Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1524 ggr
shia
2018-05-28 22:32

då var det anmält.... (HELP!!) :D

Okej, då var det anmält, dressyrtävling helgen om två veckor!!  

En sadelutprovare kommer imorgon och ser om den kan passa in hans sadel på honom eller hittar någon annan som passar. hoppas det funkar med hans nuvarandre sadel(kan dock inget om sadlar typ heh) 

så då kan jag börja rida honom igen, och satsar då mot tävlingen, men anmälde mig idag då det var 39 av 40 anmälda XD så nu Måste vi liksom träna lite grann, heh. iaf, hur ska jag tänka när jag tränar honom? hur tränar man en ridhäst?? (okej, men alltså det är faktiskt ngt vi aldrig fick lära oss på teorin på ridskolan, hur man tränar en ridhäst) 

rider ju för tränare en gång i veckan(blivit lite hål på sistione pga tävlingar plus en alltförofta trasig hästbil XD) grejen är att då säg ju hon (klagar på mina förbannade händer och skänklar fast förstår nu, kollar jag på video från 1/2 år sen håller jag handen för ögonen när jag ser hur jag red, ännu värre för ett år sedan när jag red min passis, mina händer å armar spikraka å följde med i lättridningen, mina skänklar var typ vid schabraket å han, hästen var ju hur spänd som helst XP ändå kan jag klaga nu om han är lite pigg och stark (fast han travar i rätt tempo å tar allt bra, måste då se video efteråt för att SE att det faktiskt är bra :)   (så sjukt jobbigt jag hela tiden när jag rider måste hålla koll på allt å titta så jag verkligen gör rätt,  min tränare (rider för henne med honom samt även på ridskolehäst) samt ridlärare på en annan ridskola säg jag måste lita på min känsla, att jag har den XP vad sjutton de nu menar med det.

iaf, vi har galopperat 4-5 ggr nu, (några v sen sist, men då var han superfin, tog fattningen ganska direkt, inte sista gången utan gången innan det, gången efter hade han gått provlopp dagen innan å han blir väldigt stark efter det, eller stark å stark, mer frammåt)

och det jag måste lära mig är att sitta ned i hans trav(funkar ibland, men finns ju de med skönare trav host host) samt i galoppen (den är rätt så skön ändå, men ja)

samt träna bort martingalen XP

hur skullle ni lägga upp träningarna? han älskar att jobba hur länge som helst(i somras kunde jag köra han 1 h på morgonen, rida han  40 min i skog och sedan 1 h dressyr, och han var superglad och ville träna mer å var inte alls less eller trött. 

men är väldigt varmt nu så ja.

btw hur gick eran första riktiga dressyrtävling?(endast tävlat ridskoletävlingar samt ponnytrav samt några pay and ride) alla mina "premiärer" har gått åt h-vetet…(första Pay and ride, den vanligtvis sega ridskolehästen fick tokfnatt å drog i väg gång på gång….)

Annons:
Cecilia.S
2018-05-30 10:00
#1

Jag förstår inte riktigt varför du väljer att boka in en tävling nu, då varken du eller hästen verkar vara särskilt förberedda inför det som ekipage? Du säger att du inte har galopperat med hästen på flera veckor och att ni inte har någon sadel som ligger bra ännu. Ni använder även martingal och den måste tränas bort då den inte får användas på tävling, varken på tävlingsbanan eller på framridningen. Samtidigt så har du kanske en mental spärr inför tävlingen eftersom att du inte har fått en särskilt bra upplevelse av dressyrstarter sedan tidigare?

Allt det här tillsammans kan göra det väldigt svårt för både dig och hästen att hinna känna er ordentligt förberedda inför tävlingen.  Ni kan givetvis åka dit för att ha roligt och utmana er själva, men tänk på att inte lägga några höga krav på er.

Glöm inte att hästen behöver tid för att "rida in sig" i den nya sadeln och att den lätt kan få träningsvärk i början (det är vanligt att hästen börjar arbeta med nya muskler vid sadelbyte) och att styrkan hos både dig och hästen tar tid att bygga upp. Den styrkan kan få er att hitta formen bättre, få ett bättre tryck i steget, lättare sitta bra och snyggt i sadeln och genom det dra hem högre poäng hos domarna. Ge det tid, till er som ekipage, och se till att ha ett mål inför nästa tävling: åk dit för att ha kul, inte för att prestera. 🙂

Däremot vill jag inflika att tre ridpass per dag är otroligt mycket. Att belasta hästen så hårt kan fungera för stunden, men jag själv ser ingen nytta i det - enbart stora risker. När en häst belastas så hårt ökar nämligen riskerna för skador såsom belastningsskador något otroligt mycket. Det här kan i sin tur leda till onödiga veterinärkostnader och oönskad boxvila/vila i sjukhage. Eller i värsta fall pålagringar som i framtiden kan riskera att leda till återkommande hälta.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

shia
2018-05-30 12:20
#2

jo det låter mkt med tre ridpass, men vet ej om jag var lite otydlig, :) är självklart inte varje dag, utan någon gång/två ggr i veckan. han kan ha gått lite intevaller på dagen med småhästarna för att vara sällskap, sedan ridvärm jag honom 30-40 min innan vi åker till ridhuset, detta är ej "dressyrträning" utan mer jogga igång, mjukgörande. sedan blir det ridträning på ridhuset :) så han går då "ett" riktigt pass den dagen :) 

sadeln vart fixad och inpassad igår och han var helt otrolig att rida, kunde ta bort martingalen helt :) tänkte ta lite galopp i helgen, samt rida igenom programmet på söndag, funkar det så startar vi, funkar det ej drar vi helt enkelt tbx anmälningen :)

shia
2018-06-05 22:36
#3

Red programmet i söndags, kändes bra men bestämt mig för att ta någon annan tävling istället. Vill inte stressa fram, utan hellre träna i sommar å tävla sen till hösten :)

shia
2018-06-06 22:15
#4

Är dock osäker på om det är rätt eller ej…. När han kännts så pass fin, samtidigt som jag vill kunna komma ut och tävla, men vill inte heller göra det för tidigt… Men känns även som då jag tvekar är det bättre att vänta, hur skulle ni gjort??

Tyst
2018-06-07 09:07
#5

Jag skulle vänta tills magkänslan och hjärnan säger att det är dags. Både du och hästen bör väl vara redo på tävling för att det skall bli något bra av det hela. Gör  som du själv känner är rätt 🙂

Upp till toppen
Annons: