Annons:
Etikettbeteende
Läst 1399 ggr
Travis D
2018-05-14 10:44

Ett krossat hjärta...

Hej,

igår flyttade Sigge.. Vi skulle ta ut Karin efter flytten och hon slet sig och sprang runt och letade efter honom, hon gnäggade men det var försent. Han hade redan åkt.. Hon är helt krossad.. Hon gnäggar och nästan gråter..

När hon släpptes ut i nya hagen så mockade vi först 10 över fyllda skottkärror så vi är klar med att få ut en och en halv hösilage bal. Sen jagade Vicke henne och sparkade efter henne så vi sa till stall chefen att ta in honom. (Karin stod i ett hörn och ändå kom den lilla skiten och jagade henne och bet henne och sparkades) Min kompis (som bor på gården) berättade att hon gnäggat hela natten.. Vi sa upp stallplatsen igår och flyttar antagligen denna vecka.

Har ni något tips på hur vi ska "lugna" ner henne? Hon är helt krossad och springer runt så fort vi tar ut henne vill hon hitta honom och jag har typ ingen kontroll över henne för hon bara springer..

Annons:
tiger tok
2018-05-14 12:48
#1

Nu kan jag kanske låta hård, men om min häst försöker bestämma vart den ska genom att springa över mig, så blir jag förbannad på den, så gör man inte. Jag tycker det är normalt att hon undrar var hennes kompis är, men det går över. Och det där med ihopsläpp, det blir bråk, bett och sparkar, dock är det inte så smart av henne att ställa sig i ett hörn.

Caf_Roy
2018-05-14 12:54
#2

Jag håller med #1, att hon får springa runt och vara hysterisk gör det bara värre. Tvinga henne att fokusera på och respektera dig. Hennes kompis som var hennes trygghet är borta så nu behöver du kliva in som hennes trygga flockledare som hon kan ty sig till. Hon behöver att du är hennes fasta punkt som har kommandot och koll på läget för att hon ska kunna känna sig trygg.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
2018-05-14 13:04
#3

Lösa i  hagen gör hästarna upp som de vill, där kan man som människa inte lägga sig i. Det blir bråk och en del bitande och sparkande, oftast i luften, om en hel del springande, men det lugnar ned sig. Man kan undvika en del av det genom att introducera den nya hästen, främst för den som brukar vara ledare i hagen, innan man släpper den lös i flocken, men när den väl är lös måste de får reda ut det själva.

I stall eller box och när det är en människa i änden på grimskaft eller lina så ska hästen fokusera på människan. Begär fokus och arbete de stunderna och låt hästen slippa det helt resten av tiden.

Travis D
2018-05-14 13:17
#4

#3 Hon har träffat ledaren i hagen och dom är väl typ vänner men Vicke är typ lägst i rang precis innan unghästen men han jagar och bits och sparkar mot henne och hon springer liksom och nästan gömmer sig..

#1 tror hon ställde sig i hörnet för att hålla sig undan efter som det i princip bara är 3 "snälla" hästar i den hagen (alltså som inte jagar, bits eller anfaller på andra sett) Det är Nysve, Caramell och unghästen Glirnír. Till och med fölet "mobbade" henne (jagar bort, bits, sparkar)

tiger tok
2018-05-14 13:24
#5

#4 men Vicke vill ju se till att han hamnar över henne i rang, det är hans chans att klättra i rangordningen. Att hon gömmer sig är ju för att hon inte vill vara med och tjafsa, snart märker de andra hästarna det, och ser henne inte som ett hot. Man måste låta naturen ha sin gång, du gör henne en otjänst när du tar ut henne från hagen i detta läge, för då hinner dem inte bli färdiga och Kakan hamnar i samma stressiga situation om och om igen.

Caf_Roy
2018-05-14 14:55
#6

Om ni ändå ska flytta snart ser jag ingen större anledning att utsätta henne för ett stressigt hopsläpp. Kan ni inte låta henne och Nyssve gå själva i en egen hage tills ni flyttar?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Travis D
2018-05-14 15:14
#7

#6 önskar det men vi får inte. Stallchefen vill inte att hästarna går i den hagen som Kakan och Sigge gick i förut då den saknar vindskydd och något sånt och en är för 2 privat hästar en annan är på vila och en går flocken i, en är för en annan lite mer ranghög flock och i en går den fånghästar.

Stallchefen sa det till Sigge därför flyttade dom extra tidigt för Maria som äger Sigge ville verkligen inte ha honom i den hagen så dom flyttade igår kväll..

Caf_Roy
2018-05-14 16:02
#8

Säg till henne att eftersom ni snart ska flytta vill ni inte ta olycksrisken det innebär när hästar släpps ihop i en ny flock och att ni är okej med att dom inte har vindskydd i den andra hagen eftersom det bara är någon vecka.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Travis D
2018-05-14 21:42
#9

#8 såg inte denna förrän nu men ska säga till henne imorgon. Vi ska flytta på lördag senast då vi hittat ett jätte bra stall med världens största lösdrift 😃 Vi flyttar dock till samma stall som Sigge flyttat till så dom kommer nog vara ganska tajta..

Men hon är helt depp.. Hon ser ut som om hon tappat all livslust. Hon står går helt med huvudet nere står helt stilla i boxen och vill varken äta eller dricka, inte äns sitt kraft med äppelsmak.. Hon äter lite då och då men är helt hängig.. Hon har 3 typ 7 cm sår på rumpan som vi antar kommer från Vicke (eftersom han jagat och sparkat efter henne) inga öppna sår utan bara märken (ingen päls där ser ut som skrap sår om ni fattar vad jag menar)

Rafflan
2018-05-15 02:35
#10

#9 har ni tagit temp och annat och kollat så hon inte är sjuk?
Låter inte normalt att bli så hängig av att bli av med en hagkompis och hamna i en ny flock att hästen inte vill äta eller dricka.

Blir hon jagad hela tiden skulle jag ta in henne ett par timmar flera ggr under dagen så hon får vila ifred små stunder.
Viktigt att se till att det finns vatten på flera ställen i hagen så flocken inte kan vakta vattnet.

Var det inte Karin som hade problem med ryggen/bäckenet? kan ju vara bra att ta ut equiterapeut extra nu då om hon blivit sparkad emot rumpan.

Travis D
2018-05-15 06:47
#11

hon har inga tecken på träffar (inga sår eller så) på sin högra höft (höften som hade en låsning) Vicke och Spencer står i en annan hage nu för att hon inte ska bli jagad / sparkad så dom har liksom inte träffats mer än i boxen så inga andra sparkar m.m kan hon ha fått. Hon drar inte upp huvudet och travar/skrittar normalt (när hon hade sin låsning i höften så gick hon neråt med ryggen och bakbenen så man satt konstigt och hon drog upp hvudet jätte högt när man skulle trava och vägrade men det gjorden hon inte igår)

Vi kollade tempen och den var normal, vi kollade att hon inte gjort illa något ben (kollade igenom dom och kände om dom var varma) hon blir inte jagad längre då  Mossa, Glirnír och Ylva (dom som just nu står i hagen) står vid betet och Nysve står vid grinden och så står hon vid grinden men Nysve jagar inte. Vi släpade in 3 fyllda kar med vatten. När dom kom in drack Nysve flera liter vatten och så hade han svettas vi får nog raka honom innan det blir ännu varmare heheh. 

Vi kan inte ta in henne under dagen då vi kommer runt 16. (är i skolan och mamma på jobbet)  men igår när vi kom stod hon vi grinden sen visslade vi så kom Nysve också (han stod i vindskyddet antagligen skyddade väl han sig från solen)

Ska ut dit i efter middag då får vi se om hon blivit bättre kanske är hon bara hängig efter första dagen..

Travis D
2018-05-15 06:51
#12

Men hon slickade på sin slicksten (från MyOne med mint smak) vi duschade henne (det var typ 20/25 grader) då tyckte hon det var helt okej då piggade hon upp sig lite kanske var hon bara varm? Nysve var ju genom svettig så han fick ju också en dusch.

Supercoolninja
2018-05-16 08:10
#13

Dom kan bli så när dom förlorar en kompis. Våra 2 hästar var supertighta och hade gått ihop i 8 år när den ena var tvungen att akutavlivas. Hans kompis som blev kvar vägrade äta betfor och åt kanske 10% av höet i 2-3 dagar. Döm sörjer. 

Men nu går hon ihop med en annan häst och är sig själv igen :)

Annons:
Travis D
2018-05-16 08:32
#14

#13 okej :)

Hon är sig själv igen vi red på ridbanan igår och då var hon lugn och lite busig hon gnäggar inte längre efter honom och kan gå in i boxen med Nysve och Nysve tar väl typ han om henne, Vicke jagade henne igår men hon slog bakut och träffade någonstans på bröstet / halsen (Vicke gjorde sig inte illa eller så) men då pep han till och sprang iväg. Hon har börjat springa ifrån mig i hagen igen så fick jaga henne 4 varv innan jag satte mig ner på en sten och då kom hon gående och undrade vad jag gjorde 😃

ILOVEHORSE
2018-05-22 09:47
#15

Har hästen bytt stall en och fått träffa sin gamla hagkompis? Hur har det gått?

Travis D
2018-05-22 15:06
#16

#15 japp vi har flyttat dom nu och hon och Sigge bryr sig inte om varandra. Hon hänger bara med Nysve och Sigge har hittat ett annat sto (tinker) som heter Flicka. Dom kollar knappt på varandra

Upp till toppen
Annons: