Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2818 ggr
TheaV
2018-05-19 00:07

Barbacka med schabrak

Hej! Om man vill ha ett schabrak emellan när man rider barbacka, räcker det att använda en täckesgjord för att hålla fast det då eller kommer man bara glida runt? Vore skönt att kunna rida barbacka utan att bli blöt och/eller hårig av hästen :)

Annons:
powerade
2018-05-19 00:15
#1

Brukar ha en resårgjort (antar att det är en täckesgjord?) Kan glida någon cm åt sidan vid uppsittning men annars tycker jag inte det är någon märkbar skillnad! Superskönt när dom fäller oså

Travis D
2018-05-19 00:16
#2

Jag skulle då tagit en barbacka gjord om jag var du :) Då kan man klämma fast ett schabrak :) Har ingen aning om en täckesgjord fungerar, jag undrar då om man hittar en tillräckligt lång för att den ska gå runt hästen?

TheaV
2018-05-19 02:46
#3

#1 Ah jo jag antar att resorgjord är samma :) Åh vad skönt, då ska jag ta och införskaffa det snarast möjligt. Rider nästan alltid barbacka på min medryttarhäst men börjar tröttna på att mina byxor alltid antingen blir dammiga, håriga, blöta eller nedsvettade (av hästen dvs haha). Tack för svaret! #2 Tack för svaret! Barbackagjord är min reservplan, lägger hellre 50kr på en täckesgjord om det nu fungerar än flera hundra på en barbackagjord :) Det brukar väl gå att justera längden på dem?

TheaV
2018-05-19 02:46
#4
tiger tok
2018-05-19 08:40
#5

Om du har en tömkörnings gjord funkar det också!

[134643]
2018-05-19 14:24
#6

Jag brukar använda resorsgjord. Lägg schabraket lite längre fram än du brukar, om det glider lite så glider det ofta bakåt :)

Annons:
Vikan
2018-05-19 15:03
#7

Man kan glida en del, uppfattar att man glider en del på lite rundare hästar med täckesgjord. Longeringsgjordar funkar annars utmärkt!

Travis D
2018-05-19 18:32
#8

#3 är inte säker kanske kan man det?

Cecilia.S
2018-05-20 07:53
#9

Täckesgjordar/resorgjordar går att länga och korta mycket. Däremot uppfattar jag schabraket glida runt mycket med en sådan, framför allt bakåt. I skritt bör det fungera alldeles utmärkt men om du ska rida på ordentligt eller jobba upp ryggen på hästen så rekommenderar jag longeringsgjord istället :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Maleficum
2018-05-20 11:26
#10

#9 Är det själva gjorden som också glider eller bara schabraket? Tänkte om man annars kunde "sätta fast" schabraket i gjorden om det ligger bättre då eller det kanske inte spelar roll. (Bara en tanke som slog mig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

powerade
2018-05-20 11:53
#11

Jag sätter gjorden i hålen för sadelgjorden. Rider du bara barbacka kan du ju också glida så jag tycker inte det är någon som helst skillnad men då sitter jag relativt still på ryggen

Cecilia.S
2018-05-20 12:37
#12

#10 Jag har testat att fästa schabraket i gjorden med kardborrebanden och ”hålen” för sadelgjorden, men då dras hela gjorden med tyvärr. Från min sida har det varit mycket önsketänkande, det hade varit så praktiskt och skönt om det runkade med longeringsgjord! :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

TheaV
2018-05-20 15:37
#13

Tack för svaren allihopa! <3

En longeringsgjord skaver inte mot mina ben då? Det är egentligen det jag varit rädd för, vill ha så lite extra som möjligt. Men om det glider med en täckesgjord antar jag att longeringsgjord är bästa alternativet. Jag rider mest ut så så mycket arbete blir det väl egentligen inte men vill kunna rida i alla gångarter utan problem :)

Annons:
Cecilia.S
2018-05-21 09:35
#14

#13 Om jag vore du så skulle jag testa att rida med en täckesgjord först, om du redan har en sådan. Hur mycket schabraket glider beror nästan helt på hästen: hur den är musklad, formad, hur mycket den arbetar med ryggen och hur gångarterna ser ut m.m. Din ridning spelar också roll, en del rider mer med säte än andra och då kan det röra sig mer, osv. För mig har det inte fungerat med täckesgjord men det kanske gör det för dig. I annat fall får du kanske se över en longeringsgjord istället, men då har du i alla fall testat med det billigare alternativt först🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

shia
2018-05-21 22:03
#15

exakt denna tråd jag letade efter!!! men om vi säg man har ett schabrak, padd å sen en "gjord man har runt montésadel" borde väl funka? hittar ingen bra bild, men tänk typ en nosrem som du drar runt sadeln/hästens mage(som täckes gjord fast med en stropp å en del spänne, så man kan dra åt den

Tyst
2018-05-22 13:40
#16

Jag har testat både tömkörningsgjord och täckesgjord. Jag upplevde inte att tömkörningsgjorden skavde men då var det en väldigt nätt version. Täckesgjorden gjorde att schabraket gled lite men inte jättemycket.

Tyckte även det var stora skillnad på vilket schabrak jag använde, vissa gled mer på hästen än andra.

shia
2018-05-22 16:24
#17

Testade idag med tömkörnings/longergjotd då jag fann en på vinden å satte den på schabraket samt fästw stigbyglar i gjorden:) vart helt okej så ska ha det på träningen ikväll får vi se, om man blir utskrattad eller ej XD

Tyst
2018-05-23 08:25
#18

#17 Tänk på att när du sätter stigbyglar på en tömörningsgjord koncentreras all din vikt på en väldigt liten punkt på hästens manke. Till skillnad från en sadel som ju fördelar trycket över ett mycket större område.

Det kan leda till rätt mycket smärta för hästen. Jämför att bära riktigt tunga varor i en plastpåse med tunna handtag och att bära samma vikt med en bättre påse med breda mjuka handtag.

Så - jag rekommenderar inte stigbyglar på gjord - men du får så klart göra precis som du vill🙂

shia
2018-05-23 18:56
#19

#18 kom att tänka det på kvällen, samt att min balans inte vart så superbra, och då han fortfarande var spänd vid ryggen så avstod vi från träningen, å tog lite övningar från marken istället, longera å myste på å masserade sedan. Så tänk göra övningar från marken tills vi provat ut en bra sadel/fixat till den här så den passar. Tror ändå dwt kan vara bra för honom att även mentalt "få vila". enda som känns "surt" är att vi nog inte kommer hinna rixa galoppen innan tävlingen i mitten. På juni, då jag inte vill stresslära honom :p, men kommer ju fler tävlingar.

Tyst
2018-05-24 08:31
#20

#18 Bra tänkt! Vad är det i galoppen du ska fixa? Kan man göra det från marken så länge kanske?

Annons:
shia
2018-05-24 19:27
#21

Ja, lära han galopp XD eller alltså, har är väldigt lättlärd, bra muskler, (ser ut som bodbuilder, nejmen han är väldigt musklad(blir aldrig trött, drömdistans i travlopp vore 6 km för honom….) 

galopperade två ggr i vår/vintras(första gången i skogen sen i skogen plus ridbana) men sen vart han ofc skadad en vecka…. å sen har det varit dåligt underlag/lite motgångar. 

sen för två veckor sedan börja jag testa galoppen igen, och det gick superbra, och galopperade veckan efter 3 dagar på honom. (var ledig från skolan) och fattade då galopp på volt och tog typ efter ett steg. i "hopphästgalopp" om man säg så. Han har väldigt fin galopp, men han blir ganska pigg efteråt samt måste sitta ned i galoppen(rider lätt/står upp nu) 

var sedan på dressyrträningen förra tisdagen och gick väldigt bra så vi skulle pröva galopp nästa gång, men i söndags när jag satt upp kändes han inte als som han skulle, och vi misstänk då det är sadeln…

tävlingen jag tänkte på var den 16 juni, men då vi måste fixa sadeln går massa dagar bort, å tänkte rida honom nu i veckan nrä jag hade praktik… sen ska han tävla nästa helg också i trav så går bort då också… samt lär vie j hunnit fixa sadel till tisdag så missar en till träning..

skulle gärna vilja kunna jobba han från marken i galopp men vet ej hur :/ gick inte longera igår då han inte ville gå ut från mig/förstod inte. så körde bara lite roliga övningar å lärde honom buga(asså typ sjukt, öva igår, idag behövde jag bara peta på benet å hålla handen under magen så buga han XD (lättlärd)

funkar det att öva galopp om man tömkör?(min syrra är duktig på det) men problemet är att han endast kan galoppskänkeln…. enda jag säg när jag rider honom är bra. (om jag inte småpratar då) så smackar aldrig när jag rid(han förstår typ på tanke) å enda gången man smackar åt han är när man kör å då ska han bara trava. XP, 

jaja, får satsa på tävlingen sista juni ist. har ju sommarlov då så kan rida honom oftare då.

shia
2018-05-24 19:28
#22

han är iaf bra i ryggen nu, inte stel eller spänd(han har fått stå på skaken 2 tim varje dag i veckan + masserat :)

tiger tok
2018-05-24 21:36
#23

Självklart kan ni öva galopp i tömkörning!

shia
2018-05-24 22:43
#24

åhå! perfekt, hittat lite grejor på vinden(städat den idag samt smort en del, vr typ 8 selar, 2 påsar med ridsaker med allt ifrån ny hoppgjord för 1000 kr till massa kosntiga hjälptylgar jag inte har ngn aning om, till remselar å över 40 par tömmar!!) sånhär gjord osv,

TheaV
2018-05-25 04:05
#25

#14 Ska testa det, rider mycket med sätet men skadar ju inte att testa. Såvida jag inte ramlar av haha men förhoppningsvis hinner jag väl märka det innan dess. Annars fortsätter jag nog rida utan något alls, för snål för att köpa något mer när det egentligen bara är för att jag ska slippa smutsa ner mig :P

Upp till toppen
Annons: