Annons:
Etikettövrigt
Läst 882 ggr
Travis D
2018-05-23 08:20

Då var det dags igen..

Hej

Det ser nu ut som om vi kanske måste flytta igen..

Det är för mycket liv på gården för Kakan. Hon blir super stressad och kan inte koncentrera sig på något och försöker hela tiden springa iväg. Det är liksom skällande hundar på gården, kossor som låter bokstavligen hela tiden när vi ställer upp dom och grisarna grymtar högt. Gillar verkligen detta stall men hon blir så stressad och  det går inte att göra någonting med henne. Hon kan knappt lämna Nysve. Och när vi ska till hagen från stallet blir hon som värst! Man måste leda dom ca 5-10 minuter genom en hage för att komma till deras hage. Då rusar hon hela tiden och springer på mig. Jag försöker göra volter. Få henne att backa m.m men hon kan liksom inte när hon stressar upp sig så kan hon inte koncentrera sig på något.

Vi vet inte hur vi ska göra.. Vi tänker att vi kanske ska ta och ge henne en till chans för om hon fortsätter såhär blir det antingen byta stall eller sälja henne..

Något tips på hur man kan få henne att lyssna? Eller kanske sluta stressa upp sig?

Annons:
Tyst
2018-05-23 08:31
#1

Har ni nyss flyttat? Då är ju allting helt nytt. Kanske behöver Kakan bara vänja sig vid alltsammans.

Det är inte ovanligt alls att hästar blir förändrade och stressade när de kommer till en helt ny miljö. Då är det bra att backa ett par steg, vara lugn själv och inte pressa hästen för mycket. 

Om du är lugn själv och är bra på att se om/när Kakan försöker ta kontakt med dig eller slappnar av så kan du gott börja med att belöna med en "duuuktig" och en mjuk klapp varje gång hon visar tecken på att slappna av bara lite grann. När hon är stissig och inte lyssnar, var kvar och var lugn men ignorera henne. Du kan ju testa, det fungerade bra på min föredetta medryttarhäst

MonicaLagerquist
2018-05-23 08:34
#2

Hade ni inte varit och tittat på stallet innan ni flyttade dit?

Låt hästarna få lite tid på sig.

Skynda inte på dem och behåll lugnet.

Stolt ägare till fem La permer

Travis D
2018-05-23 08:40
#3

#1 okej ska testa.

Vi flyttade i söndags. Men vi kan inte göra iordning henne då står hon utomhus så muar kossorna på dom och undrar vilka dom är men om dom står inne stormar hon boxdörren och går man in blir man mos. Då kommer man inte ut hon trycker än mot boxdörren och om man försöker öppna för att gå ut så försöker hon storma ut och sånt. Det blir ännu värre om man gör volter och sånt för då kommer ju Nysve längre bort och då blir hon helt åt skogen och försöker springa iväg det tog ås runt 30 minuter att ta oss till hagen för hon bara drog hela tiden så det blir volter, backa och massa sånt.

Ska testa din idé imorgon.

Travis D
2018-05-23 08:43
#4

#2 jo vi var där innan och kollade innan vi flyttade.

Vi skyndar liksom inte på dom.. Vi försöker bara ta dom till stallet och då får hon typ stress attack och kan varken stå inne eller ute.. Nysve är så lugn och tycker allt är gott bara han får äta liksom men kakan är liksom super stressad för allt…

på Morsta lyckades vi träna bort att hon stressar upp sig ute och inne men nu måste vi börja om igen..

Travis D
2018-05-23 08:50
#5

Något tips på vad man kan göra dom första dagarna? Alltså innan vi börjar rida? 

På vårat första stall gick vi dom första 2 veckorna mest i skogen, lekte på banan, gick över bommar efter 2 veckor satt jag upp barbacka då red vi i skogen- det tyckte jag var en bra start.

När vi kom till morsta fick man liksom ingen respekt på banan om man inte satt på hästen i trav eller galopp. (om jag ledde Nysve kunde någon komma galopperandes i full galopp 50 cm ifrån oss och ropa akta liksom)

Nu har vi ingen paddock att leka i (den är inte färdig byggd) så vi har liksom en halv paddock och en skog med massa ridvägar. Tycker ni vi ska börja med massa promenader i skogen? Då kommer vi bort från kossorna och hundarna och grisarna som skäller, grymtar och muar.

shia
2018-05-23 19:02
#6

Absolut kan ni testa det,man blir inte klokare om.man inte testar :) Det tae nog några dagar innan stressen släpper, tänk dig själv om du byt skola helt till en skola vi säg 60 mil bort, du lär nog vara lite stressad/nervös/spänd de första dagarna men släppa eftersom..

Annons:
Travis D
2018-05-23 19:40
#7

#6 Okej tack för hjälpen! 😃

Rafflan
2018-05-23 21:46
#8

Hon har precis flyttat, många hästar blir stressade vid flytt, normalt tar det ca 1 månad innan dem landat, vissa fortare, andra behöver mer tid.
Har du svårt att leda henne kanske du kan leda henne i träns så du har bett, om du har bättre kontroll på henne med bett?

Tiktak697
2018-05-24 22:44
#9

Om ni flyttat dit nyligen ör de ej konstigt kan ta flerspråkighet månader upp till 6 månader att komma in i allt alla är olika. Men rid ordenkligt träna ledarskap(vikten man egentligen alltod ska ha i rund) men få henne med dig på din sida lyssna men inte dominera lek ha kul va med varandra men sått gränser att nu gäller detta nu. Va här med mig på plats Se över foderstaten är hör t tillräkligt har alla vitaminer mineraler apliserats i foderstaten har jag onödiga saker i foderstaten se över allt. Magen kan bli orolig av ny plats och nytt foder. Allt sådant kan stressa upp en häst. Men bästa tipset är rid ordenkligt låt hästen svettas bli tröt stimulerad va ute i miljön ride, ut på banna ridhus låt hästen Jobs lek ledarskap också allt detta mår hästar bra av. Och ge den tid. Kanske bra att ev lita den villa några v i början

Mvh Tiktak

[nevamisse]
2018-05-25 01:02
#10

Ge hästen tid, man får räkna med att det kan ta några månader att känna sig hemma i den nya miljön.

Travis D
2018-05-25 09:55
#11

#9 Ska tänka på att rida men ridbanan är inte färdig byggd än och vi saknar ridhus för tillfället.

Vi vill liksom inte rida ibörjan både det att hon nu börjat brunsta (i tisdags) och när hon brunstar så blir hon galen (sista stegrade hon i paddocken för att Sigge sprang och stressade henne i hagen och gnäggade) och så vill vi också lära oss vägar m.m innan vi sitter upp. 

Men vi red ut igår vilken inte gick så bra. vi skulle rida genom en gammal hage för att ta oss til ridvägarna men för att komma in i hagen skulle man ner för en nerförsbacke där hon halkade till och blev rädd och började hoppa (inte bocka utan hoppade upp och ner ) så jag studsade av och landade inte så mjukt.. Så nu har jag "skadat" ryggen och måste vila och inte rida idag eller imorgon.

Vi gick då resten av den uteritten (ca 2 timmar gick vi) satt upp och skrittade lite men hon blev så stressad och skulle nosa och brunsta, nosa och brunsta hela tiden..

[nevamisse]
2018-05-25 10:10
#12

#11 Ajdå, hoppas du återhämtar dig snart.

Bättre att promenera, longera eller tömköra tills hästen känner sig mer hemma och ni lärt er några ridvägar.

Travis D
2018-05-25 10:48
#13

#12 jadå det ska nog bli bra med ryggen snart jag missade en stor sten med ca 1 meter det var tur annars hade jag nog haft ännu mer ont 😃

Vi ska åka ut dit imorgon (mamma åker ut idag men jag har klass disco så jag kan inte följa med) så imorgon ska vi nog ta en promenad :)

Annons:
Lona
2018-05-25 11:05
#14

Se över foderstaten även när det gäller kraftfoder mm! Havre och (söt) betfor är exempel på foder som går rakt upp i skallen på en del hästar. Även en del tillskott kan ge onödig energi. B-vitamin har ofta tillsatt socker vilket är idiotiskt. På en del hästar kan munkpeppar hjälpa mot överdriven brunst. Det har funkat bäst på våra valackar när de varit hingstiga men kan även ha effekt på ston.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-05-25 11:13
#15

#14 dom får inget kraftfoder

Endast en blandning mellan kraft (hon är lös i magen) och mineralgodis men det är liksom efter ridpasset då hon oftast redan är trött. Och så får Nysve nypon pulver. Från vilken affär köper du munkpeppar? Hittade några olika men vet inte vilken som är bäst liksom

Stallmima
2018-05-26 18:04
#16

#15  Här kan du beställa munkpeppar, garanterat supertoppen ställe  😃

http://www.alyose.se/search.php?keyword=Munkpeppar

Travis D
2018-05-26 18:35
#17

#15 Tack! 😂

Upp till toppen
Annons: