar även fleecetäcke med hals ifall man duschat hästen eller hästen är extra svettig speciellt under vinter när det är kallt :)
2 regntäcken om man inte har bra plats att torka täcker på, för om täcket är jätte blöt och man tar av det på kvällen och hänger upp det, är täcker ibland fuktig på morgonen vid utsläpp, inte så kul att lägga på hästen då, så kan vara bara att ha ett extra regntäcke :)
Vill du inte ha vintertäcke är det viktigt att undvika täcka så mycket som möjligt under hösten så hästen får en naturlig vinter päls, täcken riskerar att tynga ner och påverkar pälssättningen negativt om det använde för mycket :)

Kaninlover4life
2018-06-21 11:32
#5

Ja jag tänkte låta han gå utan hösten och framåt för att sedan i vinter ha fleece under natten när det är kyligt, eftersom det är i utebox han kommer stå.

Och regntäcke under väldigt regniga dagar bara!

Vill ju just undvika att han blir "beroende" utav täcke.

tiger tok
2018-06-21 12:04
#6

Måste bara säga att grattis till att du ska skaffa dig en Fjording, få raser jag träffat har så mycket integritet och personlighet som fjordingar!

Annons:
Kaninlover4life
2018-06-22 01:20
#7

Åh tack, ja dom är ju för underbara!

Zadeira
2018-06-22 11:12
#8

När jag hade fjording i utebox hade han ett ylletäcke (funkade som fleecetäcke men bättre tyckte vi), två regntäcken och ett vintertäcke.

elladora
2018-07-03 11:42
#9

Jag hade bara ett regntäcke till de dagar så det va riktigt skitväder dvs blåst i samband med regn eller snöslask, och fleecetäcke som han fick ha på sig om han blev riktigt svettig. Bara kyla ock snö har aldrig varit något problem för någon av mina hästar. Har haft Shetland och fjording så alla har ju haft bra med vinterpäls :) Hade hästarna i kallstall med lång utevistelse om dagarna. Hästars vinterpäls är väldigt isolerande av sig själv, hade det snöat så låg snön snällt kvar osmält på rumpan :P Sen är det ju såklart väldigt individuellt om hästen behöver lite varmare täcke men det är sällan det behövs på kallblodsraser. Tycker man märker tydligt ifall det behövs :)

powerade
2018-07-06 16:48
#10

Jag kör på 50g regntäcke som jag använder under 5grader ner till någon minus med mycket nederbörd.( varmare än så behöver han ej ha täcke) Vanligtvis har jag 100g täcke vid några minus ner till minus 15 om det är mycket nederbörd. Annars brukar ha få gå utan. 300g täcke åkte på när det var närmare -25 någon natt. Han bor på lösdrift med fri tillgång på mat men är ett lurvigt varmblo d. Tycker inte man behöver täcka på mer än vid dåligt väder på en lurvig häst och överdrivet med 250g vid -5 grader.

Upp till toppen
Annons: