Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2562 ggr
Horselover02
2018-05-12 19:51

Bettlösa alternativ

Jag letar efter olika bettlösa alternativ. Rider just nu i ett hackamore från PS. Alltså, det funkar, men jag kan tycka ett det blir lite starkt och ponnyn jag rider verkar inte riktigt trivas i det. Just därför kollar jag nu på andra alternativ, inga hackamores! 

Kikade på Hööks, på deras indianhack. Tycker att det verkar lite stelt och vet ej om kvalitén på det. Någon som har det? Hållbarhet, storlekar? Känns även lite som att man kan klämma ihop repen undertill, så att det skapar obehag för hästen. Hur är det att rida i? Vad har ni för tankar? Fördelar, nackdelar, hur fungerar det?😃

_(https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/trans/hackamore-indian)_

Vill gärna bara ha själva nosgrimman, inte behöva köpa ett helt träns. Just därför skulle det från Hööks funka, men som sagt känner jag mig ej övertygad. Så, har ni alternativ?

Annons:
JoannaLi
2018-05-12 19:57
#1

Vill rekommendera PlayLoveLearn, men hittar inte butikshemsidan, så den kanske är nerstängd. Annars hade jag rekommenderat Naturhasten! 

Jag har haft ett annat bettlöst Hööks-träns, och har även en repgrimma därifrån och skulle starkt rekommendera att köpa "the real deal" istället för Hööks-varianten, men har ju inte provat just den produkten så kan ju inte uttala mig om den 🙂

Majtassen
2018-05-12 20:23
#2

Har ett Hackamore vilket man lätt skadar nosryggen på hästryggen om man inte rider rätt.

Vrilen
2018-05-12 20:25
#3

Har indian hacket och tycker inte om det. Tyglarna blir jätte långa så då måste man byta tyglar varje gång. Och sen går det knappt att styra i eftersom det ger motsatta signalerar som ett vanligt träns gör. Skulle väl isåfall rekommendera ett ridkapson eller sidepull. Hööks sidepull är faktiskt väldigt bra och red med det i nästan ett år innan jag köpte ett nytt. ( https://www.taur.se/produkter/huvudlag/sidepull/sidepull-med-tyglar-fra-rebecca.html är det jag har nu. )

https://www.taur.se/ har extremt mycket bettlösa träns om du vill kika runt lite =)

Travis D
2018-05-12 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har också ett hackamore som #2 säger så är det lätt att bryta nosryggen om man inte vet hur man rider med det. Så man måste vara försiktig.  Mitt hackamore har tyglar som ser ut såhär (se bild) En tjej jag känner har ett bettlöst åt sin häst som ser ut såhär (se bild 2) (båda bilderna från webben) Hon tycker det är super :)

JoannaLi
2018-05-12 21:18
#5

#2 och #4 "lätt" är väl en överdrift. Sitter hacket rätt så ska det orimligtvis gå att göra med en normal ryttarhand.

hallonet_
2018-05-13 08:14
#6

#4 lätt och lätt vet jag inte. Vet ingen som har lyckats bryta hästens nosrygg när de ridit på hack, men såklart det går om man är riktigt hård i handen och drar. Hackamore är ju precis som andra skarpa bett. Man måste rida mer med de andra hjälperna, sätet osv och inte ta så mycket i handen.

Annons:
Travis D
2018-05-13 08:44
#7

#5 och #6 om man inte vet hur man rider rätt med hack så är det "lätt" (risken ökar) att man bryter hästens nosrygg :) Det kan man söka upp och läsa om då trycket hamnar på hästens nosrygg så när du drar i tyglarna läggs trycket på nosryggen.

Horselover02
2018-05-13 09:07
#8

Tack för svaren! Vill dock som sagt INTE ha ett hackamore av något slag.🙂

Vrilen
2018-05-13 12:29
#9

#4 Att man kan bryta hästens nosrygg med hack är mer eller mindre en myt. Visst det går men i så fall måste ryttaren slita med en sån kraft som hade fått hästen att blöda om man hade ridit med bett eller fått skador på käkarna. Det är en annan sak om hästen skulle trampa på tyglarna och rycka upp huvudet då kan det hända.

Travis D
2018-05-13 15:40
#10

#9 javascript:nicTemp(); <- läs denna :)

Vrilen
2018-05-13 15:41
#11

#10 Allt som används fel kan skada hästen.

Rafflan
2018-05-13 16:17
#12

Jag föredrar sidepull, snällt och mjukt emot hästen
( https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/trans/sidepull-claridge-house )

Hackamore är ju en väldigt starkt bettlöst med hävstång (precis som pelhambett) så även om man är mjuk i handen blir det ett väldigt hårt tryck på den känsliga nosryggen.

Vikan
2018-05-13 17:34
#13

Har den som #12 länkat och gillar den skarpt, även min häst trivs på den. Kvalitén känns än så länge bra och jag är nöjd över köpet

Annons:
Horselover02
2018-05-13 18:35
#14

#12 och #13 

Ville ju helst inte behöva köpa ett helt träns, men det verkar ju som att detta är ett prisvärt fall! Riktigt snygg färg också😃

powerade
2018-05-14 07:05
#15

Hööks har ett sidepull som inte är superstor. Har detta och tycker om det bra. Hästen var jättesmduntig redan först å gånger vi använde det

axa
2018-05-14 11:44
#16

Det är inte så lätt att bryta en nosrygg. Min häst gillar inte hackamores. Köpte ett från PS, men ska göra om det till ett side-pull istället. Side-pullvarianten av Micklem går min häst mycket trevligt på och verkar trivas i (ej extraremmarna för multiebridle, dem var ingen hit), rekommenderas.

Upp till toppen
Annons: