Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1343 ggr
hallonet_
2018-06-04 19:04

Slå i söm?

Hej! En av sömmarna på min hästs ena baksko har lossnat och liksom vikt sig. Skon sitter fast som den ska, hon ömmar inte eller någonting. Nu till frågan, kan jag slå in sömmen själv igen? Eller kan jag råka slå in den fel så att han börjar ömma? Eller är det bäst att bara dra ut den? Har bara hänt mig en gång tidigare, och då passande nog dagen då hovslagaren skulle komma. Tack på för hand!

Annons:
shia
2018-06-06 22:18
#1

Några dagar sen, men om den är lös och du kan ta bort den enkelt-ta bort den, (om den kan trycka eller så) slå inte i den, utan ta dit hovslagarn å fixa å sko om osv. Nu har jag dock ingen aning om det är svårt eller ej å få dit en hovslagare, då det är en i stallet som om en sko sitt lös, kmr antingingen(om det är morgon) senare samma dag, eller direkt morgonen efter. Men är väl kanske bortskämd på det stadiet XD

powerade
2018-06-07 06:01
#2

Dra ut skon om den sitter lös. Hästarna brukar klara sig någon dag utan en sko sålänge du inte motionerar på hårt underlag. Har dom dåliga hovar bör man inte motionera dom utan låta dom vila tills man får på skon igen

Agnes.stoltzz
2018-06-07 22:30
#3

Ta bort skon :)

hallonet_
2018-06-08 18:41
#4

Tack för allt! Men tror många missförstått, skon sitter inte löst( sömmen har inte lossnat, utan bara ”vikt” sig) Som tur är verkar hon inte bry sig alls om det, så jag har fortsatt motionera henne lugnt tills hovslagare kommer! (Såklart med skydd)

[nevamisse]
2018-06-10 10:35
#5

Jag skulle ha tagit bort sömmen och fortsatt rida sålänge skon sitter fast. Hade inte vågat slå in en söm själv.

Upp till toppen
Annons: