Annons:
Etikettövrigt
Läst 1043 ggr
Travis D
6/13/18, 4:44 PM

Kom inte på någon bra rubrik

Hej!
Igår och i förrgår red vi ut på kakan och Nysve. Jag både travade och tog våran första galopp- barbacka. Dock så bockade hon. Ganska rejält. Jag var förberedd på en bockning (eller glädjeskutt i detta fall) av lycka eftersom hon äntligen är full läkt (frisk förklarad liksom) och får springa utan att ha ont. Så nu när hon är frisk vill jag komma upp i Pay & ride kondis (eller clear round- hoppning) så vi kan komma ut på vår första tävling (vill iallfall börja träna) och undrar om ni har några tips på hur vi kan sätta igång henne efter denna vila? Vi har tillgång till paddock, äng och ridhus :) Har fått tipset att vi kan muskla henne genom att gå i backar men det är mest plant/platt mark här så då måste vi inte i skogen och klättra :) Ska vi rida dit och in i skogen och klättra eller kan man muskla på andra sätt? Om vi ska till skogen måste vi gå längst en väg förbi hästar och bilar (hon blir stressad av hästar i hagarna bredvid då dom alltid springer efter henne och då rycker hon och sånt och så tar det ca 20 min dit..)

Är också rädd att hon ska bocka något allvarligt (att jag ska falla av och skada mig benet är fortfarande blått av förra skadan och inte helt friskt..)

Tacksam för svar! 😃

Annons:
Gronstedt
6/13/18, 4:51 PM
#1

Gå med henne förbi det läskiga och sitt upp sedan.

Travis D
6/13/18, 4:59 PM
#2

#1  vi testade att gå mot den skogen förr-förra veckan . Då blev hon jätte uppspelt och började rycka sig och slita. Hon vill springa fram och tillbaka och jag tappar kontrollen över henne- helt. vilket gör att jag blir irriterad på henne och att försöka lugna och säga sschyysch och sånt hjälper inte. Så vet inte hur jag ska hantera henne då, hon är så lätt stressad. Man rida över åkern och ängen sedan är det hästar 10-15 min i streck sedan är hon inte lugn förrän man är hemma liksom- något tips på hur man kan träna henne i sånt?

hallonet_
6/13/18, 6:17 PM
#3

Hon måste ju lära sig gå förbi hästarna någon gång! Blir hon stressad även om Nysve följer med som sällskap? Eller blir hon bara stressad om hon är själv? Hade liknande problem med min ponny när vi flyttat till ett nytt ställe, och vad jag har förstått har ni nyligen flyttat? Ge henne lite tid så kommer det säkert bli bättre! Vissa hästar är nerviga i skallen, och då får man försöka vara lugn själv, även om det inte alltid är så lätt! Lycka till!

Gronstedt
6/13/18, 6:32 PM
#4

#2: Ha en lång lina och låt henne fnatta bäst hon vill i änden på linan utan att bråka med henne. Håll inte på att lugna och trösta, det bekräftar bara att det är något verkligt farligt på gång. Beröm kort, lugnt och sakligt när hon går åt rätt håll, strunta i resten av vad hon håller på med. Se bara till att hålla henne långt ifrån dig, låt henne inte komma nära annat än när hin "uppför sig".

Travis D
6/13/18, 8:49 PM
#5

#3 hon blir stressad även utan Nysve men hon blir ännu mer stressad ju fler som går med. (alltså om hon är ensam är hon stressad är dom fler än 3 hästar så blir hon stressad)ja vi flyttade för 2 eller 3 veckor sedan. Hon blir ju lite nervig i början när man flyttar hon har ju redan blivit mycket bättre än första dagen :D

#4 okej ska testa det 😃

Tyst
6/14/18, 9:19 AM
#6

För att återgå till ämnet så - en bra skritt där hästen verkligen tar i både uppför och nerför i backar är suverän träning att börja med 🙂

Annons:
Vikan
6/14/18, 1:30 PM
#7

Arbete med bommar är också bra träning för muskler, aktiverar bakben och rygg. 

Min häst tramsar också vid hagar när hästar busar, dock "kontrollerat" nog för att jag ska känna att jag ändå har hans uppmärksamhet och kan påverka honom. Övningar förbi är den enda lösningen, som #4 rekomendera

shia
6/14/18, 10:27 PM
#8

Nu är väl jag kanske inte så superhaj på ridhästars kondis, men i stallet kan man säga att de har bra kondis. Iaf är backar bra, intervaller osv Bommar, Tror jag skulle börjat med lätta korta pass, där fokuset ibörjan ligger på kommunikation och den biten just att bara komma igång enkelt, typ enkelt på raka å böjda spår, 30 min ridning. Sen 20 min tömkörning ex på morgonen å 20 min ridning eftermiddagen, efterhand 40 min ridning 10 min tömkörning, 40 min-20 min, osv(tror du fattar) bommar, mkt teknik, olika övningar. Öva upp studsen i steget. Intervaller, (ex till början med nu vet jag ej vilken kondis men, 2 varv(paddok, ridhus, äng trv, 1 varv skritt, öka intervallerna så det blir ksk 6*2 intervaller, sen byt ut till galoop 1 varv, trav ett varv. Skritt ett varv osv. Å sen när man kommit upp till 6* intervaller(1 intervall =1 varv galopp. Ett trav, ett skritt) galopp två varv. Trav ett varv osv. Hur mkt beror på hästen osv. Jobba på volt i"intervaller(man ksk ej kallar det det inom ridnint, men jaja) jag skulle säga mkt bomlar å teknikövningar innan ni hoppar hinder, då det blir mkt enklare då. Variera med tömkörning osv

Upp till toppen
Annons: