Annons:
Etikettridning
Läst 1512 ggr
Agnes.stoltzz
6/7/18, 10:26 PM

Idag var hon en stjärna!

Swigy var sååå fin idag! Har ni ridit något idag, hur gick det isånnafall? :D

Annons:
shia
6/7/18, 11:01 PM
#1

Red en i stallet igår :) haha, han börjar kunna kallas inriden nu, ridit honom(mer å mer faktiskt) första året 1 gång i månaden/varannan månad, men senaste halvåret 1 gång i mån å nu har jag börjat rida honom varannan vecka Xd men aka börja rida honom mer nu när det är sommarlov, red över bommar samt höjde upp ena sidan(varannan), å trava över å han har riktigt studs i steget nu(travhäst,toppform) å börjar söka sig i form snart! (har för övrigt världens skönaste trav,) prövade även galopp för första gången på ridbanan(red två ggr galoppintervaller i vintras) å det gick :) så tog tre galopper längs långsidag, å han är väldigt lugn av sig så han var inte stark eller drog iväg utan var lugn hela tiden :) Ska rida honom imorgon igen, i tisdags red jag en annan i stallet som är mer åt dressyrhållet, vi hade siktat på dressyrtävling nästa helg men känns inte redo än så vi avanmälde oss :) men han är som en dröm att rida nu! Svävar fram och lyssnar bara man tänker typ! Ännu roligare är det att se tbx för ett år sen då jag ridit han 1/2 år, traven gick huvudet upp å ned hela tiden(han var så när han kom i körningen) å han förstod typ inte så mkt å jag var stel å otydlig, å nu dansar vi typ fram! (roligt är att faktiskt lilla jag klarar av att rid in å utbilda! Fått mkt beröm av ridtränare som vi börjat träna för i vår en gång i veckan!) Kom å tänka på en sak, nog för att jag vill bli kusk/montéryttare, men tänk man kanske skulle kunna vi säg ta emot gamla travare som bara skulle säljas för under 5000 som ridhäst, men ksk är åtta år å frisk, rider in/utbildar å sen säljer varav jag får viss procent på det den säljs för. Då många travare säljs snabbt pga platsbrist, att de ej funkar samt el del slaktas så de ej ska hamna i fel händer, men på så sätt så får jag dels utbilda en häst, ägaren får ledig box, hästen en andra chans, ägaren tjänar pengar på att låta mig utbilda den å sen sälja den, samt att den som köper travhästen får en fin inriden' (själb tyck jag travhästar är de finaste hästarna att rida)

Rafflan
6/8/18, 1:14 AM
#2

idag var det vila för mig och hästen ^_^

#1 en fin tanke att utbilda och sälja travare som inte funkar på travet, men rent ekonomiskt blir det problem då folk inte vill betala så speciellt mycket för en travare även om den är utbildad ridhäst, så det kommer kosta dig mer att köpa dem + månadskostnaden undertiden du utbildar dem än du kommer få betalt när du sen säljer= du kommer gå minus på affären, men om du vill göra det för kul utan tanke på att pengarna är det ju en god gärning emot hästarna då det finns många underbara travare där ute :)

Agnes.stoltzz
6/8/18, 7:02 AM
#3

#1Åå vilken bra ide! Tycker din 100% att du ska göra det!

shia
6/8/18, 9:20 AM
#4

Jo, det är klart, men tänker att jag utbildar(efter några år, tänker även man kan ha travverksamhet, så man har en både Rid å travanläggning, och efterhand det går bättre å man får mkt kontakter att då börja ta emot å ridutbilda travare.) men om vi jämför det såhär, vet inte vad ett ridhästföl kostar, (har för mig att ridhästar blir dyrare med åren, medans travhästföl kan gå på flera hundra tusen som ett åringar (däribland min passis, 400 000, syrrans gick på 1 000 000) Så vi säg o man skulle ta in en ridhäst för inridning å utbildning, den ksk kostade 30 000, efter utbildning när den är utbildad så den kan starta Lb/La kanske man kan få 50 000 för den. 20 000+ vi säg jag får 10 %= 5000 för mig och 45 000 för ägsren som då tjänar 15 000(ägaren får stå för srallkostnad, då flera gånger en travare säljs pga platsbrist) Däremot, får jag in en travare som annars skulle gå till slakt/säljas för 5000 som ridhäst, som är 5 år, hel å fräsch å vältränad. Jag rider in, utbildar till samma nivå, startar ngn gång, visar upp å sen kanske kan få 30-40 000(sen ju fler man utbildat, ju större namn man får får man ju mer å mer) vilket då blir 25-35 000 mer. Om den säljs för 40 000, jag tar 20 % =8000 ägaren går med 32000= 27000 kr mer, samt att dess häst får ett bra hem å slipper slaktas/åka till någon okunnig(finns kunniga men risken är stor) säljer jag då 10 hästar i månaden, ligger jag kanske vid 50000-80 000 (räknar inte jag får lika mkt för alla, vissa kan ha gamla skador osv) + för företagets verksamhet, Sen tänker jag att jag gör detta för att det är roligt, samt har travstall å tränar travhästar å kör å rider lopp, (enklare å tjäna pengar på det än ex ridtävlingar) så tänk jag går det sämre för den ena, täcker den upp den andra osv. Sen är jag en sån som tänker får jag tillräckligt mkt såbjag får gården att gå runt, liten slant över så är det bra. Då det är för hästarna jag vill göra det samt att om folk får upp ögonen för travare, kan dess värde öka efter deras karriär.

Rafflan
6/8/18, 4:05 PM
#5

#4 ja tanken är fin, dock kommer travtränarna troligen inte vilja stå för månadskostnaden av hästen medans den utbildas hos dig, och tror inte du kommer kunna sälja ridtravare för 30,000-40,000 kr, kanske någon enstaka som är extremt bra men inte speciellt många tyvärr :/

shia
6/8/18, 5:46 PM
#6

#5 Det återstår att se :) 

man skulle ju alltid kunna ha travverksamheten i första hand å rid på "fritiden":

Annons:
Travis D
6/8/18, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Min prinsessa var super duktig igår, vi red inte men hon lyssnade bra och följde efter och stannade på kommando. (bild när vi gick runt lite) (sista när busfröt skakar när vi gör iordning dom)

shia
6/8/18, 11:28 PM
#8

#7 vad roligt :) red min passis idag, han var dunderpigg…. Suck :) enda nackdelen när han är i bra tävlingsform Xd. Men han är alltid rolig att rida så, men på söndag blir det longering innan, sen ridpass ordentligt å efter det ska han få agera "ridskolehäst" åt en prrson i stallet :) älskar att hålla lektioner!!! Haha är så roligt att "klaga" allt som alla klagat på en Xd "ner med hälarna upp med blicken ihop med händerna osv" men roligaste är att se framsteg :) ofta är det praktikanter som har praoat i stallet å varit lite osäkra som fått sitta upp på honlm å jag hålla lektion(nybörjare, äldre(-haha typ 8 år äldre än mig) å dessa är ofta halvrädda, samt inte trivts så bra på ridskolan, är så rolgit när de blir fashinerade över att han lyssnar på det de ber honom att göra :) å jag blir stolt över honom. Imorb blir drt dressyr med den andra killen, (som för övrigt vann i lördags :) Men får nog lägga ut några bommsr också… Så man övar lite studs i steget XD samt öva galoppfattningar! Är så kul nu när jag kunnst börja öva galopp på båda'! I sommar skulle jag vilja påbörja lite småhopp(med han jag ska rida imorn, visserligen vore de roligt med min passis å, men vill ha honom som dressyrhäst Xd) med honom. Då han är mer av hopphästvarianten, samt älskar bommar å är superförsiktig så han ej ska röra dem å svävar över. Tränaren är bortrest en vecka så får rida dem båda hur mkt jag vill :) (får jag förövrigt annars också men de ska ej köras, samt har jag lov) en ganska rolig sak, är att typ varje dag säg folk "vad glad han måste vara ###(tränan) som har er! Osv" men tror vi (jag å min syrra) är 10 gånger gladare atr han hsr ett stall som vi får vara i osv, menar det är (11 st, men 5, rttåringarna är på brta) 7 st nu i stallet som vi får hålla på med, typ som att ha 7 egna hästar nästan. Plus att jag lär mig sjkt mkt, har kul, å har ett ställe där jag bara kan vara mig själv, den jag vill vara. Utan stallet, tror jag ärligt inte jag skulle orka. Vet inte hur många gånger jag velat gett upp(å gångr jag faktiskt har gett upp, men då andra fångst upp mig finns jag ännu kvaf) och jtan stallet skulle jag gett upp för länge sen, men de får mig å fortsätta kämpa.

zemlathebunny
6/10/18, 9:13 PM
#9

Min Pålle var ganska fin idag :) Vi galopperade på ett fält först. Gick lugnt och fint på vägen mot skogsdungen sen när vi vände så vart de räser 😂 Sedan dressyrade vi lite på ridbanan. Riktigt fin i slutet! Han kan nu galoppera på volt inne på våran lilla ridbana! Har fått så mycket beröm för honom att han är så lättlärd och fin. Han är riden drygt ett halvår och har kommit riktigt långt för den tiden! En once in a lifetime häst helt enkelt ;)

shia
6/10/18, 10:30 PM
#10

Först vart det tömkörning av finkillen så hann skulle springa av sig lite, 40 min,(syrran lärde hanbå sen mig) sen kände jag på honom 20 min(kan höger galopp bra nu, ridbar om man säg så. Vänster fattar han men måste jobba mer) "lugnare" än i fredags. Sen fick en i stallet(som ska lära sig rida inför en resa) rida honom så kag höll lrktion(3 r gången den rider i hela sutt liv(varav första gången var för 4 må sen) (alla gånger på honom å mig som ridlärare :) nu kan han rida lätt i traven på volt å rakt spår utan att störa honom i munnen, rida på böjt å rakt spår i skritt å ställa. Samt ha händerna å skänkeln i bra läge Xd hehe, känns dock liiite konstigt å lära ut en som är typ 10 år äldre XD (är 15, han 25 tror jag)

shia
6/10/18, 10:33 PM
#11

Red förresten den andra hästen jag rid i stallet igår, haha, galoppera fördta gångenbi ons på ridbanan, nu fattar han galopp, (höger), galopperar i tempot jag vill, å bryter av nnär jag vill å är lugn ;) prövade igår 3 fattningar å alla gick bra, försökte i vänster men ska be min ridlärare om tips då jag har svårare å fatta vänater galopp, Så han kan väl räknas inriden nu,(ridit honom typ en gång i månaden:P men nu har jag börjat rida hknom oftare.

Travis D
6/17/18, 1:17 AM
#12

Idag red jag, Kakan, Mamma, Maja, Nysve, Ola och Hopie ut. Vi skulle till vattnet och valde att ta skogsvägen för första gången.

Jag ledde henne då hon kan vara lite känslig ibland (otroligt duktig hade hon varit på vägen till skogen) hon slet sig från mig och vi lekte följar john i skogen till hon valde att gå ut bakom Nysve så jag fick tag på henne. Vi klättrade som bara den i uppför och nedförs backar och hon kämpade på. Över, rötter, sten och omkullvälta träd. Dom gick fram överallt. Skogsturen slutade med världens brantaste nedförsbacke. Maja och Nysve red först. Nysve började trava ner och Modiga-Maja bara hängde med och dom travade oväntat lugnt ner för backen. Eftersom jag ledde kakan gick jag bredvid och släppte henne (hon gick lös bredvid mig då) Hon var en sådan ängel! Vi satt upp sen igen och red mot vattnet. Vi hade planerat att bada men det blev det inget av. Hoopie (och Ola) och Maja och Nysve red ner i vattnet dom plaskade runt medans Kakan stod med en bakbenet i vattnet och tvekade. Men hon hade varit så duktig så jag lät henne slippa vattnet och så red vi ifrån stranden och hemåt. Vi red en lättare väg tillbaka och då var hon super duktig. Vi red hela vägen hem utan problem- även förbi bil och häst. Hon brydde sig knappt! När vi väl var hemma och sadlade av så hade hon svettmärken i form av sadeln- vilket såg lite udda ut. Vi försökte tvätta bort dom men hon ogillar verkligen vatten.

en äkta stjärna är vad hon är! Skrattar

VI travade också massor- hon var super duktig! Vi har både övat på trav och halt, upp och av sittning och musklat rumpan idag :D

zemlathebunny
6/17/18, 9:47 PM
#13

Idag uppnådde vi ännu ett mål! 1 meter hoppade vi😍 Bästa hästen som ställer upp på allt! 5 år och riden drygt ett halvår. Varit travhäst innan. Kallblodstravare är verkligen så underbara (varmblodstravare också men personligen föredrar jag kallblod)

Annons:
shia
6/26/18, 10:08 PM
#14

Ja… Började dagen med att rida en av häatarna i stallet, som är 5 men inte riden så mkt. Ridit han typ 1 gång i månaden /varannan månad snart 2 år. Men börjat rida han mer nu. Skrittat fram å han kändes bra(syrran hade tömkort han innan då han kunde vara pigg" å skulle börja trava. (han är snubblig av sig men blivit bättre, men han måste som komma igång först) efter tre steg var han ofukuserad å snubblade å "gick omkull"(hänt en gång i nerförsbacke i skritt när jag red han) å jag lyckades f a ra av på ett "snyggt" sätt å käkade grus(bokstavligt) Ja det var den Turen, skrittade å red lite efter men han måste man vara 100% föe att kunna rida honom och kände ej så så red tbx sen. Var som halvsur resten av dagen :P, men så red jag min passis en Tim dressyr som värmning inför provlopp och han var fin. Fixk ngn spark förra v av en i hagen så han svullnade upp men kände bra nu. Laddad(han ska tävla nästa tisdag, 2640 volt. Han skulle behöva ett 5000 m lopp auto…) Och börjar bli mer balanserad, och jämför med ett år sen kunde jag knappt rida han när han var laddad. Men nu var han väldigt fin, även i galopperna. Å han fattade även vänster galopp nästan direkt å höll den galoppen!!! Haha, när jag red han igår kändes det konstigt att rida ibörjan å kändes "jag ej ridit på ett tag" var 4 dagar XD

Upp till toppen
Annons: