Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1797 ggr
Sasha W
2018-05-13 17:19

Livets Historia, Vindskydd & Lädergrimmor???

Jag är 14 år, första gången jag satt på en häst var på en Shettis på en cirkus och jag var två, när jag var 4 hörde jag talas om ridskola och eftersom jag inte var intresserad nån typ av sport så var mina föräldrar mer än glada att låta mig börja rida, så när jag var 5, samma år jag skulle fylla 6 började jag på ridskola, ibland fick jag hoppa upp en grupp för att jag lärde mig fortare än dom andra, sedan dess har jag ridit en gång i veckan och vart på ridläger på sommarloven, tills nu när jag slutade för en månad sedan för jag slutade lära mig, jag var redan i högsta gruppen och fick i stortsett bara skritta, trava och gallopera medans dom andra lärde sig saker(som jag redan lärt mig) och hoppa var fjärde lektion. och eftersom vi inte lärde oss nånting om hästskötsel(vilket jag mer än gärna ville lära mig om), och där jag bor så finns det inga hästar som jag får sköta och inga medryttarhästar, så jag har inte ens rört en häst på EN HEL MÅNAD(#abstinenslol). Vi har en superstor före detta åker, numera bara ett gigantiskt gräsfält som man skulle kunna göra till en lösdrift och på båda sidor av fältet/åkern har våra grannar sina hästar i sina hagar så sällskap finns ju, men tillbaka till ämnet: idag var pappa och jag och badade och vi skulle prata om ridläger åt mig för i sommar och heltplötsligt gav pappa mig en antydan om att kanske eventuellt fanns en chans att jag skulle få köpa häst till nästa sommar, det mesta inklusive hästen själv har vi råd med, men vi har en del andra funderingar och ni är välkommna att svara på alla mina knasiga unika frågor: 

1: Vad Kostar Det Att Bygga Vindskydd/Ligghall?

2: Vad ska man kika över och vad är ''obligatoriskt'' när man köper häst?

3: lädergrimma eller nylongrimma?

4: ska hästen ha kraftfoder och/eller hö på sommarn när den har fullt av gräs runt sig?

5: Hur funkar det med Olika täcken?

6: Vilken hästras/korsning skulle passa mig att ha som första häst?(bör va D-Ponny eller stor häst)

Hoppas ni är intresserade av att svara på mina frågor <3

Annons:
Rafflan
2018-05-13 17:58
#1

Ska ni skaffa häst och dina föräldrar inte har kunskap om häst skötsel är nog det lättast att hyra in sig i ett stall så ni får hästkunniga människor runt er ni kan fråga och be om hjälp.

1. Ang lösdrift, ni måste bygga en lösdrift, vad det kostar beror på hur mycket ni måste göra med marken (får inte bli lerigt inne i lösdriften), sedan måste ni ha en godkänd plats att lägga gödslet på, och förvaring för strö, hö, kraftfoder, sadelkammare, sjukbox och plats att ha hästen på där man kan binda upp hästen där det är torrt, finns lampor och + grader året runt som man kan använda när hovslagare och veterinär kommer ut.
Sen, även om hästen ser andra hästar mår dem bäst av sällskap  hagen + tar era grannar in hästarna på natten eller flyttar dem till annan hage blir eran häst själv = olagligt.
3. Helst ingen grimma i hagen, risk att dem fastnar och skadar sig.
4. Har dem tillräckligt med gräs behöver dem inte hö, om dem behöver kraftfoder eller inte är olika från häst till häst.
4. Många som har hästar på lösdrift rakar dem inte och har inte täcke på dem, fri tillgång på hö under hela hösten, vintern och våren så klarar sig dem flesta hästarna utan täcke.
5. Rasen spelar ingen roll, det beror på vad du vill göra med hästen, hur mycket ridkunskap du har, mm.

Men som sagt, jag tror det är bäst ni hyr in er i ett stall så ni har kunnigt folk runt er att fråga vid problem och funderingar :)

tiger tok
2018-05-13 17:58
#2

1. Beror ju på om ni bygger själv, storlek och material. 2. Ang vad menar du, saker? 3. Jag har nylon till vardags, men vid transport bör man ha lädergrimma. 4. Det är individuellt, våra hästar får knappt kraftfoder alls oavsett tid på året. Om det behövs stödutfodring under betet får man ju ge det. 5. Jag klipper vissa av hästarna, och då får de ha på sig täcke under vintern. Oftast är de fullpälsade och då använder jag inga täcken annat än om det spöregnar, men har du ligghall kan de ju gå in där. Detta är ju olika beroende på vilken häst man har, om den är klippt och hur mycket päls den sätter naturligt. 6. Försök hitta enkla hästar som kan det du vill göra, ras brukar inte spela så stor roll sålänge man inte är väldigt förtjust i nån ras. Läromästare brukar vara bra som första hästar. Tänk på att ni måste hålla minst 2 hästar tillsammans. Så antingen skaffa två st, eller ha inackordering!

Sasha W
2018-05-13 19:32
#3

#1

okej jag kanske var lite otydlig, båda våra grannar har häst''gårdar'' så dom har sagt att jag kan fråga dom  så fort jag behöver hjälp. Min andra granne som har två hästar(en travare och en islänning) har till och med erbjudit sig att låta oss stalla in hästen där Höst, Vinter och Vår, Och jag ska såklart inte ha grimma i hagen, jag tänkte rent generellt :)

#2

Okej tack, jag tänkte mest om hästen så man inte blir pålurad en häst utan 'papper' eller en häst som man inte klarar av

för övrigt har min bästa vän och hennes mamma häst så dom hjälper mer än gärna till :)

angående med att hästen och ensam så talade jag just med pappa och efter som vi bor väldigt nära visby,(2-3 km ifrån visby) så kommer garanterat nån vilja ha sin häst här då det är ganska svårt att hitta hagar nära stan, så det problemet är löst,

Nu kommer Ännu Fler Frågor:

7: Vilka Sidor gillar ni att beställa hästsaker ifrån

8: Vilka märken har saker som är bekväma för hästen?

9: Vart kan man hitta flyghuvor till häst?

10: finns det nånting ni tycker jag borde veta som jag inte tänkt på?

11: är jag helt ute och cyklar?

12: Finns det några saker ni önskade att ni visste när ni skaffade er första häst?

13: Vilka sidor ska man titta på hästar på?

14:  Hur funkar det som #1 nämnde med godkänd plats att lägga gödslet på?

Tack för att ni två svarade!

och en sak ska ni veta: Jag har inte brottom med att skaffa häst, vi ska börja med förberedelser, byggande av lösdrift, hagbygge, häst sak jakt osv först nästa år men när vi väl ska börja vill jag ha koll :)

Sasha W
2018-05-14 05:55
#4

15: https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/grimmor-grimskaft/grimma-immer-claridge-house räknas detta som läder eller nylongrimma och funkar den vid transport, eller måste ´´hela´´ vara i läder?

Lona
2018-05-14 10:38
#5

Det låter som om ni behöver lite mer hästkunskap innan ni skaffar egen häst, i synnerhetom ni ska ha den hemma. Finns det någon möjlighet att hyra stallplats hos någon av grannarna på heltid? Så kanske ni tom gemensamt kan använda er mark som sommarbete? Det är mycket högre krav på vindskydd mm i en hage som används för lösdrift året om än en som bara är sommarhage alt bara hage på dagtid under vintern. Vad gäller gödselhantering så hör med er kommun om vad som gäller, det brukar vara krav på gjuten gödselplatta, kontainer eller liknande, av hälsoskyddsskäl.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sasha W
2018-05-14 13:44
#6

#5 okej, och nej, inte stallplats på heltid då dom behöver en extra box på sommarn till deras dotter som har sommarhäst, men de har lovat mig att jag får rida hos dom på heltid samt att dom hjälper mig MYCKET såklart, och jag kollade just med han och jag får använda hans gödsel Container :)  men jag har somsagt stallplats hos dom vid dåligt väder på vår och höst och om nätterna på vintern :)  tack så mycket nu har jag lärt mig nåt nytt om vindskydd i alla fall :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: