Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2020 ggr
tiger tok
6/15/18, 10:16 AM

Skriva av mig

Jag blir så förbannad!! Imorse ringde ägaren till min medryttarhäst och säger att någon har troligtvis skurit av örat på hästen under natten (vem gör så?!) och att hen är påväg dit nu. Varför skulle någon göra så med ett oskyldigt djur? Jag är alldeles chockad. Det är ju fruktansvärt, och som vi jobbat för att få vara vid hans huvud, och han har litat på oss, men nu känns det alldeles hemskt, han som är social och trevlig fick detta som gensvar av någon hemsk människa.

Annons:
Honestyisdead
6/15/18, 10:20 AM
#1

Men usch. Stackars häst :(

Gronstedt
6/15/18, 10:45 AM
#2

Men vad i … 😡

EDIT: Jag blir spyfärdig, bokstavligen spyfärdig … Jag hoppas innerligt att det inte är så illa som det låter!

Vikan
6/15/18, 11:29 AM
#3

Skurit av?! Vad är det för fel på människor egentligen, usch.

Var omkring i Sverige är det?

Lona
6/15/18, 12:11 PM
#4

Men vad i helvete?! Uppdatera gärna när du vet mer, stackars häst!!! Ett öra måste ju ändå vara rätt svårt att skära av? :'(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
6/15/18, 1:38 PM
#5

#3 Stockholm #4 har inte hört nåt än. Ja, jag tycker också det, och iom att hästen är rädd om huvudet kan jag tänka mig att man knutit fast stackarn samtidigt. Det går ju massa nerver i örat, de är ju känsliga. Just iom att denna häst inte gillar att man pillar massor i ansiktet kan jag tänka mig att det kommer bli rejält svårt att hålla rent och byta bandage också.

tiger tok
6/15/18, 8:49 PM
#6

Tur i oturen Hästen snett mittemot hade bitit av örat. Han måste dock gå själv i vinterhagen i 7 veckor, ingen vidare sommar för honom.

Annons:
Lona
6/15/18, 9:56 PM
#7

Oj! Skönt ändå att det inte var någon sjuk typ som varit framme, det finns ju folk till allt även om de brukar skada hästarna på andra sätt. :-( Är hela örat av eller bara en bit? Måste ändå varit ett rejält bett! Hoppas att det läker fint nu, tur att det inte var mitt i rötmånaden… Krya på pållen! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
6/15/18, 10:37 PM
#8

#7 halva örat är borta Tack<3

Gronstedt
6/16/18, 9:13 AM
#9

Ouch! Men ändå skönt att det var en olycka och inte någon ond människa som varit framme. Hoppas det läker och att det inte blir för svårt att sköta såret.

tiger tok
6/16/18, 11:10 AM
#10

Just nu behövs det brems på för att kunna fixa örat, förhoppningsvis lugnar han sig efter ett tag.

Fuanteina
6/16/18, 9:07 PM
#11

Hur blir det med kostnaderna för veterinärräkningarna? Vem får betala det? Ska de två hästarna gå ihop igen? Är det illa, har han ont?

Låter helt sjukt, kan bara föreställa mig en öronlös häst :( Hoppas det löser sig <3

tiger tok
6/16/18, 11:36 PM
#12

#11 antagligen delas räkningar till både "min" hästs ägare och den bitande hästens ägare. Hästarna har aldrig gått med varandra, de nådde varandra från sina boxar. Ja han har mycket ont, därav att brems är nödvändigt. Han får metacam för smärtan.

Rafflan
6/17/18, 12:48 AM
#13

#11 tyckte det lätt konstigt att dela på veterinär räkningen, hästar skadar sig ibland, sånt händer, kan man ju inte direkt "anklaga" den andra hästen för det, om inte skadan uppstod pga att andra ägaren gjorde något fel :/

Annons:
tiger tok
6/17/18, 8:00 AM
#14

#13 jag vet, men inte jag som avgör eller betalar räkningarna så de får lösa det.

Travis D
6/17/18, 9:27 AM
#15

#13 själv hade jag nog krävt att dela veterinär kostnaden om någon bitit av Kakans öra. Iallafall om dom blivit höga.

hallonet_
6/18/18, 10:30 AM
#16

#15 Men hästar är ju hästar, de förstår inte sina konsekvenser av deras handlingar på samma sätt. Ägaren kan ju inte ta ansvar för att denna häst nu bet av den andras öra.

Travis D
6/18/18, 4:25 PM
#17

#16 så man ska inte ta ansvar för sin hästs handlingar? Det är som om man hade ett barn (7 år typ) dom gör något mot ett annat barn så den skadar sig illa och kostnader skulle bli höga skulle man bara låta dom stå där med ett skadat barn? Om man hade en hund som hoppat på en annan hund så den skadat sig så betalar man ju den sjuk-kostnad om ägaren kräver det. Annars kan man ju stämma :)

Gronstedt
6/18/18, 4:36 PM
#18

#17: Nej, det ska man inte. Den som möjligen kan ställas till svars är stallägaren, om boxarnas utformning inte uppfyller reglerna.

För hundhållning gäller helt andra regler. Och barn och djur faller inte heller under samma regelsystem. För övrigt är jag klart tveksam till om en förälder kan stämma en annan för att barnen har pucklat på varandra.

Travis D
6/18/18, 5:39 PM
#19

#18 Om ett barn biter av det andra barnets öra ska man bara låta det vara enligt dig?

Sa att man kunde stämma om någons hund hoppat på ens hund och anfallit / Skadat den rejält.

Men om ni vill betala själva så gör det. Men om någons häst biter av kakan hennes öra (eller någon hund biter av t.ex. Dollys öra, eller någon biter av mitt / mina syskons öron) så skulle jag inte låtsas som ingenting.

Rafflan
6/18/18, 6:45 PM
#20

#19 om ett barn biter av ett annat barn öra får det konsekvenser såklart. men ingen blir skyldig att betala pengar till någon!
Tex kunde dessa hästar fått konsekvenser genom att man åtgärdade stallet så dem inte ska komma åt och bita varandra och ha dem i olika hagar, men att ge varandra pengar känns som sagt konstigt enligt mig.

Hundar faller under en annan tillsynslag, men tycker lite samma där, väljer jag att släppa ihop min hund med kompisens hund och dem sen bråkar lite, och min hund får ett litet sår som tex måste sys hamnar det på mig som ägare då jag valde att säga okej till att släppa ihop hundarna, är jag inte beredd att ta ansvar för min egna hund skulle jag inte låtit oss släpp ihop hundarna, det är iaf min åsikt.

Annons:
Gronstedt
6/18/18, 6:50 PM
#21

#19: Det handlar inte om "enligt mig", det handlar om "enligt gällande lag", om "enligt praxis"och om "enligt överenskommelse". Personligt tyckande blir inte allmängiltigt hur man än gastar, tyvärr. TS, hoppas ägarna löser detta i samförstånd, så det inte till råga på allt blir tråkig stämning i stallet.

hallonet_
6/18/18, 7:45 PM
#22

#19 Ett barn är en annan sak, samma sak med hund. Om en människa biter av ett människas öra räknas det som ett brott, och om en främmande hund tex attackerar din hund och bitar av dess öra, är det då ägaren som är erättningskyldig eftersom den inte höll koll på hunden. Jag skulle blir väldigt upprörd om någon häst bet av min hästs öra, men man kan inte kräva ägaren på pengar på det. Om hästarna inte bråkat tidigare, är det svårt att se det komma och ägaren kunde antagligen inte gjort något för att förhindra detta, då man inte är i stallet dygnet runt.

hallonet_
6/18/18, 7:47 PM
#23

#19 Och förresten är sjukvården gratis i Sverige, och det går annars oftast på försäkringen om det är tex hund. Men jag förstår vad du menar!

Lona
6/19/18, 10:59 PM
#24

Hästar skadar varandra emellanåt, med både bett och sparkar, det är något man får räkna med. Vi tycker nog lätt att det känns "extra elakt" att bita av en bit på örat, men det hade ju lika gärna kunnat vara ett rejält bett i rumpan, hästarna resonerar knappast så.
Självklart så bör man se över säkerheten i stallet, men det är knappast ägaren till den andra hästens fel om det på något sätt brister där.

Min foderhäst blev illa sparkad i hagen, nu visste jag visserligen inte vilken av de andra hästarna som hade sparkat honom, men det hade faktiskt inte fallit mig in att kräva ersättning även om jag vetat vem som var skyldig. Det krävdes tre  operationer, stationärvård och hästen förlorade synen på ena ögat (som varit nedsatt syn på sedan innan).
En j*kla otur, helt enkelt, att något som förmodligen bara var en "akta dig"-spark tog så illa och att det dessutom blev komplikationer.

TS, hoppas att det fortsätter att läka bra och att han inte blir alltför huvudskygg igen efter detta!❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
6/28/18, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Tycker så synd om honom. Det märks att han vet att vi bara ska fixa vid örat, och han försöker verkligen sköta sig men det gör för ont. Han har behövt få lugnande av ägaren nästan varje dag om ägaren ska göra det själv. Idag räckte det med brems, han är så duktig! Lilla killen❤️ Idag släpps han på bete, om han ser till att behålla huvan på sig dvs;)

Gronstedt
6/28/18, 1:02 PM
#26

Lilla kraken ❤️. Skönt ändå att det går åt rätt håll och att han kan få gå ut igen.

Tyst
6/28/18, 3:22 PM
#27

Lycka till med stackaren, hoppas det läker bra och fort! 🙂 och att han inte blir allt för rädd om huvudet när allt är klart.

Annons:
Lona
6/28/18, 11:23 PM
#28

Lille vännen.❤️
Bra att det finns flughuvor med öron, hade varit knepigt annars!
Jag misstänker att det ändå gör för ont för att det ska funka men om vi ska pilla med något obehagligt/lindrigt smärtsamt på hästarna brukar vi ha en sån där  "godisslickburk" som en medhjälpare får stå och hålla.
Typ en sån här, det finns olika märken;
https://www.hooks.se/hast/hastfoder/hastgodis-2/horslyx-mini
Kan vara värt att testa i alla fall? Är ju skönt om man slipper bremsa eller medicinera honom, åtminstone om ett tag när han inte har lika ont.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
6/29/18, 7:33 AM
#29

#28 ja, himla tur att det finns flughuvor! Tack, ja precis, när det börjat läka lite är det mycket möjligt att det räcker med en sådan slickburk!

Rafflan
6/29/18, 4:43 PM
#30

#29 det går inte att bremsa honom istället för att ge lugnande när man ska fixa vid såret? :)

tiger tok
6/29/18, 5:36 PM
#31

#30 inte om ägaren ska fixa såret själv. Är det både jag och ägaren räcker brems. Men jag tycker också det är jättetråkigt att det behövs lugnande, kan ju inte vara nyttigt att få i sig så ofta, dyrt är det också. Tror det kommer bli enklare sen, när såret är lite mer läkt, då räcker nog brems. :)

tiger tok
6/30/18, 12:36 PM
#32

Duktig kille idag! Jag kom till honom vid kl 10 imorse, och då hade han fått av sig huvan nånstans i den enorma hagen. Men såret såg fräscht ut ändå. Jag hittade luvan bredvid trädet han kliat sig på dagen innan. Men tog upp honom till stallet så nån kunde hålla honom samtidigt som jag satte tillbaka huvan. Han var jätte (!) duktig, och stod hyffsat stilla medans jag fixade med huvan. Nu är huvan tejpat vid kardborre bandet, så förhoppningsvis behåller han den på..

Lona
6/30/18, 2:39 PM
#33

#32, Hu då, det måste ju klia något vansinnigt när det läker! Går han själv nu eller med de andra? Tänkte att i vilket fall kan man ju be övriga hästägare/stallfolk att titta till honom när de är där, även om de måste gå till en annan hage än deras egen häst är i. När någons häst är sjuk eller skadad tycker jag att det är en självklarhet att man ställer upp för varandra! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
6/30/18, 5:56 PM
#34

#32 ja, kan tänka att de kliar nåt otroligt! Han går med fem andra, så har han hittat på nåt knas ringer ägarna till oss och säger! Stallägaren kollar honom varje dag också. (Hans huva skriker lite i ögonen på en när man ser den, turkost nät, orange fluff runt mule och nacke, med rosa silvertejp, jaja, bara han är nöjd så:))

Annons:
Lona
8/3/18, 8:26 AM
#35

TS, hur går det för er?♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
8/3/18, 9:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 tackar som frågar!❤️ Det går bra, nu har det läkt ut, finns lite lite sårskorpa kvar på tippen av örat. Pälsen har växt ut, men blivit jättelång, ser lite fånigt ut men så får det vara. Han verkar inte ha blivit mer rädd om huvudet, vilket är en lättnad.

Lona
8/3/18, 1:30 PM
#37

Åh, vad skönt att det ändå gått så bra! Örat ser ju lite lustigt ut (att döma av bilden) men huvudsaken är ju att det har läkt utan problem och att han inte har blivit mer rädd om huvudet. Bättre med "för mycket" päls än tvärtom, förresten, annars kunde ni fått problem med köldskador på vintern. (Nu får jag upp en lite lustig bild i skallen på en häst med en liten mössa på örat… ;-P ).♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
8/3/18, 5:31 PM
#38

Ja, jätte skönt! Visst ser man att det hänt något med örat, men man får se det som att han blir lite mer unik;) Haha, ja, en liten öron-mössa hade nog varit svår att få att sitta kvar, men väldigt sött hade det varit!

Upp till toppen
Annons: