Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 897 ggr
tiger tok
2018-05-20 23:54

Kluven

Jag känner mig så kluven. Jag hjälper en nära vän med sin varmblodiga travare, 4 år. Men jag vet inte vad jag ska tycka eller vad jag känner. För jag har alltid haft och hanterat kallblodiga hästar, och jag har erfarenhet av unghäst också. Men temperaments mässigt är denna häst ny för mig, det kommer och går dumheter och rädslor, som antingen bara försvinner eller håller i sig. Och det kan jag egentligen hantera, men han är så respektlös ibland, och jag har verkligen jobbat med det, och det blir bättre på flera punkter, men ibland faller det, och det händer då att han helt enkelt bara går på en. Men grejen är att om mina hästar gjort så, vilket knappt skett, för de har inte haft samma mentalitet, så får de en rejäl utskällning (tyck vad man vill, men sådant ska mina hästar inte göra), men min vän vill inte hantera honom så (vilket jag självklart respekterar) och jag tycker alltid det är kul att lära om och nytt. Men när jag hanterar denna häst, så blir jag osäker på vad jag är tillåten att göra. För ägaren vill att min säkerhet ska gå först (vilket jag håller med om) och tycker jag ska ha träns under promenader osv, men han är i överlag lugnare i repgrimma/bettlöst, och jag vill inte att min styrka/självsäkerhet ska ligga i ett bett. Och till grejen hör att jag ridit i 10 år, men har på senare ägnat mig mer åt körning och aktivering från marken, så jag måste komma igång igen, men jag vill inte rida in hens häst, när jag inte känner mig igång i ridningen. Och jag har nu fått flera förfrågningar från människor som vill att jag ska rida/hantera/aktivera deras hästar, och jag tror dessa hästar passar mig bättre. Men pga olika privata omständigheter kan jag inte hjälpa med alla hästar samtidigt, och jag funderar på om jag ska sluta ta hand om min väns häst? Men jag är så rädd att min vän ska bli sårad, för hen tar saker mycket personligt. För jag känner att hennes häst inte är optimal för mig just nu, men kan bli det i framtiden. Men då vill jag inte ha sårat min vän så att hon ska sluta vilja ta hjälp av mig, usch vad själviskt det låter.. men ni kanske förstår? Vad tycker ni? Hur hade ni gjort?

Annons:
Rafflan
2018-05-21 01:36
#1

Ridning ska vara kul, tror du att du kan ha roliga och njuta mer med en annan häst så rid och träna den istället, din kompis borde inte ta det personligen :)

Zadeira
2018-05-21 12:08
#2

Jag tänker som såhär, din kompis är också hästmänniska och vet troligen att man passar bättre eller sämre med olika hästar och olika sätt att hantera dem. Jag tror inte hon blir sur om du enkelt och trevligt förklarar att du känner att du skulle utvecklas mer om du hade en annan häst att arbeta med istället som passar dig bättre.

Tyst
2018-05-22 13:58
#3

Jag hade definitivt förklarat det jag känner för min vän. Förklara ungefär som du säger här, jag tycker det förklarar superbra varför du inte skulle vilja fortsätta med din väns häst.

Upp till toppen
Annons: