Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1248 ggr
Agnes.stoltzz
2018-05-22 18:12

Pessoabett?

Heej! Min medryttarponny blir stark när man rider ut på henne, knappt så man får stopp i galoppen. Ska jag prova köra med pessoabett (stav) på henne?

Annons:
Gronstedt
2018-05-22 18:22
#1

Nej. Det går inte att stoppa en stark häst med det utan att orsaka obehag/smärta, och det kan till och med hända att hon blir värre. Träna balans, lyhördhet och eftergift och lär in One Rein Stop i stället.

powerade
2018-05-22 19:46
#2

Enda gången det är ok enligt mig att betala upp är att förfina hjälperna och kontakten men det kräver en grund. Bara träna som #1 säger

Agnes.stoltzz
2018-05-22 22:01
#3

#1 #2 okej då gör kör jag med det vanliga. Men vad tycker ni jag ska göra när hon blir stark och bara drar iväg?

tiger tok
2018-05-22 22:32
#4

Rid in i skogen, gör volter, slalom, halter, gå över träd, se till att hon är sysselsatt, ni kanske inte måste galoppera när ni rider ut?

Agnes.stoltzz
2018-05-22 22:49
#5

#4 men jag vill kunna göra det och hoppa utan att hon drar iväg :/

Agnes.stoltzz
2018-05-22 22:50
#6

Om jag sätter nackstycket i den vanliga ringen o sen tygel på andra ringen, blir det svagare då? Men fortfarande starkt? Tänkte om jag skulle prova dey imorgon, men ver intr

Annons:
powerade
2018-05-22 23:04
#7

Rid lugnt och träna från t.ex skritt. Stanna gå sakta öka lyssna och gå sakta o.s.v sen kan man ta trav och göra samma sak och växla olika fart. Galoppera endast bortåt och kanske längre sträckor så hästen blir lite trött sen försöka göra övergångar även där. Vissa hästarär svåra. Men oftast hittar man något och man kan behöva bråka lite. Vissa är även snällare på bettlöst men då ska man inte vara så rädd om dom skulle dra iväg :/ Min drar iväg i galoppen hemmåt vilket resulterar i att vi antingen bråkar i skritt eller lugn trav hemmåt.

Lona
2018-05-22 23:05
#8

Ett lite hårt svar men helt ärligt; om hon drar iväg när du galopperar och hoppar så klarar du inte riktigt av henne i de gångarterna än. Jobba vidare i skritt och trav, träna på lyhördhet och samspel. Eftersom du är medryttare så prata med ägaren, hon kanske kan hjälpa dig? Tex låna en annan häst i stallet så att ni kan rida ut ihop och hon kan coacha dig direkt? Byt aldrig bett eller annan utrustning utan att ha frågat ägaren.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vrilen
2018-05-22 23:46
#9

Att betsla upp löser inte dina problem. Du gömmer dom bara med att ge din häst smärta så den blir tvingad till att lyssna på dig för att bli av med smärtan.

Agnes.stoltzz
2018-05-23 07:15
#10

#9 så pessoabett gör ont? Försökt läst på men hittat olika, men skadar kör hag såklart inte med det.

Agnes.stoltzz
2018-05-23 07:17
#11

#8 Det är bara ute i skogen hon blir så, och jag har försökt massor med övergångar men så fort jag fattar galopp blir hon stark. Har ni tips på hur jag ska göra i galoppen när hon blir så?

Agnes.stoltzz
2018-05-23 11:44
#12

Tack för svaret allihopa! Vi ska träna one rein stop o ha en liten stoppkloss med oss ut i början:D

Rafflan
2018-05-23 21:40
#13

Pesso är ett dåligt bett som orsakar skada och smärta i munnen, använd inte det.
Behöver du starkare bett är kimbelwick och pelham med delta okej bett, dock ska dem då användas ihop med att du rider för tränare och lär dig kontrollera hästen så att du tids nog kan rida på ett mjukare bett igen.

Annons:
Fuanteina
2018-05-25 07:54
#14

Det finns väldigt få tillfällen då jag anser att bett är nödvändigt, men det är min åsikt och jag är överlag emot bett. Ibland beror problemen på bettet eftersom bett är ett fantastiskt redskap för att skapa smärta om man inte kan använda det korrekt. I alla fall, istället för att dra och rycka i tyglarna för att stanna henne kan du sätta dig ner i sadeln, tungt. Försök göra volter så hon tvingas sakta ner och beröm. Jag vill också nämna att jag inte anklagar dig för att göra fel eller vara en dålig ryttare, jag har ju inte sett dig rida. Jag utgår bara ifrån hur många ryttare gör. Så nej, att byta bett är nog inte lösningen.

Agnes.stoltzz
2018-05-25 17:35
#15

#14 jo jag gillar inte heller bett så mycket 🤔 Men jag kommer hålla mig undan från skogen ett tag för just nu tycker jah det bara är läskigt

hallonet_
2018-05-25 22:53
#16

#15 Jag gillar inte bett så mycket? Och ändå vill du testa ett av de värsta? Rekommenderar INTE pessoa, ifall du verkligen känner att du behöver betsla upp, hellre som sagt tex pelham eller kimblewixk. Att betsla upp kommer aldrig att lösa problemet, utan bara dölja det.

Rafflan
2018-05-26 00:48
#17

#15 det kan vara bra att betsla upp ur säkerhets synpunkt tills du och hästen ridit ihop och tränat så du inte behöver ett starkt bett, då kan man betsla ner igen :)

Agnes.stoltzz
2018-05-26 19:13
#18

#16 ägaren har sagt att jag ska/borde rida på pesso i skogen då hon blir stark. Aldrig provat det och intr så påläst tills nu då jag kan mer :)

[nevamisse]
2018-05-26 22:13
#19

#18 Hade jag blivit ombedd att rida med pessoabett skulle jag ha slutat rida den hästen, eller fortsatt med annat bättre bett om jag fick det. Att ge sig ut i skogen med en häst man inte riktigt klarar av och ett uselt bett kan bli väldigt farligt.

Upp till toppen
Annons: