Annons:
Etikettbeteende
Läst 994 ggr
Nina3141
6/19/18, 7:04 PM

Svårfångad ponny

Hejsan!

På torsdag får jag min skötarponny som min egen i ca 6 veckor. Hon är ett C-ponny sto som står på ridskola, jättesnäll i all hantering förutom just att bli infångad i hagen. Nu när jag får henne ett tag så ska hon stå i en stor hage med sin lilla flock. Hon är högst i rang och hagen är platt med stor yta. Det hon gör när man kommer nära är att hon antingen springer eller "attackerar" via sparkar och kan ibland träffa. Havre och godis kan funka, men finns gånger då inte ens det hjälper. Hur ska jag göra? Vill ju få in henne när jag väl har henne, dels för att rida men mest för att kolla till att hon mår bra, ta bort äckliga fästingar och gosa med henne. Funkar INTE att klämma in henne i ett hörn då hon är utåtagerande. Skulle behöva alla tips ni har, tack på förhand :)

/ Nina & Promise

Annons:
MonicaLagerquist
6/19/18, 7:07 PM
#1

Sätt dig i hagen och ignorera hästen.

Hästar är nyfikna.

Låt henne komma till dig.

Ta med dig en stor hink tålamod en flaska vatten och en bok.

När hon väl kommer prata med henne och ta det lugnt. Har hon grimma på sig i hagen under lättar det att fånga in henne.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
6/19/18, 7:10 PM
#2

Har du möjlighet att hägna in så hon kan springa själv in i stallet? Det fungerade utmärkt med mitt extremt svårfångade gotlandsruss under många år 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lona
6/19/18, 7:33 PM
#3

Hur många hästar kommer hon att gå med? Tänk på att inte närma dig bakifrån, delvis för att risken för att bli sparkad är större då, men främst för att det då är lättare att du råkar driva henne ifrån dig. Om du kommer framifrån eller snett framifrån, gärna med din egen sida mot henne (att du vänder dig lite bort från henne) så är chansen större att du får komma hela vägen fram, eller att hon tar de sista stegen självmant till dig. #1s tips är bra, gör gärna så att du ger henne en gotta om hon kommer fram, men sen låter du henne gå igen. Lite som när man tränar inkallning med hundar; att komma behöver inte betyda att man blir infångad/kopplad, det kan lika gärna betyda gotta och mys. Se dock upp om du sitter på marken så du inte är i riskzonen för en spark! Det är inte helt fel att använda hjälm när du hanterar henne i hagen, med tanke på det du skrev om att hon är utagerande.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maja!
6/19/18, 9:11 PM
#4

Hej! Jag tipsar ju om tålamod, lite havre och vifta med brukar heller inte vara helt fel. Gå runt i hagen, (om hästarna inte kan skada dig) klappa lite på de andra, ge dem en liten morotsbit så att din häst ska lägga märke till dig. Nästan få den lite avundsjuk, ser du att den kollar på dig ska du bara ignorera den för att visa att du är en stark ledare. Om du nu går mot henne så gå med bestämda och raska steg och visa att du vet vad du gör, om du det minsta lilla visar dig lite rädd tar hästen över direkt. Du kan även ha en pisk med dig så att om hästen gör det minsta lilla markerar du med ditt spö att detta är INTE ett ok beetende. Hästen kommer att bli bra med insläpp ifrån hagen om du visar dig som en starkledare! / En gammal ägare av ett busigt russ

Upp till toppen
Annons: