Annons:
Etikettexteriör
Läst 1316 ggr
Travis D
5/13/18, 7:55 PM

Muskla bakdelen

Hej!

Efter Kakans sista behandling i höften så sa equi terapeuten att vi skulle muskla bakdelen (rumpan) och undrar om ni har några bra övningar / banor som musklar rumpan på hästen? :)

Annons:
Lona
5/13/18, 8:11 PM
#1

Generellt så är klättring (framför allt uppåt) bra för bakdelen.
Även att rygga några steg i taget uppför en backe är bra.
Att skritta över bommar/cavaletti eller ännu hellre naturliga relativt låga "hinder" ute i skogen är suveränt, tränar även ryggen.
Rida i kringelikrokar runt träd mm, se till att hon böjer sig på rätt sätt och får bakbenen under sig ordentligt.
Många av de här grejerna går utmärkt att göra på en promenad, man måste inte rida för att träna.🙂
Skonsamt för hästen dessutom.
Galoppfattningar, gärna från skritt. Alltså skritta -> fatta galopp -> galoppera några språng -> ta ner till skritt -> osv. Går att göra både uppsuttet och från marken med longering el tömkörning.
Rent allmänt så är det förstås alltid bra om hästen går i en vettig form där man aktiverar bakdelen ordentligt.
En del av de här grejerna kan vara rejält jobbiga, dels beroende på vilka krav man ställer (form, samling, gångart, tempo och så vidare) och dels beroende på i vilken kondition hästen är i nu.
Där borde equiterapeuten kunna ge er råd, i synnerhet som Kakan haft vissa problem och det är viktigt att bygga upp henne på rätt sätt så hon inte faller tillbaks som det var innan behandlingen (lätt gjort om man tränar fel).
Lite konstigt att ni inte fick konkreta övningar och någon form av träningsschema som är anpassat just efter er häst, tycker jag.🤔


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
5/14/18, 7:02 AM
#2

Träning i backar och övergångar över lag. Jag fick tipset att börja backa av en tränare en gång för att få muskler bak:)

Upp till toppen
Annons: