Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 794 ggr
eeriksson65
5/12/18, 10:17 AM

Göra ett englelskt träns till western pga sår?

Hej!

Det är nämligen så att min häst har fått sår där nosgrimman vilket förmodligen hände i boxen, hagen eller något. Ena dagen har han inget sår och över natten så ser jag honom med ett sår i ansiktet :(

Jag funderar då om det är möjligt att göra ett engelskt träns till ett western träns genom att enkelt ta bort nosgrimman på tränset? Har ni någonsin testat det? Det skapar väl inte obehag för hästen? Om det är möjligt skulle det vara väldigt positivt så att jag kan ge honom lite variation och kunna rida ut osv medans de läks.

Tack för svar!

❤️

Annons:
[134643]
5/12/18, 10:21 AM
#1

Jag har så gott som alltid bara sidostycken, käkrem och nackstycke på mina träns, det är inga problem alls :)

[nevamisse]
5/12/18, 10:33 AM
#2

Vi har inte nosgrimma på våra engelska träns.

Travis D
5/12/18, 10:42 AM
#3

Vet inte varför det blir ett western träns av det men mamma har tagit bort nosgrimman på Nysve's engelska träns och han går nästan bättre utan :) inga  alls problem att ta bort nosgrimman :)

Caf_Roy
5/12/18, 11:07 AM
#4

Nackdelen med att inte ha nosgrimma är att om hästen inte vill lyssna (tex om den vill springa men inte du) kan den gapa om den inte har nosgrimma så bettet blir mindre effektivt och då blir den svårare att få stopp på. Så har du problem att bromsa hästen ibland kan det vara bättre att byta till en nosgrimma som inte ligger på såret, annars är det bara att ta av den och rida på.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

axa
5/12/18, 11:28 AM
#5

#4 Dvs - det gör ondare att ha nosgrimma. Låter som en ganska hemsk ursäkt till att använda det.

Ta bara bort nosgrimman tills dess att såret läkt. Många hästar blir lugnare i munnen av det och det leder till en bekvämare häst.

Gronstedt
5/12/18, 11:48 AM
#6

#5: Det gör mindre ont att ha nosgrimma på en häst som gapar för att undandra sig bettet - öppnar den munnen så att bettet glider upp över tänderna, kommer bettet att trycka in kinderna mellan tänderna och orsaka smärta och risk för allvarlig skada och/eller panikreaktion.

Annons:
Caf_Roy
5/12/18, 11:50 AM
#7

#5 Nosgrimman gör inte att det gör ondare vid vanlig ridning eftersom en nöjd häst brukar gå med stängd mun. Skillnaden blir om hästen tex skenar kan den gapa och sluta lyssna så då blir det mycket svårare att få stopp på den, tex om man ska över en trafikerad väg. Jag hade en ponny som jag litade på tillräckligt mycket för att rida ut utan huvudlag (inte ens halsring) men hästen jag har nu har en tendens att utnyttja situationen och försöka ta kontrollen och göra som han själv vill när man rider ut, så honom skulle jag aldrig rida ut på utan nosgrimma av säkerhetsskäl. Vi är för det allra mesta överens, men om han fick makten att i princip kunna koppla bort mig när jag inte vill samma sak som han skulle han vara livsfarlig att rida ut på. Inte så att han är dum, men när han vill springa vill han verkligen springa och lyssnar inte på något annat om han inte måste.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rafflan
5/12/18, 11:52 AM
#8

Det blir inte western träns bara för att man rider utan nosgrimma ;)
Men ja det är bara att ta bort nosgrimman, inga problem, jag rider alltid min häst utan nosgrimma :)

axa
5/12/18, 6:55 PM
#9

#7 Den gapar av en anledning, det är det jag menar på.

eeriksson65
5/12/18, 7:44 PM
#10

Tack för svar! :)

❤️

Caf_Roy
5/13/18, 1:20 AM
#11

#9 Precis, men anledningen till att hästen gapar när man rider ut och hästen drar är inte för att bettet gör ont utan för att hästen inte vill lyssna på vad ryttaren säger. Lite som när ett barn vill fortsätta leka och håller för öronen när man säger att det är dags att gå in.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lona
5/13/18, 3:20 PM
#12

#11, Det KAN ju för all del vara ett fel utprovat träns/bett som gör att hösten gapar och "behöver" nosgrimma, men med korrekt utrustning och korrekt ridning så håller jag med, nosgrimman gör inte ont men kan vara bra i en nödsituation (vilket även gäller tex spö). Har nästan aldrig nosgrimma, men islandsfolk har ju ofta rätt avskalad utrustning :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

axa
5/13/18, 10:03 PM
#13

#11 Om hästen säger sken, och du säger absolut inte och tar i munnen på så vis att vill få stopp - då tar du med den kraft som ger den effekt du eftersträvar. Kraft i den känsliga munnen leder till smärta som gör att du får en respons i att hästen vill undvika det. Därför gapar den, för att undvika smärtan - inte vara olydig. Ingen häst gör saker för att vara dum, dem har sina anledningar.

Annons:
Caf_Roy
5/14/18, 12:01 AM
#14

#13 Självklart gör han det av en anledning och inte för att vara dum, hans anledning är att han vill springa. Det är inget dumt i det, jag brukar också vilja springa, men det lämpar sig inte alltid och ibland behöver vi sakta av innan han anser sig ha sprungit färdigt. Precis som ett barn som håller för öronen för att den inte vill höra att det är dags att gå in inte gör det för att det gör ont i öronen gapar han inte för att det gör ont i munnen utan för att han inte vill lyssna på vad jag har att säga. Sen är det klart att man kan bli tvungen att ta hårdare i tygeln så det gör ont i munnen om hästen försöker skena ändå, men så länge han inte kan "hålla för öronen" räcker det i 99% av fallen att be snällt. Hästar kan också gapa för att dom tycker att bettet gör ont, vilket bör åtgärdas med finare hjälper/annat bett/tandläkare istället för nosgrimma, men det jag pratar om är när hästen gapar för att den inte vill höra på vad man ber den om, inte för att man ber otrevligt. Lite som om chefen ringer och man vet att han kommer be att man ska jobba över så man låter bli att svara. Det är min häst utan nosgrimma, har han makten att inte "lyfta luren" kommer han utnyttja den.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

axa
5/14/18, 11:40 AM
#15

#14 Eller mjukare händer.

Jag har aldrig sett en häst gapa för att undvika arbete eller någonting annat än smärta.  Jag har iakttagit beteenden på ridskolor, tävlingar och på stallen där jag stått och besökt. Har du bild eller video möjligen?

Caf_Roy
5/14/18, 12:43 PM
#16

#15 Det var mjukare händer jag menade med finare hjälper. Svårt att filma sig själv när man rider ut och vet inte om det skulle synas så bra på film heller att han försöker gapa för att han inte vill höra att vi ska bromsa och inte för att jag skulle vara hård i handen. Det du får kolla efter är om hästen gapar och åt minståne till viss del själv gör vad den blev ombedd är det antagligen för att det gör ont/är obekvämt i munnen. Om den får en till synes trevlig hjälp men svarar med att gapa (och ofta även drar emot) har det antagligen mer att göra med att den inte vill göra det man ber om. Ofta svarar också en häst där man är hård i handen med att "krypa ihop" medan en häst som bara inte vill lyssna är mer benägen att dra emot. (Det här när hästen drar emot irriterar mig något oerhört, här sitter jag och är så mjuk jag bara kan i handen och sen kommer DU och drar i tyglarna! Är jag försiktig med din mun förväntar jag mig faktiskt att du är försiktig med mina händer i gengäld! Vi jobbar ganska mycket på det.) Sen finns det förstås också en kombination av båda, att det blir en regelrätt konflikt, men det är bara tragiskt att se. Med detta inte sagt att jag har en perfekt hand, det händer att han gapar för att jag blir för hård i handen ibland också, men det är något jag jobbar på och inte anledningen till att jag har nosgrimma. Hade han bara gapat för det hade jag gladeligen plockat bort den för länge sedan!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: