Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1007 ggr
shia
2018-05-16 21:44

Hur ladda upp inför ridtävöing??

Hej, ja nu är det planerat, dressyrtävling vecka 24 :) min å min passis första riktiga(varit med pp pay and ride i höstas) men undrar hur man ställer iordning inför??? Brukar ni tröna på annat sätt eller? Är som bara van inför travtävlingar, de bruka då tränas hårt innan men sen lugnt några dagar innan. Å istället då få massage, stå på skaken, osv. Inför pay and riden körde vi honom 5-6 km på morgonen. Så tänk typ liknande inför tävlingen, men bör hästen vila dagen innan eller longeras eller??? Självklart gör man på olika sätt men hur brukar ni göra?? Å hur håller ni nerverna i styr på tävlingen XD på ridskoletävlingar går det bra, det är liksom inte pår riktigt i mina ögon å varit med på 50 sånna (tävlat i dem sen jag var 8) å vet då hur allting exakt går till, men på pay and riden i höstas skakade jag typ av nervositet, jag skämtar inte. Vill liksom inte smitta av mig på hästen. Samtidigt som på pay and riden(var hans andra gång i ridhus) så var han trots min nervositet. Kolugn. Stod å sov innan å när vi kom in på dressyrbanan, han växte typ 5 dm å lekte kung, å dansade fram å verkade ha sånt självförtroende när man kollar på videon! Som han typ här kommer jag och jag vet kag är bäst, tack för applåderna å stylar aå mkt han kan. Så hoppas han tyck han är kung även på riktig dressyrtävling, men det var typ som han gjort det där tusen gånger innan, eller så var jag gör nervös så han kändes sig mäktig så eller. XD

Annons:
Cecilia.S
2018-05-21 09:57
#1

Så roligt med dressyrtävling! 🙂

När jag ska iväg och tävla på en helgdag så brukar jag alltid vara noggrann med hur jag lägger upp hästens träning under veckan. Jag ser alltid till att hästen får en vilodag och någon dag i skogen. Ridbanan undviker jag gärna och framför allt hoppning avstår jag från den vecka som jag ska dressyrtävla. Precis innan tävlingsdagen så brukar jag inte låta hästen stå och vila upp sig i hagen, utan snarare göra den ordentligt lösgjord under ett lugnt jogging-pass. Ungefär såhär brukar upplägget för en vecka med dressyrtävling se ut för mig (låt säga att tävlingen är på en Lördag, t.ex.):

Måndag: Vila alternativt arbete från marken
Tisdag: Dressyr
Onsdag: Skogstur/uteritt på ca 1 timme
Torsdag: Vila
Fredag: Lösgjordhetsövningar och jogging, mycket beröm
Lördag: Dressyrtävling
Söndag: Promenad eller skrittur i skogen

Veckans viktigaste pass är nog det som jag kör dagen innan tävling, Lösgjordhetsövningar och jogging. Jag vill få hästen mjuk i sidorna inför morgondagens tävling, hitta en fin framåtbjudning och få den mjuk för handen. Den ska acceptera bettet och gå avslappnat, söka sig neråt och framåt men samtidigt vara formbar. Det här brukar jag få fram genom att hela tiden vägleda hästen framåt, den ska vara pigg för skänkeln och jag ska inte behöva använda den mer än vad som är nödvändigt. För att få hästen lösgjord så ställer jag den i sidorna, varvar det med att flytta den för skänkeln och hela tiden med en varierad form. Jag ska få till den där snygga tävlingsformen då hästen jobbar aktivt med ben och rygg, trampar in under sig och är rund och avslappnad. Men framför allt så ska jag sedan länga tygeln och jobba hästen i en låg form där hästen ska söka sig neråt och framåt, trampa på med samma tryck som tidigare. Jag fortsätter korta och länga på tygeln genom hela passet och i alla gångarter för att den ska acceptera bettet och söka sig fram och ner med ett bra schvung och tryck i steget. 

Ridpasset avslutas med en lugn skrittur i skogen och jag ska hela tiden, både på banan och i skogen, vara noggrann med att berömma hästen med både klappar och rösten. Ge lång tygel och skrittpausa ibland och klappa om den ordentligt, det fungerar också som beröm. 

Hela passet som jag rider igenom dagen innan tävling ska alltså vara kort och enkelt. Det går ut på att hästen ska tycka att det känns lätt och kul, så att vi får en bra känsla och bygger upp positivitet inför morgondagens tävling. Det funkar alltid ruskigt bra för mig, allt blir så mycket roligare då! 😊 På så sätt är det även lättare att inte sätta lika stor press på sig själv: tävling ska inte alltid gå ut på resultat, det är enbart en chans att ha kul med hästen och få utmana sig själv. Du tävlar inte mot någon annan, bara dig själv. Försök förbättra dina tidigare resultat men glöm inte att första tävlingen aldrig kan mätas med dina senaste pay and rides! Det här är något nytt och kan därför inte jämföras med någonting annat.

Ha så kul och lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

eeriksson65
2018-05-21 10:06
#2

Håller med om att man ska göra lösjordshetsövningar dagen innan en dressyr tävling, men se till att du har fått en bra dressyr träning några dagar innan som #1 sa också. 

Det med att du är nervös inför tävlingen är man alltid! Jag kan hålla med om att man kan skaka av nervösitet men oftast brukar jag känna mig mycket bättre när jag sitter på hästen och rider fram hen. Även fast man har sitt mindset på att man inte ska försöka tänka på att man tävlar med någon eller att man vet att tävlingen ska bara gå ut på att träna kan man inte låta bli att vara nervös ändå, eller hur? Jag tror det är bara att träna på att gå på tävlingar och ju mer tävlingar du går på ju enklare kommer det att bli att kontrollera nervösiteten!

❤️

shia
2018-05-21 22:00
#3

tack för svaren!! just nu verkar det dock som att sadeln ej passar honom då han varit stark och inte så sammarbetsvillig senaste 2 veckorna, (han är inte den som visar om han har ont) men i söndags så funkade det inte alls och bad min syrra(som kan massera osv) känna igenom honom och är mest troligt sadeln som sitt fel, att han byggt muskler osv så den ej passar längre. 

Så en vi kän som är sadelutprovare ska vi höra om hon kan komma så fort som möjligt!!( då det snart är tävlingen och vill inte missa för många ridlektioner med honom) 

tänker testa imorn med en padd under om det blir bättre, då det vart bra på en annan häst med den sadeln. Men funderar på att (för att kunna rida tillfälligt tills det är fixat) ta ett schabrak, fårskinnspadden på den samt sedan en gjord runt det hela å rida "barbacka". (gjorden är en man har på montésadeln, på den har jag en "vanligt " syntetstrech gjord, men då det bara är en strop har jag en til på det som man har att köra runt sadeln och spänna (dålig på förklara men tänk typ en nosrem runt sadeln) 

om inte det funkar.

vi har inte tillgång till ridväger i skogen nu(varit några veckor då tjälen släppte  de vart hål på vissa ställen, var "regn å slask" period då man inte våga ge sig ut pga hål, de fixa den men nu har/håller de på å avverkar osv…. ) så blivit ridbanan nu några veckor… (men rider dock bara honom 2 ggr i veckan en i ridhus å en på ridbanan) men kan nu rida på 1 km raksträcka fram å tbx :P fast han är dock den som föredrar dressyrbanan…. 

veckan tävlingen är har vi massa skolavslutningar å ridskolegrejs osv, så kommer endast kunna rida han dagen innan/2 dagar innan så tänkte typ rida han lätt dressyrpass torsdagen, massera honom å låta han stå på skaken, å sen på torsdagen jogga honom runt berget(om det går rida i skogen då) å lite kort på ridbanan, bada honom sen på lördagen köra honom ett tag innan vi far bort på tävlingen.

Upp till toppen
Annons: