Annons:
Etikettridning
Läst 868 ggr
Ellen_
2018-05-12 10:06

D eller storhäst?

Hej! Jag har ett dilemma. Min familj är nu i häst köpartankar. Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå fram med det här med mankhöjd osv. Är 15år och har ridit på ridskola i 9år samt haft medryttarhästar både på ridskolan och utanför de senaste 3åren. Är 165cm och väger 57kg. Vi är mest inne på att köpa en D ponny men samtidigt är jag osäker på vad jag egentligen vill. Om jag verkligen tänker på vad jag vill köpa för häst så vill jag köpa en häst som inte haft det så bra tidigare, eller utbilda en travare. Det är något jag skulle vara intresserad av. Men då känns det som om det blir storhästar? Har verkligen inget emot storhästar men undrar om jag verkligen är tillräckligt lång för storhäst? Hästen jag köper är inte något kortsiktigt utan jag vill ha hästen kvar länge, utbilda den och sedan kanske i framtiden tävla. Är intresserad av både NH och hoppning. Flummig text men hoppas ni förstår min vink? Kom gärna med förslag? Hur ska jag gå till väga? Ska jag köpa en utbildad D ponny som jag kan tävla i 5år eller köpa något jag drömmer om alltså en storhäst att utbilda själv och kanske börja tävla lite smått om några år?

Annons:
Mooniq
2018-05-12 10:14
#1

Är du osäker så skjut på köpet ett tag och hyr häst/D-ponny över sommaren. Tror du att du själv kommer att bli längre? Jag hade turen att få vara i ett privatstall i många år men till slut blev jag för lång för D-ponny (New Forest) och när jag köpte egen häst så blev det först en omskolad travare och senare ett Polskt halvblod som nog är den mest maffiga häst jag träffat på nångång. Enorm energi och en rejäl häst både i bredd och höjd - och med utslagna 5:or i skor.. Men det finns ju massor av fina raser som ligger runt 155 - 165 cm i manken, så kanske ska du gräva ner dig i raser och temprament o hitta nåt som är intressant.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ellen_
2018-05-12 10:18
#2

#1 Jag och mamma har pratat om att åka o provrida lite olika hästar (mamma har haft häst som yngre). Tyvärr verkar det som att jag kommer stanna på 165. Men ska börja läsa lite om olika raser. Tyvärr är jag dock inte något fan av islänningar eller nordisar men kommer definitivt leta vidare och se. Har ju inte bråttom utan vill bara ha klart för mig vad jag vill ha för häst.

[nevamisse]
2018-05-12 10:37
#3

Jag har alltid tyckt bäst om liten storhäst runt 155cm, har dock aldrig haft något tävlingsintresse. Men det finns nog många mindre hästar som skulle passa din längd bra. Jag skulle ha börjat med en lite mer färdig häst eller ponny och längre fram tagit mig an en eventuell projekthäst.

Travis D
2018-05-12 10:50
#4

tycker det verkar smart att börja med en utbildad häst. Projekt hästar ev. f.d travare är väldigt mycket knepigare än vad dom kanske verkar men jag skulle tro att en maxad ponny eller en liten storhäst skulle passa :) Men vi skaffade en f.d travare. Man måste träna traven jätte mycket för att få dom  trava i rätt tempo sedan stärka och träna galoppen. Mycket större projekt än vad man tror :( Vet inte vad eran budget ligger på men f.d travare (många av dom) säljes billigt (2.000-10.000 kr) bland annat för att dom är så svåra och att man inte tror dom ska kunna göra något "användbart" av dom och för att det kommer läggas ner så mycket tid m.m på dom om du fattar :)

Tycker du ska köpa en utbildad D-ponny en läromästare (vet somsagt inte er budget men dom kostar om dom inte är triangelmärk runt 35.000 - 100.000)

Caf_Roy
2018-05-12 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min syster är ungefär lika lång som du och har stallets största häst på ca 175cm, så oroa dig inte för att du skulle vara för kort för en stor häst.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[134643]
2018-05-12 12:45
#6

Jag är lika lång som dig och trivs bäst på storhäst, men jag kan ju rida d-ponny också. Jag håller dock lite med de andra att som första häst vill man ofta ha kul, träna, kanske tävla, galoppera i skogen, osv osv, och en projekthäst kan ta många år innan du når dit. Det har nu gått två år med vår travare och han kan ofta galoppera på banan, men att galoppera i skogen kan vi bara drömma om. Fundera över vad du verkligen vill göra med hästen; även med en utbildad häst kan det finnas problem att lösa och ni måste ändå jobba på att bygga en relation, så det är knappast tråkigt det heller ;)

Annons:
Travis D
2018-05-12 12:57
#7

Jag är 173, men jag föredrar D ponny som privat häst men på ridskolan är ju storhästarna mycket trevligare även fast en haflinger är min favorit att rida :))

Vikan
2018-05-12 13:13
#8

Jag är nån cm kortare än dig och har en häst på 155-160, så du är absolut inte för kort för en storhäst. Men känner du dig redo och har hjälp runt dig samt kunskap och tålamod, hade jag följt din dröm! Annars finns det många fina hästar och D-ponnys på säljsidor att titta på som är utbildade

Gronstedt
2018-05-12 13:42
#9

Jag är 167 cm och har inga problem att rida allt mellan 140 och 180 cm höga hästar. Om man blir lång eller kort på hästen handlar inte så mycket om mankhöjden som om hur djup bål hästen har i förhållande till ryttarens benlängd. Varmblodstravare är i allmänhet inte väldigt stora i kroppen, så det borde inte vara svårt att hitta en som känns lagom stor.

Om man vill ha en häst att leva och leka med och inte bara tävla, så tror jag det blir svårt att köpa en och planera att byta efter några år. Jag skulle ha svårt att byta bort min kompis, liksom.

Travis D
2018-05-12 20:26
#10

Rider också en Haflinger på 142 utan problem (dock brukar dom bära upp långa ryttare och vara viktbärande) men jag hoppade idag 70 med honom och han klarade sig utmärkt inte trött eller något så du borde kunna rida allt mellan 140 och 170 (skulle inte rekomendera större än 170 då det kan vara svårt att kontrollera för stora hästar enligt mig)

Zadeira
2018-05-13 12:25
#11

Jag är ca 10 cm kortare än dig och föredrar storhäst. Ska jag rida d-ponny ska det gärna vara en maffig fjording, men normalt föredrar jag storhästar runt 165 cm i manken.

Upp till toppen
Annons: