Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 776 ggr
Travis D
2018-05-16 17:21

Flytten och lastningen

Hej!
I helgen byter vi stall och jag undrar vad man ska tänka på när man flyttar att ha på hästen?

Till Nysve har vi: Läder grimma, transport skydd (4 st, 2 fram + 2 bak) 

Till Kakan har vi: läder grimma.

Ska vi köpa transport skydd? Eller går det bra med endast grimma till kakan eller ska vi sticka till hööks och handla transport skydd? Är svans skydd, täcke och sånt nödvändigt vid flytt? Vi flyttar dom inte så långt det tar ca 30 minuter mellan gårdarna. Vad tycker ni?

Annons:
Gronstedt
2018-05-16 17:37
#1

Täcke behövs knappast när det är varmt. Om hästen är skodd och står oroligt i transporten kan skydd behövas, men det räcker för det mesta med boots och benskydd. Är den barfota eller brukar stå lugnt är det inte nödvändigt med transportskydd. Svansskydd är mest för människan, hästen lider inte av att svansen blir tillrufsad.

Om hästen inte är van vid transportskydd kan de till och med vara en stressfaktor.

Stallmima
2018-05-16 18:02
#2

Billigaste transportskydden är benpaddar och fleecelindor, om du vill linda svansen kan du använda en billig linda från tex. apoteket (sån man använder när man stukat sig tex)  täcke och sånt är onödigt i värmen

Travis D
2018-05-16 18:16
#3

#1 båda två är skodda fram och bak (utan broddar dock såklart) Vet inte om Kakan hade det när hon kom till oss då mamma överraskade mig med henne i hagen medans Nysve kom med full utrustning och vi fick med alla transport saker till honom. Vet att Nysve står helt lugnt i transporten och äter nöjt. Vet som sagt inget om Kakan när det kommer till transport.

#2 är det nödvändigt att köpa transport skydd eller är det "onödigt" / inte nödvändigt?

Stallmima
2018-05-16 18:24
#4

Eftersom hästen är skodd skulle jag ha transportskydd, så ja nödvändigt (det går ju alltid att använda fler gånger)

Travis D
2018-05-16 18:37
#5

#4 ska man ha på alla 4 hovar eller bara på fram? Vad har dom för funktion? Kan man använda vanliga benskydd?

Gronstedt
2018-05-16 19:36
#6

Den största risken är att hästen trampar sig på krona/ballar, det skyddar inte benskydd mot. Boots skyddar bättre.

Annons:
Stallmima
2018-05-16 20:04
#7

På alla fyra lindar jag, man kan linda ner över karlederna och lite över hoven (halva ungefär)  hittar tyvärr inga bilder så jag kan visa

Travis D
2018-05-16 20:33
#8

#7 använder du benlindor? Fungerar det lika bra?

Stallmima
2018-05-16 21:23
#9

#8 Ja det skulle nog funka, bara du inte lindar så hårt och att du har underlägg först

shia
2018-05-16 21:32
#10

Tips. Ta med en eller två extra grimmor(lärde mig det igår, när vi skulle lasta ur så lyckades han på något vis kila fast grimman i spärren till meölanväggen (brukar ej åka transport utan bil) efter jag knäppt lös han å när han då skulle backa söet han sänder grimman så den gled av å han var lös, fick typ panik mem han backade ur lugnt å väl ite började han gå som när vi bruka gå när vi lastat av, pappa gick å höll honom som i en kram å då stanna han, så fick tränsa honom å så fick pappa fara efter en annan grimma sen när träningen börjat.)

Travis D
2018-05-16 21:42
#11

#10 då får vi åka och köpa grimma åk Kakis för hon har haft sönder 1 grimma (sin extra grimma) och 3 grimskaft förra veckan Efter att hela tiden trampat på grimskaften ryckt upp huvudet och pajjat grimma + grimskaft xD

shia
2018-05-16 21:47
#12

#11 haha, kan säga jag skadade mig mkt i transporten Xd när jag klev in slog jag huvudet i dörren å skrapa framsidan av smalbenet mot kanten, fick superont, å sen trampa han på min fot(ovanför stålhättan) å tryckte mitt ben mot väggen när han backa ur XD min klass skratta åt mig när jag sa det på gympan(kunde ej springa) å tom idrottsläran som blir sur nör man ej är med höll på dö i skratt XD

Travis D
2018-05-16 21:49
#13

#12 oj hahah

När vi lastade av Nysve när vi kommit till Morsta (där vi står nu) så slog han upp dörren på mig och klämde min arm och trampade över mig. Helt oberörd och nöjd gick han lugnt ut jag fick fläsk läpp och blåtyra och han bara stirrade på mig i typ 2 veckor och typ tänkte "vad är fel på hennes ansikte" hahah

Annons:
Travis D
2018-05-16 21:55
#14

Kanske inte spelar någon roll men transporten mellan Morsta och gillberga är ca 10 km så inte jätte långt mellan 15 och 30 min.

Lona
2018-05-16 21:58
#15

Har man inte erfarenhet av att linda hästben så kan det göra lika mycket skada som nytta. Lindar man för hårt så stasar det vilket gör ont och kan orsaka skador. Lindar man för löst så är det lätt att lindorna hasar ner eller går upp vilket gör att hästen kan trassla in sig och skada sig på det viset. Den kan dessutom få panik vilket kan sluta riktigt illa. TS, om ni har vanliga boots så kan ni som sagt sätta på dem, de skyddar mot de vanligaste skadorna. Tänker ni så småningom åka ut på träning och tävling så kan det vara lika bra att investera i ordentliga transportskydd direkt. Men skulle Nysves kunna passa Kakan också? Det är sällan kan får köra två hästar samtidigt på vanligt B-körkort, så jag tänkte om ni ändå måste åka två gånger? (Om ni inte har en förare med B-96 el BE-behörighet.) Tänk på att använda handskar när ni lastar, om hästen slänger sig så bränner man lätt sönder händerna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-05-16 22:04
#16

#15 Vi ska till stallet imorgon då kan vi kolla om dom passar på båda det rode dom gör då kakan också har storlek full 😃

Vi har inga vanliga boots, vi har bara transportskydd och ett par vinröda benlindor (typ 100 år gamla och slitna hahah) 
Stallchefen i stallet dom ska till kommer köra över hästarna då åker dom en och en (Kakan först hade vi tänkt sedan Nysve) Ska tänka på att använda Handskar vill ju inte bränna mig hahah det gör så ont 🤦‍♂️

Vi ska nog ta och köpa ett par transportskydd om dom inte passar kakan (men det borde dom)vi planerar ju att komma ut på någon Pay & Ride / Lc:1

Upp till toppen
Annons: