Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1037 ggr
Herveaux
5/14/18, 8:43 PM

Bonda med föl?

Hästgården jag arbetstränar på har precis fått tillökning i form av ett bedårande litet hingstföl. Han kom i helgen så är en riktig färsking. ❤️
Lillen och hans stolta mor står nu i en box tills det är dags att börja utforska omvärlden utanför. 

Hur kan jag få lite kontakt med lillkillen?
Han är väldigt blyg, vilket är helt förståeligt såklart när allt är nytt och läskigt.

Jag var in och hälsade på idag och han kom iaf fram och nosade lite försiktigt på min utsträckta hand medans jag hade fokus på att klia stoet. 
Kom jag för nära så tultade han iväg och gömda sig bakom mamma. 

Ska givetvis fråga stallägaren om råd också.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Caf_Roy
5/14/18, 9:00 PM
#1

Kommer du åt så prova att klia honom på rumpan. Det brukar vara det bästa föl vet!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Zadeira
5/14/18, 9:02 PM
#2

Jag tänker att spenderar du mycket tid i boxen kommer nog den lille snart bli modig. Ta med en bok och sitt och läs i en hörna, pyssla med mamma-häst osv bara du är i närheten liksom.

Herveaux
5/14/18, 9:27 PM
#3

#1 Det ska jag prova! Hans mor älskar att bli kliad så hoppas det har gått i arv.  

#2 Det ska jag absolut göra! I denna hetta tar jag alla ursäkter jag kan för att få hänga i det svala stallet.😛


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
5/14/18, 11:18 PM
#4

Instämmer med både #1 och #2.🙂
Vi hade en liten fölis som var sjuk redan när hon föddes, vi tillbringade nästan all vår tid hos henne i boxen och hon sov i våra knän.❤️ I och för sig så blev hon extremt mycket hanterad ändå eftersom hon behövde hållas varm, få sprutor och tom sondmatas.

Jag praktiserade i ett stall där vi tog in stona med fölen efter betet i slutet på september - då var fölen inte hanterade alls sedan betessläppet i början på maj. Det blev mycket bokläsning i boxarna, först ignorerade jag fölen helt men när de började undersöka mig (var beredd på att det tuggas både här och där!) så fick de lite försiktigt kliande tillbaks. Vi gav dem även lite havre när de kom fram, men de var ju flera månader gamla.
Så småningom började vi med grimma, att borsta med mjuk borste, att hantera dem rent allmänt.
Jag tror helt klart att ju mer man hanterat dem från början på ett bra sätt, desto lättare blir det när de blir äldre, börjar få egen vilja på ett annat sätt och dessutom att man börjar ställa andra krav på dem.
Sen vet jag att TS inte skulle göra det, men jag avråder starkt från att lära föl och unghästar diverse trick som att stegra sig, sparka bakut och så vidare! Kan bli livsfarligt även om det är "gulligt" med ett föl som stegrar sig på kommando.
Träna på vettig hantering istället, att kunna uppföra sig väl i vardagen.

Edit: Och BILDER, för tusan, Herveaux!😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
5/15/18, 7:25 AM
#5

Säger som #3: Var är bilderna?

Första steget för att få kontakt med föl är att ha bra kontakt med mamman. Det som fölis ser att stoet är bekväm med och tycker om blir den också nyfiken på och lugn med. När fölis sett att stoet inte är misstänksamt mot besök i boxen kommer han att bli tryggare och modigare och börja söka kontakt. Föl (som de flesta ungar) är väldigt nyfikna och vill pilla och gärna smaka på allting.

EDIT: Tänk på att vissa grundregler måste gälla från början, som att fölis inte får komma in i din bubbla utan att vara inbjuden. Det gör saken så mycket trevligare när han är en tonårsslyngel på 300 kg.

EDIT IGEN: Jag är inte ett DUGG avundsjuk ...

Herveaux
5/15/18, 8:42 AM
#6

#4 Jotack, tuggande och nafsande har jag blivit van vid.😃
I januari så var det ett 6-mån föl som halkade illa i hagen och fick stå i boxvila. 
Fölis tyckte det var pest men gillade att få sällskap och bli kliad och borstad. 
…som tack fick jag då lite putsning tillbaka men ibland så slant hon och råkade nypa till mig. Vackra blåmärken fick man. 

Helt rätt uppfattning där - här ska det då inte läras in några dumheter!🤓
Även om jag är gröngöling på häst så har min kärlek till stora hundar gett en del sunt förnuft. Tex. så kan det ju vara gulligt att en liten puppy hoppar på folk. Inte lika gulligt när den vuxna versionen på närmare 100kg gör samma sak…
Eller att man inte enbart kan förlita sig på sin egen fysiska styrka för att få djuret att göra som man vill.

#5 När stoet var högdräktigt så hjälpte jag henne med att borsta av den eländiga vinterpälsen vilket var mycket uppskattat. (Vart nästan tagen som gisslan i hagen då hon inte ansåg att jag var klar när jag tyckte det.)
Tog med några bitar morot vid första besöket igår som hon fick tugga på medans jag smidde planer på att kidnappa fölet…😇

Det kommer ett till föl runt midsommar.😛

#4 #5 BILDER KOMMER! Hade faktiskt inte en tanke på att fota igår utan var helt upptagen med att bara ta in vad jag såg för en bedårande liten varelse där i halmen.
I skrivande stund sitter digitalkamerans batteri på laddning. Mobilens a.k.a skördetröskans kamera är helt värdelös.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Herveaux
5/15/18, 6:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Update efter besök nr 2
Fjäskade in mig lite hos stoet med fler morotsbitar och klia på rätta ställena. 
Fick chans att klia lillkillen lite på rumpan medans han diade.
Satt sen med en tidning och hörde hur en liten nosande näsa kom närmare…och närmare… Fick verkligen stålsätta mig för att bara snegla lite försiktigt.
När jag suttit en bra stund så la han sig ner och vilade knappt en meter ifrån mig, snacka om att hjärtat smälte av bara det… 
Nog för att djurbäbisar brukar vara galet söta, men det här är verkligen något i hästväg. Bokstavligen.😃

Efter en dryg timme i boxen gav jag mig, höll på att somna.😴

Att fota katter brukar ju vara ett projekt men jag tror ta mig tusan att fölisar är snäppet svårare. Speciellt när dom delar box med en stor linslus till mor!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gronstedt
5/15/18, 6:22 PM
#8

❤️

Zadeira
5/15/18, 6:59 PM
#9

#7 Men vilken sötnos!

Vixxen
5/15/18, 9:40 PM
#10

Underbar! ❤️ 🤗

Maleficum
5/16/18, 12:45 AM
#11

Vad söt!

När jag hjälpte till lite i ett stall nära vårt landställe så hade dem föl (är ett stuteri) och när jag var där första gången var det ena fölet (hingst) bara en dag gammal och det andra (sto) några dagar gammalt. Och deras temperament var som natt och dag! Stofölet var så kärvänlig och ÄLSKADE verkligen att man klia och gosa med den, stack ut huvudet direkt över boxdörren (när de stod inne), gick utan problem att hantera, nyfiken på människor och vad man gjorde medan hingstfölet var mer reserverad, gilla inte alls kontakt med människor på samma sätt. Var mer avvaktande. Båda stona var lugna och ville gärna gosa (och fölen hade samma pappa) och hade inga problem med hantering av dem.

Var superintressant och skojigt att få följa dem under sommaren! (Nu är dem tre år och har påbörjat sin inridning).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: