Annons:
Etikettövrigt
Läst 8129 ggr
Kirnzy
5/20/18, 6:54 PM

Hästsko storlek

Detta kanske är en lite konstig fråga men jag skulle väldigt gärna vilja ha svar. Har en hästsko som är 12cm rakt över (kan inget om riktiga sätt att nämna storlekar) och undrar om någon vet vilken ras den storleken passar till? Gotlandsruss eller islandshäst (båda normalstora)? Är det alldeles för stort för Gotlandsruss eller kan de ha den storleken?

Annons:
Travis D
5/20/18, 7:16 PM
#1

Det beror väl på häst till häst. Men hovslagaren brukar fixa med storlekar sen så måste man ju forma den efter hästen.

Det kan ju vara en connemara eller en haflinger. Eller en liten tinker det beror helt häst till häst vilken storlek dom har på skor.

Kirnzy
5/20/18, 7:33 PM
#2

#1 Nu är jag dock inte ett dugg intresserad av connemara, haflinger eller tinker, så helt onödigt att blanda in det. Är inte heller intresserad av att storleken anpassas, eftersom jag frågar om just en sko på 12cm. Om du inte vet hur stora skor en normalstor islandshäst eller ett normalstort gotlandsruss brukar ha så behöver du inte svara :)

Travis D
5/20/18, 7:52 PM
#3

#1 du behöver inte vara oartig.

om du frågar får du svar.

Du frågar om dom kan ha det och vissa kan andra inte. Det beror på hov storlek från häst till häst.

Jag blandade in dom för att du ska förstår att det spelar ingen roll vad för ras det är utan hov storlek. Spelar ingen roll om du är intresserad eller inte. Hur stort är en normal stor häst hov enligt dig? Om det enligt dig är 12 cm så kan dom ha det. Det spelar ingen roll hur stora hästarna är i mank höjd :)

powerade
5/21/18, 6:42 AM
#4

Tror inte så långa vet om cm utan lättare om man vet storleken. Det är väldigt stor skillnad på häst till häst även om det är samma ras. Och 12 cm rätt över någonstans eller om man följer rundningen på skon?

Kirnzy
5/21/18, 7:31 AM
#5

#4 Diametern är 11-12 cm. Har tyvärr ingen aning om vilken storlek det är eller hur jag tar reda på det..

Kirnzy
5/24/18, 4:34 PM
#6

Ingen som har en ungefärlig uppfattning om hur stora gotlandsrusshovar brukar vara?

Annons:
Gronstedt
5/24/18, 4:57 PM
#7

Någonstans mellan 7 och 12 cm för bakfötter och mellan 8 och 15 för framfötter,  +/- några cm. 

Storlekar hittar du lätt på nätet, till exempel här:  https://www.farming.se/pdf/Katalog_Hovslageri.pdf

Kirnzy
5/24/18, 5:16 PM
#8

#7 Tack så mycket! Kan dock inte alls hålla med om att man hittar det lätt. Har sökt på allt möjligt jag kan komma på i flera veckor nu och får inte upp info någonstans om Gotlandsruss eller islandshäst, får endast upp om mycket större raser. Hittar inte heller någon information som jag förstår mig på på den sidan du länkade till..

Gronstedt
5/24/18, 5:29 PM
#9

#8: Jag skrev "hästsko storlek" i sökrutan och fick massor av träffar. På sidan 2 i PDF:en finns tabeller över mått på olika skor och vilka storlekar det motsvarar.

Om det inte går att hitta vilken skostorlek en viss ras har, är det förmodligen för att det är som att ställa frågan Hur mycket kostar en brun häst?

Upp till toppen
Annons: