Annons:
Etikettexteriör
Läst 1613 ggr
Travis D
2018-06-18 23:39

Eksem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Kakan har kliat av en vit av sin svans ( mot träd m.m) vi funderar på om hon kan ha Eksem? Hon gjorde det i vintras också (mot boxväggen på morsta). Bifogar bilder på svansen. Det är ingen annanstans vi ska höra med gamla ägaren om hon brukar göra det. Vi funderar också på om det kan vara så att hunden blivit torr och måste smörjas?

Annons:
Travis D
2018-06-18 23:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Travis D
2018-06-18 23:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
shia
2018-06-19 06:45
#3

Kan vara så. Men kan även vara mask

Travis D
2018-06-19 12:36
#4

#3 hur "ser" man om det är mask? :) (eller hur märker man?) Vi hade tänkt avmaska dom snart

Bjallstal
2018-06-19 17:18
#5

Ta ett träckprov, antingen så kollar ni vad er lokala veterinär tar för det eller så är det bara att köpa ”kolla masken” online eller i butik. Har hästen mask så ingår recept på avmaskning. Min ponny brukade alltid klia sig i svansen när han fällt klart övrig päls. Tvättade den noga med grönsåpa så slutade han med det

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2018-06-19 17:18
#6

Man brukar kolla mask innan de åker ut för sommaren.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Travis D
2018-06-19 18:35
#7

#5 vi tog ett träck prov förra veckan och våra två hästar hade mindre än 25.

Hon har kliat rumpan så hennes svans fått hockeyfrilla sedan vi köpte henne. Men nu har hon kliat av bitar av den..

Lona
2018-06-19 23:10
#8

Har hon något flugtäcke eller liknande på sig? Tänkte på det du skrev att de "äter upp henne", det kanske har varit mycket insekter som bitit på rumpan och i svansen så att det kliar?
Som #5 skriver så kliar sig ganska många hästar när de fällt klart eller släpps på bete, även om de inte direkt har eksem. Jag brukar tvätta med Prob-schampo, låt det gärna verka 5-10 minuter innan du sköljer ur. Försök sen smörja med lite Prob-olja,man kan "dutta" med en pensel tex, det mjukar upp och avskräcker även flygfäna.
Om det är skorvigt (lite svårt att se på bilderna) så är Vegebom en helt suverän salva mot i princip allt - eksem, klåda, mugg, torra/spruckna mungipor, småsår, you name it! Nästan läskigt bra, faktiskt.

Om du sprayar på flug/myggmedel så se till att du får med svansen. Jag brukar faktiskt även spruta i själva svansen/taglet, och i manen, tycker att det ger ännu bättre effekt än att bara spraya på den vanliga hårremmen.

Vad gäller avmaskning, avmaska inte i onödan! Kolla om stallet har några särskilda rutiner för avmaskning, vi tar träckprov innan betessläpp på våren och innan vi tar in dem igen på hösten. Varannan höst kör vi avmaskning på samtliga hästar, oavsett resultat på träckprov.
Det är viktigt att man har ett samkört schema för avmaskning och byte av hagar, det är rätt meningslöst om några avmaskar när de känner för det och hästarna sedan går kvar i samma hage.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: