Annons:
Etikettridning
Läst 2441 ggr
Anonymerna
2018-06-10 13:56

Lätt sits i galopp

Hej. Jag har lite svårt med att stå i lätt sits i galopp, finns det några tips på hur man kan bli bättre på det?

Annons:
Caf_Roy
2018-06-10 15:36
#1

Börja med att träna upp benstyrka och balans. Spring eller gå upp för trappor och stå på en avsats (tex ett trappsteg eller en trottoarkant) med halva fötterna (så du står på trampdynorna precis som när du står i stigbyglarna) med böjda knän och gunga upp och ner och gör benböj. Har du möjlighet att få tag på en gammal uttjänt sadel vore det det allra bästa, då kan du lägga den på en vanlig träbock (se till att skydda golvet ordentligt bara) och öva på den.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Zachis
2018-06-10 16:32
#2

min ridlärare brukade säga att vi skulle köra "stolen". Luta dig mot väggen och ha benen i 90 grader. Kommer garanterat att kännas i musklerna dagen efter ;)

Rafflan
2018-06-11 08:50
#3

Kan du stå i lätt sitts i skritt och trav?
Annars börja träna där och lära dig hitta balansen och styrkan. 
Kan du det i skritt och trav men just inte i galoppen så tror jag att det är ren styrka som saknas och då har #1 och #2 bra förslag på hur du tränar upp stryka :)

Tyst
2018-06-11 10:03
#4

Benstyrka är bra men glöm inte att du även behöver bålstyrka 🙂

Sedan är det en hel del teknik som krävs. Jag skulle öva kortare stunder bara i galoppen. Typ fatta, sitta och känna in, ställa mig upp och hitta en bra position, hålla den bara kanske 5 sekunder, och sen vila. Öka när man känner att 5 sekunder är lätt.

Maleficum
2018-06-11 18:26
#5

En övning vi gjorde på ena ridskolan innan hoppning var alltid att i traven rida lätt i tretakt där man stod upp två steg och satt ned ett steg. Bra för att börja öva styrkan och balansen utan att hinna bli för trött och tappa den.

Och sen är mantag aldrig fel om det kan hjälpa dig att hålla balansen bättre :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: