Annons:
Etikettridning
Läst 1043 ggr
Agnes.stoltzz
6/3/18, 11:59 PM

Stärks ryggen

Heej. Min medryttatponnys rygg börjar bli lite svavnkif (idk vad man säger, går ner i ryggen o sen upp på rumpan igen). Är det för att hon har tappat ryggmuskler? Hon klarat att gå i form en stund i trav men det är inte alls mkt. Ska jag prova gummiband ett tag? Elr vad tkr ni?

Annons:
tiger tok
6/4/18, 8:00 AM
#1

Klarar hon inte att gå i form, eller är det svårt att få henne i form?

Gronstedt
6/4/18, 10:39 AM
#2

#0: Om hon blir sådan med samma träning och samma foderstat som tidigare, så är det dags att titta över många saker. En häst som tappar ryggmuskler utan synlig orsak kan ha sadelproblem eller andra kroppsliga problem, eller kan ha någon störning som gör att den inte tar upp protein som tidigare, eller så kan fodrets proteininnehåll  vara annorlunda  för att det är en annan leverantör eller en annan skörd. Även tandproblem kan ge sämre foderupptag. Äldre hästar kan till exempel behöva mer protein i fodret för att bibehålla sin muskelmassa.

Att bara sätta på "gummiband" hjälper inte om man inte vet orsaken till att hon tappar muskler, det är inte ens säkert att det hjälper henne att använda ryggen bättre. Om problemet inte beror på skada, sadelproblem eller liknande, så börja träna ryggmusklerna, från marken först och sedan uppsuttet, genom att jobba över bommar och i backar och terräng. Tömkörning och tömlongering är också utmärkt.

Agnes.stoltzz
6/4/18, 1:22 PM
#3
Agnes.stoltzz
6/4/18, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Agnes.stoltzz
6/4/18, 1:23 PM
#5
Rafflan
6/5/18, 1:27 AM
#6

Inget gummiband eller andra "Quick-fix" idéer, ta reda på varför. 
Fattas något i foderstaten? avmaskad? kollad tänder? börjar bli äldre? kanske behöver kollas av veterinär för check?
Om foder, ridning och allt vore som vanligt och det inte fanns någon orsak i omgivningen, och min häst plötsligt började tappa muskler skulle jag kolla hästen hos veterinär :/

Annons:
Lona
6/7/18, 6:31 PM
#7

TS, ta det inte personligt eller som ett påhopp, men det verkar som att det är en hel del med den här hästen som inte riktigt funkar (som du vill)? Har du gått igenom det här med ägaren? Att döma av dina tidigare inlägg handlar det bland annat om utrustningen, ridsätt, hästens kondition och allmänna träning. Ni kanske ska ta ett snack och titta på de här bitarna; ibland kan det som hästägare vara bra att få lite input då man lätt blir hemmablind, men det kan också vara så att ägaren är helt nöjd som det är. Som medryttare kan man visserligen ge lite synpunkter, men man får rätta sig efter vad ägaren tycker - eller hitta en annan medryttarhäst.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: