Annons:
Etikettövrigt
Läst 1142 ggr
Travis D
6/19/18, 6:44 PM

Kakan blir uppäten!

Av någon anledning så dras flugor och verkligen knott till Karin. När vi rider ut så får jag hoppa av för att vifta bort knott från henne.. I hagen blev hon uppäten i ansiktet så hon ha på sig  ett fluggpannband då slutade dom komma. Men vet inte hur vi ska göra när vi rider. Då sätter dom sig (typ 20 st) på varsin sida av halsen och äter upp henne.. Finns det någon sorts hals-flug grej man kan ha när man rider? Vi rider ju mycket i skuggan där det är massa knott- särskilt i skogen.

Annons:
tiger tok
6/19/18, 8:26 PM
#1

Finns flugtäcke till ridning

Rafflan
6/19/18, 11:09 PM
#2

Flugmedel att spruta på, flugridtäcke och sedan kan man även ha flugpannband vid ridning :)

Travis D
6/20/18, 12:20 PM
#3

#2 vi hade tänkt använda flugpannbandet när vi rider men knotten sätter sig mest på halsen.

#1 hittade inget flughalstäcke. (på hööks måste man köpa hela täcket för att få med halsdelen) vet du vart man kan köpa?

Vikan
6/20/18, 12:34 PM
#4

Tveksam till om man faktiskt endast kan köpa en halsdel gällade flugtäcken. Hela ridtäcken är ändå en bra investering eftersom flugor och knott sätter sig lite överallt.

Har annars för mig att ägaren i förra stallet sydde en halsdel, dock som kompliment till ett flug/eksemtäcke (vanligt hagtäcke) eftersom hästen reagerade fruktansvärt mycket varje sommar på flugorna och hade eksem. Halsdelen som kom med täcket hade hagkompisen sönder… Men är dufinurlig på att sy, kan det vara en idé att försöka?

Travis D
6/20/18, 12:40 PM
#5

#4 är kanske ingen mästare på att sy men kan ge det ett försök. Alla halstäcken jag hittar på hööks är fodrade eller sitter på ett helt flugtäcke. Vill inte att hon ska svettas ihjäl på ridturerna men inte att hon ska bli uppäten..

Rafflan
6/20/18, 1:32 PM
#6

#5 hästen svettas inte mer bara för dem har ridflugtäcke :)
exempel på ett ridflugtäcke: https://nischhast.se/produkt/ridflugtacke/

Annons:
Travis D
6/20/18, 1:41 PM
#7

#6 finns inga ridflugtäcken på hööks. "Vill inte att hon ska svettas ihjäl på ridturerna men inte att hon ska bli uppäten.." ,På hööks kan man bara köpa vanliga fodrade halstäcken. Fodrade + 25 grader blir för varmt om man ska ut en timme. DÅ svettas hon ihjäl typ

Rafflan
6/20/18, 4:31 PM
#8

#6 därför jag länkade ett ridflugtäcke så du ser hur dem ska se ut ;)

tiger tok
6/20/18, 5:36 PM
Gronstedt
7/16/18, 11:26 AM
#10

#6: Köpte både kör- och ridflugtäcke från Nisch-häst, som du länkat till - hästarna älskar dem!  Tack för tips 🙂.

Upp till toppen
Annons: