Annons:
Etikettridning
Läst 1252 ggr
ansofiaka
6/17/18, 6:30 PM

Naturbana

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå där! 🙂

Jag har nyligen fått upp ögonen för "Naturbana" som Agria nu "promotat" det senaste. Fann videoklipp med både Jens och Peder Fredricson. 

Min ponny blir så fruktansvärt omotiverad i paddocken då han är en trogen skogsmulle. Men jag känner ändå att jag behöver arbeta honom ordentligt någon gång i veckan och detta verkar kunna vara en lösning!

Men det jag undrar nu är om det någon här som faktiskt försökt anlägga en naturbana hemma? Hur har ni gått tillväga och hur mycket jobb blev det? Har du någon bild kanske?  

-BILD: Inte så vacker, men bakgrunden av bilden är en liten bit av den skogen jag har att tillgå, så vet ni vilken typ av skog jag det finns.  Så kom med tips :)

Annons:
Bjallstal
6/19/18, 5:14 PM
#1

Vi jobbar våra precis lika mycket i skogen som på bana. Naturbana känns så onödigt jobb, skillnaden är i stort sätt bara att de har stenkoll på underlaget. Men sen å andra sodan är det nyttigt för senor och ligament att gå på olika underlag. Flytta sidvärtes mellan träd, böj och ställ runt träd och dylikt. Finns massa saker SU kan göra så mycket bättre i skogen än på bana

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Lona
6/19/18, 11:25 PM
#2

Att just Strömsholm och några andra ridanläggningar har väl anlagda naturbanor beror väl dels på att de har en helt annan ekonomi än mindre privatstall, dels att de givetvis sliter betydligt mer på markerna än om enstaka ryttare är där.

Vi rider också våra hästar ute i skog och mark, i kringelikrokar runt träden, över stenmurar och trädstammar/grenar och så vidare. Klättrar en hel del, även på varierat underlag som inte bara är slät mark.
Sen har vi lyxen att ha en crossbana som vi får rida på, helt suveränt med backar i varierande storlek och lutning. Det blir ofta intervallträning med galoppfattning -> uppför backen -> sakta av -> engagerad skritt i en bra form ner på andra sidan -> pusta ut i skritt innan nästa backe. Tänk på att variera mellan vänster och höger galopp, det blir lätt en slentrian att man fattar samma varje gång.

TS, försök se dig omkring när du är ute och rider! Kanske du kan flytta någon stock här eller där, hitta en "serpentinbana" runt några träd och så vidare. Det behöver inte vara särskilt avancerat för att man ska kunna göra en hel del.

Mycket av det här kan man även göra från marken. Unghästen jag red tidigare gillade inte alls att träna, om hon insåg att man faktiskt försökte få henne att jobba ordentligt - om man däremot "lurade" henne genom att  trixa omkring i skogen så var det betydligt lättare.

Sen kan man ta intryck från dressyrnestorn Ulla Håkansson, nu 80 år, som i princip aldrig rider sina hästar på bana utan är ute i naturen även när hon tränar Grand Prix-rörelser. Ett föredöme på många sätt när det gäller hästar och ridning!👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ansofiaka
7/9/18, 8:21 PM
#3

#1 Absolut kan det vara en onödig utgift, men jag själv tycker att det kan bli ett väldigt roligt projekt! Jag och mina skogsmullar har spenderar de senaste 3 åren i skogen istället för just paddock i princip. Jag vill bara försöka hitta nått nytt och kanske ta ett större steg i vår utveckling. Så vet väl att skogsritter fungerar alldeles utmärkt :D

ansofiaka
7/9/18, 8:26 PM
#4

#2 Jag kanske borde ha skrivit min inlägg annorlunda nu när jag tänker efter :) 

Men jag har spenderat de senaste 3 åren i denna skog, just för att mina små skogsmullar inte tycker om paddocken. Och den ena har jag , a men typ helt och hållet utbildat i skogen. Så absolut vet jag hur tacksamt det är att ha och rida i en skog, och att det finns väldigt många möjligheter. 

Men jag är väl i såfall utefter om någon gjort en ordentlig röjning i sin skog eller osv. Jag ska inte anlägga en "Strömsholm" :D Utan jag vill bara få en förändring efter samma sak i 3 år, väldigt kul projekt kan jag tycka. Är ju ganska tråkigt att fortsätta på samma slinga livet ut :)

[nevamisse]
7/13/18, 10:55 PM
#5

#4 Trampa upp nya stigar eller lägga ut några stockar på vissa ställen kan förnya vägarna. Sätt upp stora vedkubbar som konor att rida runt. Om det är din egen mark kanske du kan hänga upp några plastband eller en pressenning att rida igenom eller under. Eller gör en "bro" av lastpallar och några rejäla skivor att rida över.

Kanske ska tillägga att jag inte ens har läst om naturbanor, men man kan göra små saker för att förändra de vardagliga ridturerna. :)

Upp till toppen
Annons: