Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1062 ggr
Travis D
2018-06-04 22:41

Är detta dåligt eller muskelfel?

Hej!

Som ni vet har kakan fått behandling efter en låsning i höften som påverkar rygg och bakben och rumpa. Efter behandling så har jag märkt att vid manken går det ner så ryggen "lutar" neråt och det går så fram till rumpan. Är det ett tecken på att hon behöver musklas mer eller är det farligt? Hon har ju samma foderstat men inte samma motion då gamla ägaren ridit henne utan att märka hennes skada (som var ganska tydligt) Så hon måste musklas om har veterinären sagt. Så är det därför ryggen går ner?

Annons:
Rafflan
2018-06-05 01:23
#1

Svårt att säga utan bild, men normalt ska ryggen vara lite rak, om det sluttar från ryggraden ner mot sidorna behöver hästen mer ryggmuskler, men alla hästar är olika så svårt att säga utan att se hästen i verkligheten :/

Travis D
2018-06-05 16:25
#2

#1 Nysves rygg är helt rak men kakans går ner säkert 10 cm ska ut dit idag så kan ta bilder.

Rafflan
2018-06-05 22:03
#3

#2 normalt går det ju ner från manken emot ryggen och sen upp igen emot rumpan :)

Travis D
2018-06-05 22:10
#4

#2 aa men hon går ner liksom super mycket inte som på dom andra hästarna. Dom går ner liksom normalt men hennes rygg går ner typ 10 cm längre och sedan upp ganska tvärt ska ta bilder imorgon glömde idag

Rafflan
2018-06-05 22:49
#5

#4 alla hästar har olika rygg, visa har mer manke, överbyggd rumpa, svankig rygg, mm :)

Travis D
2018-06-05 22:50
#6

#5 okej så det är inget farligt? 😓

Annons:
Rafflan
2018-06-05 22:54
#7

#6 beror på, är det muskler som fattas borde ni kolla foderstat och träning, är det ryggraden det är fel på borde ni ta ut en veterinär för koll :)

Travis D
2018-06-05 22:58
#8

#7 Hon behöver absolut aktiveras/tränas mera hon har inte galopperat på 2 månader (annat än i hagen) då vi nyss flyttade, hon är ny för mig och så trillade jag av och gjorde illa ryggen och läkaren sagt att jag ska ta det lugnt. Men i helgen sak hon börja aktiveras som vanligt förhoppningsvis. Känns inte som om det är något fel i känslan liksom vi red ut och då var det inga problem med ryggen men det är mest det att det ser konstigt ut 😃

Upp till toppen
Annons: